Analitycy: Sprzedaż w marcu mogła spaść nawet o 30 proc.

Analitycy: Sprzedaż w marcu mogła spaść nawet o 30 proc.

Kolejka do marketu w jednym ze sklepów na terenie Lombardii
Kolejka do marketu w jednym ze sklepów na terenie Lombardii / Źródło: Shutterstock / cristiano barni
Sprzedaż detaliczna w marcu br. zanotowała dynamikę r/r (w cenach stałych) poniżej konsensusu rynkowego i historycznie najgłębszy spadek z uwagi na wprowadzone restrykcje w wyniku pandemii COVID-19. Według niektórych ekonomistów sprzedaż detaliczna może spaść w kwietniu o ok. 20 proc. r/r, a nawet o 30 proc. r/r. Istnieją również obawy wśród analityków, że skala spadku konsumpcji prywatnej w kolejnych miesiącach - w całym II kw. również może być dwucyfrowa.

Główny Urząd Statystyczny poinformował, że sprzedaż detaliczna realnie (w cenach stałych) spadła o 9 proc. r/r w marcu 2020 r. W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 3,3 proc. W związku z ograniczeniem handlu wybranymi towarami w tradycyjnych sklepach odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet, udział tej sprzedaży (w cenach bieżących) wzrósł z 5,6 proc. w lutym br. do 8,1 proc. w marcu br.

Negatywny wpływ pandemii na gospodarkę będzie skutkował wzrost bezrobocia oraz utratą dochodów, spowolnieniem dynamiki wzrostu płac, co zdecydowanie ograniczy skłonność do konsumpcji gospodarstw domowych. Niektórzy ekonomiści prognozują, iż w całym 2020 roku dynamika sprzedaży detalicznej może ukształtować się nieco poniżej 0 proc. r/r.

Poniżej przedstawiamy najciekawsze komentarze analityków:

– Dane o sprzedaży detalicznej pokazują istotę tej recesji. zmusza nas do pozostania w domach, a to oznacza, że gospodarstwa domowe mniej wydają. W czasie tego kryzysu nie zadziałają naturalne stabilizatory polskiej gospodarki, które uchroniły nas od recesji w 2008 roku czy w czasie wojen handlowych. Nie możemy liczyć na mocny popyt krajowy oraz popyt wewnętrzny Eurolandu, który jest docelowym rynkiem większości naszego eksportu. Słabość popytu w Eurolandzie jeszcze uderzy w polski przemysł i PKB w 2kw20 – mówi główny ekonomista ING Banku Śląskiego Rafał Benecki.

– Biorąc pod uwagę obowiązujący przez cały miesiąc (a nie połowę jak w marcu) restrykcje administracyjne, w kwietniu oczekujemy głębszego spadku sprzedaży w kierunku -20 proc. r/r. Być może w kolejnych tygodniach kwarantanny silniej rosła sprzedaż internetowa (świadomość dłuższego okresu zamkniętych sklepów), nie wydaje się jednak, aby pewne odreagowanie popytu konsumentów w nowych warunkach w drugiej połowie kwietnia, choćby w niewielkiej części, można było porównywać do standardowych warunków gospodarczych z I połowy marca, stąd w całym miesiącu oczekujemy silnego spadku sprzedaży – twierdzi główny ekonomista BOŚ Banku Łukasz Tarnawa.

– Na podobną tendencję wskazują też dzisiejsze dane o koniunkturze gospodarczej w kwietniu (najniższa w historii), pokazujące głęboki pesymizm jednostek w handlu detalicznym. W konsekwencji w 2q20 skala spadku konsumpcji może być dwucyfrowa – uważają analitycy PKO Banku Polskiego.

Czytaj też:
UOKiK żąda wyjaśnień od blisko 100 firm. Chodzi o ceny żywności w czasie pandemii

Źródło: ISBnews
 0

Czytaj także