Koszyk najtańszych produktów spożywczych podrożał o 9 proc. w ciągu roku

Koszyk najtańszych produktów spożywczych podrożał o 9 proc. w ciągu roku

Zakupy w sklepie
Zakupy w sklepie / Źródło: SM Sales Force Agency
Inflacja, która według GUS przekroczyła w marcu 3 proc. oraz systematycznie rosnące ceny żywności w sklepach internetowych to czynniki, które wpłynęły na wzrost cen grupy najtańszych produktów.

Wartość koszyka w kanale e-grocery wzrosła w skali roku o 7,5 proc. co oznacza, że Polacy coraz częściej kupują żywność przez internet. Z badania i raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wynika też, że sieci handlowe działające w Polsce prowadzą bardzo aktywną politykę cenową. Średnia cena koszyka zakupowego spadła bowiem w marcu 2021 o 2 proc. wobec 2020 r.

Podwyżki w większości placówek

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że inflacja po 2,4 proc. w lutym, w marcu podskoczyła do 3,2 proc. Zdaniem ekonomistów z największych polskich banków nie był to jednorazowy wzrost. Inflacja na podobnym poziomie utrzyma się w kolejnych miesiącach, także za sprawą coraz droższej żywności. Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że najbardziej w skali roku wzrosły ceny żywności w sklepach internetowych. W marcu za ten sam zestaw produktów w kanale e-grocery trzeba było zapłacić o 18,98 zł więcej, co oznacza wzrost o 7,53 proc. Ceny wzrosły także w sieciach Tesco, Selgros oraz E.Leclerc. Ogółem na 11 sklepów analizowanych w badaniu i raporcie Koszyk Zakupowy w 7 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 4 wyższe. Najtańszy koszyk zakupowy w marcu 2021 odnotowano w sieci Auchan, która wróciła na pozycję lidera po tym, gdy w lutym wyprzedził go Lidl.

Koszyk zakupów

W polskich sklepach wciąż drogo

– Ceny żywności w Polsce utrzymują się na wysokim poziomie. Z naszych analiz widać to bardzo dokładnie, zarówno w ujęciu miesięcznym – marzec do lutego jak i rocznym – I kwartał tego roku do I kwartału 2020. Takie wyniki, to odzwierciedlenie tego, co dzieje się ze wskaźnikiem inflacji w Polsce, który według ekonomistów utrzyma się w kolejnych miesiącach w okolicach 3 proc. Pocieszającym jest fakt, że w marcu obserwowaliśmy niewielkie, ale jednak spadki średniej wartości koszyka zakupowego. Jego wartość całościowo była niższa o 0,8 proc. Świadczy to o tym, że sieci handlowe skupiają się na prowadzeniu aktywnej polityki cenowej oraz walce o uwagę i portfele klientów – komentuje wyniki najnowszego raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Z analizy poszczególnych grup produktów dowiadujemy się, że w największym stopniu w skali roku podrożały napoje, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Po raz kolejny najbardziej wzrosły ceny napojów. W marcu ten wzrost wyniósł 7,63 proc. wobec 2020 r. Napoje drożały także w lutym i styczniu. Zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency wpływ na ten wzrost miało wprowadzenie podatku cukrowego.

Koszyk zakupów

Mięso i produkty sypkie staniały

Największe spadki cen zanotowano w przypadku produktów sypkich, mięsa, wędlin i ryb, chemii domowej oraz kosmetyków i mrożonek (od 6 do 8 proc.). Taniejące o 8 proc. mięso to efekt niższego popytu na ten surowiec, powodowany z jednej strony kłopotami hodowców i producentów wywołanymi przez pandemię (zamknięte restauracje i hotele, brak eventów) ale także coraz silniejszym wśród Polaków trendem ograniczania ilości mięsa w diecie.

Koszyk zakupowy złożony z najtańszych produktów kosztował w marcu 178,66 zł (więcej o 3,30 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,08 zł (więcej o 0,70 zł niż w lutym). W ujęciu rocznym najtańszy koszyk podrożał o 9,17 proc., natomiast zestaw najdroższych produktów był w marcu br. tańszy o 2,97 proc. niż przed rokiem.

Źródło: ASM Sales Force Agency
+
 0

Czytaj także