Jakie są pani wrażenia z tegorocznego tygodnia designu w Mediolanie?
Targi Salone del Mobile Milano to wiodąca na świecie wystawa designu, prezentująca najnowsze trendy i innowacje w dziedzinie wyposażenia wnętrz, projektów mebli, oświetlenia i różnorodnych akcesoriów nadających przestrzeniom zabudowanym wyjątkowego charakteru. W 2024 r. trendy w projektowaniu wnętrz kładą mocny nacisk na zrównoważony rozwój, co mnie osobiście bardzo cieszy. Powrót do naturalnych kolorów i kształtów, ergonomiczne akcesoria i nowoczesne wzornictwo inspirowane naturą to trendy ponadczasowe, wpisujące się w ideę trwałego projektowania. Żyjemy w czasach nadmiernej konsumpcji i produkcji ogromnej ilości odpadów. Czas docenić i zainwestować w jakość, trwałość i ponadczasowość designu, zamiast zachwycać się szybko przemijającą modą.
Jakie pani ocenia instalację marki GROHE na Milan Design Week 2024?
Tegoroczny Milan Design Week skupiał się na odkrywaniu różnych wymiarów, w których natura staje się źródłem inspiracji. Dlatego hasło przewodnie brzmiało: „Materia Natura”. Marka GROHE świetnie wpisała się w realizację tej koncepcji pokazując pięknie zaprojektowane, estetyczne i trwałe rozwiązania. Tematyka największego corocznego święta designu idealnie zgrała się z koncepcją stojącą za subbrandem premium GROHE SPA, który należy do marki GROHE, globalnego producenta kompletnych rozwiązań sanitarnych do łazienki i kuchni. Słowo SPA jest bowiem akronimem: „Sanus per aquam”, czyli po polsku: „Zdrowie dzięki wodzie”. Odniesienie do zdrowotnych i kojących właściwości wody stanowi istotę koncepcji, stojącej za rozwiązaniami z portfolio GROHE SPA.
Połączenie architektury z elementami natury to chwyt marketingowy czy rzeczywista potrzeba?
Żyjemy w sztucznym środowisku stworzonym przez człowieka, jesteśmy w ciągłym biegu i dużym stresie, co ma negatywne konsekwencje jeśli chodzi o nasze zdrowie. Ponad 90 proc. czasu naszego życia spędzamy we wnętrzach budynków, mimo że przez tysiące lat żyliśmy w środowisku naturalnym, do czego jesteśmy genetycznie przystosowani.
Na szczególną uwagę zasługują tu rozwiązania wspomnianej marki GROHE, która podczas wystawy w Mediolanie w bardzo umiejętny sposób połączyła architekturę z naturą w przestrzeniach pełnych inspiracji, jakim jest dawny ogród na dziedzińcu Palazzo Reale.
Stworzono tam relaksującą atmosferę, gdzie łazienka staje się prawdziwym miejscem dobrego samopoczucia, komfortu i funkcjonalności. W obecnych czasach aspekt projektowania biofilnego, którego filozofia przywraca naturę do środowiska zbudowanego, jest bardzo pożądany.
Czym jest projektowanie biofilne?
U jego podstaw leży dążenie do ponownego połączenia ludzi ze światem przyrody, tworząc przestrzenie o pozytywnym wpływie na ciało, umysł i duszę. Polega to na wypełnianiu przestrzeni organicznymi materiałami, naturalnym światłem i zielenią, aby wywołać poczucie harmonii i zapewnić komfort. W oparciu o koncepcję „Aquatecture” – połączenie wody i architektury – tegoroczna instalacja GROHE SPA odniosła się do tego trendu, łącząc naturę i architekturę we wciągających przestrzeniach, które odzwierciedlały istotę subbrandu premium GROHE. Zgodnie z tym trendem opracowano nowe rozwiązania z kolekcji GROHE Icon 3D – baterię oraz prysznic.
Na miejsce tegorocznej celebracji marka GROHE wybrała Palazzo Reale. Jakie są pani wrażenia po odwiedzeniu tego wyjątkowego miejsca?
Na miejsce tegorocznej celebracji niezwykłej mocy wody marka GROHE wybrała Palazzo Reale, w pobliżu katedry Duomo. Myślę że jest to genialne połączenie historii, terenu zurbanizowanego oraz przyrody, do której w głębi duszy każdy z nas tęskni.
Zaprojektowana przez wewnętrzny zespół LIXIL Global Design and Brand Identity instalacja „Aquatecture” jest formą hołdu dla historii budynku, w którą wpleciono współczesną koncepcję GROHE SPA „Sanus per aquam”. Opierając się na koncepcji „Aquatecture” – połączenia wody i architektury – instalacja GROHE SPA na dziedzińcu Palazzo Reale odsłoniła cztery przestrzenie, które podkreślały znaczenie wody w architekturze oraz korzyści zdrowotne i poczucie dobrostanu, jakie to połączenie ze sobą niesie.
Każda z przestrzeni „Aquatecture” reprezentowała cztery kategorie produktowe, które urzeczywistniają ideę GROHE SPA. A konkretnie?
Zwiedzający rozpoczynali podróż po instalacji od przestrzeni 4. Można w niej było zobaczyć zaawansowane technologicznie produkty, idealne do stworzenia domowego spa. Rozwiązania prysznicowe, takie jak GROHE Rainshower Aqua oraz moduły F-Digital Deluxe łączą ponadczasową elegancję z nowoczesną technologią, wykorzystując światło, parę, dźwięk i zapach, aby zachwycić zmysły. Ponadto, nowy, wolnostojący prysznic GROHE Atrio zapewnia orzeźwiające i rewitalizujące doświadczenia, umożliwiając silniejsze połączenie się z naturą oraz uzyskanie stanu pełnego relaksu.
Z kolei w przestrzeni 3. znajdowała się kolekcja kolorów GROHE z nową powłoką Satin Finish. Niezwykle przyjemna w dotyku powierzchnia oraz więcej możliwości projektowych do stworzenia łazienki dopasowanej do potrzeb i gustów – tak określić można nowe powłoki dostępne w kolekcjach armatury GROHE Allure i GROHE Atrio, a także dla dopasowanych pryszniców i akcesoriów w kolorach Satin Steel i Satin Graphite.
A dwie pozostałe?
Kulminacyjnym punktem 2. przestrzeni była nowa kolekcja GROHE Allure Gravity Private. Armatura ta łączy smukły, geometryczny design z nieograniczonymi możliwościami konfiguracji dzięki możliwości wyboru materiału wykonania elementów spośród szkła, lustra lub kwarcu o charakterystyce marmuru. Marka GROHE współpracuje z firmą Caesarstone, światowym pionierem w dziedzinie luksusowych powierzchni blatów, aby wspólnie tworzyć ponadczasowe rozwiązania. Natomiast zwieńczeniem wystawy była pierwsza przestrzeń i zarazem wyjątkowa kategoria produtków z portfolio GROHE SPA, czyli kolekcja GROHE Icon 3D. Prezentowane w niej rozwiązania wydrukowane w technice druku 3D z metalu na nowo definiują możliwości produkcji armatury, wynosząc ją na nowy poziom zarówno pod względem zrównoważonego rozwoju, jak i projektowania.
Łazienka jako przestrzeń do regeneracji to tegoroczny trend z Mediolanu. Na czym konkretnie polega?
Milan Design Week jest źródłem inspiracji dla architektów i projektantów wnętrz.
Wystawy i spotkania z markami są doskonałą zachętą do nawiązywania współpracy oraz eksperymentowania z nowościami. W tym roku jeden wspólny wątek przewijał się przez wystawy różnych marek: wizja przestrzeni, które pełnią funkcję regeneracyjną i pozytywnie wypływają na zmiany w otoczeniu.
Koncepcja personalizacji rozwiązań staje się coraz bardziej istotną kwestią w projektowaniu łazienek. Konsumenci oczekują, że nowoczesne łazienki będą dostosowane do ich preferencji oraz potrzeb. Może to obejmować dostosowanie układu pomieszczenia, jego wyposażenia, wykończenia oraz akcesoriów. Celem jest projektowanie przestrzeni, które odzwierciedlają indywidualny styl jej użytkowników, co przekłada się na ich dobre samopoczucie. Marka GROHE odpowiada na ten trend swoją kolekcją kolorów, która zachwyca bogatą paletą ponadczasowych i trwałych opcji kolorystycznych, przez co znakomicie wpisuje się w ten trend. Innym przykładem jest zaprezentowana na instalacji kolekcja armatury GROHE Allure Gravity.