Prezes PAŻP: Jest niemal gwarancja, że latem znów będziemy latać. Tanie linie przeszacowały siatki połączeń

Prezes PAŻP: Jest niemal gwarancja, że latem znów będziemy latać. Tanie linie przeszacowały siatki połączeń

Airbus A320-200 linii Wizz Air
Airbus A320-200 linii Wizz Air Źródło:Shutterstock / Karolis Kavolelis
Zawieszanie kolejnych połączeń z Polski przez Wizz Air i Ryanair to efekt przeszacowania liczby pasażerów – twierdzi prezes PAŻP. Zapewnia, że latem sytuacja wróci do normy.

Kolejne linie lotnicze odwołują planowane połączenia, a pasażerowie boją się o powtórkę z lockdownów, gdzie ruch lotniczy był sparaliżowany przez długie miesiące. Janusz Janiszewski, szef Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej uważa jednak, że „jest niemal gwarancja na to, że latem będziemy znów latać”. Jak powiedział na antenie Programu Pierwszego Polskiego Radia „dobrym przykładem są wakacje 2021 roku”.

Branża lotnicza obawia się Omikrona

Wśród linii lotniczych, operatorów lotnisk, a co za tym idzie, w całej branży lotniczej zapanował strach związany z kolejnymi pojawiającymi się przypadkami zakażeń wariantem Omikron. Tanie linie lotnicze ze względu na kolejną falę pandemii i związane z nią mniejsze zainteresowanie lotami, postanowiły zawiesić część połączeń. W Polsce dobrym przykładem są m.in. Wizz AirRyanair.

– To, co się dzieje zimą na przełomie 2021 i 2022 roku bardzo mnie niepokoi. Wyraźne spadki natężenia ruchu lotniczego związana z Omikronem to strata mniej więcej 30 proc. przychodów PAŻP – powiedział Janusz Janiszewski. Prezes PAŻP wyjaśnił także, czym spowodowane są decyzje przewoźników budżetowych. – To korekta siatki połączeń. Tanie linie lotnicze nieco przeliczyły się w kwestii ilości pasażerów – twierdzi.

Latanie będzie droższe

W rozmowie padło także pytanie o zmiany, o których mowa od kilku miesięcy. Chodzi o możliwy wzrost cen biletów lotniczych, które sygnalizuje część operatorów. Szef PAŻP wyjaśnił, z czego to wynika.

– Agencje ruchu lotniczego podnoszą opłaty. Wynika to z brutalnego algorytmu stworzonego kilka lat temu. Z drugiej strony wprowadzane są nowe podatki w ramach pakiety Fit for 55. Myślę, że obecnie nie stać nas na dodatkowe opodatkowywanie branży lotniczej, która odpowiada za jedynie 3 proc. światowych emisji CO2 – powiedział. – Chcemy wypracować określone standardy dla Komisji Europejską, aby wypracować metody działania w branży lotniczej. Transport lotniczy jest swego rodzaju krwioobiegiem całej światowej gospodarki – dodał.

Czytaj też:
Prezes Ryanaira nie ma wątpliwości: tylko zaszczepieni powinni latać

Źródło: Polskie Radio