Franczyza dobrą alternatywą na czasy kryzysu

Franczyza dobrą alternatywą na czasy kryzysu

Żabka gwarantuje dochód podstawowy w wysokości 16 tys. zł przez rok
Żabka gwarantuje dochód podstawowy w wysokości 16 tys. zł przez rok / Źródło: Żabka
Rozwój zawodowy w czasach COVID 19 może się wydawać trudny. W ciągu kilku ostatnich tygodni tysiące osób z dnia na dzień pozostało bez pracy i straciło źródło utrzymania lub dobrze prosperującą firmę. Dlatego też w 2020 roku wielu Polaków musi zaczynać od początku i szukać alternatyw. Co zrobić, żeby w dobie epidemii osiągnąć finansową i zawodową stabilizację?

Według danych „Światowego Raportu na temat Przedsiębiorczości”, 71 proc. Polaków ma pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości. Niestety, często z uwagi na obawy związane z otwarciem swojego biznesu oraz formalnościami z tym związanymi odstępują od tego pomysłu. Zarówno początkujący, jak i dotychczasowi drobni przedsiębiorcy coraz częściej spoglądają w stronę franczyzy. Dlaczego?

Zaletą takiego systemu jest jego elastyczność, szczególnie ważna teraz w czasach kryzysu. Przedsiębiorcy będąc częścią dużej organizacji zyskują know-how oraz dostęp do wielu usług dodatkowych, pomoc we wszystkich formalnościach, na wsparciu reklamowo-marketingowym kończąc.

Zgodnie z raportem przygotowanym przez ekspertów portalu Franchising.pl i firmy konsultingowej PROFIT system, obecnie w naszym kraju funkcjonuje ponad 1300 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców. Franczyza to model biznesowy, w ramach której zagwarantowane są setki tysięcy miejsc pracy. Według badań, punkt oparty na licencji jest miejscem pracy 5-6 osób. Dodając do tego grono franczyzobiorców i franczyzodawców, mamy ponad pół miliona osób na co dzień związanych z tą branżą. Pod względem liczby jednostek franczyzowych najpopularniejszym w Polsce biznesem w sektorze handlu są sklepy spożywcze.

Przykładem firmy oferującej sprawdzony model franczyzowy jest największa w Polsce sieć sklepów convenience Żabka. Obecnie w ramach franczyzy Żabki działa w Polsce ponad 6,1 tys. sklepów, które prowadzi 4,5 tys. franczyzobiorców. Marka, mimo okresu pandemii, wdrożyła nowe warunki współpracy, gwarantując stałą kwotę przychodu przez pierwszy rok współpracy, co w obliczu trudnej dziś sytuacji na rynku, zabezpiecza przedsiębiorcom pewny start i stabilny rozwój.

– Od dawna planowaliśmy zmiany w naszej ofercie. Teraz zyskała ona jeszcze większą wartość, ponieważ jest wsparciem dla osób, które straciły pracę i szukają nowych możliwości. Gwarantowany przychód jest także podstawą bezpieczeństwa, a 12 miesięcy pozwala w pełni nauczyć się biznesu, przeszkolić pracowników i skupić się na dobrym zarządzaniu sklepem – mówi Sebastian Bielawski, dyrektor Departamentu Rozwoju i Wsparcia Franczyzobiorców firmy Żabka Polska.

Niewielki wkład własny i pewność w prowadzeniu biznesu

Żabka działa na rynku franczyzowym od 21 lat. Taki model prowadzenia biznesu łączy przedsiębiorczość franczyzobiorców z zaletami dużej organizacji, czyli siłą zakupową, spójnym asortymentem, logistyką i komunikacją. Nowoczesny system franczyzowy Żabki zapewnia franczyzobiorcom jeszcze większą pewność w prowadzeniu biznesu. Oferta marki jest skierowana do osób z doświadczeniem w handlu, chociaż nie jest ono wymagane, ponieważ sieć organizuje liczne szkolenia.

Żabka nie wymaga dużego wkładu własnego – wystarczy dysponować kwotą 5 tys. zł netto. Suma pokrywa koszty zakupu kasy fiskalnej, koncesji oraz umożliwia opłacenie dodatkowych pracowników biorących udział w zatowarowaniu sklepu. Cała reszta jest po stronie sieci – Żabka wynajmuje lokal, opłaca czynsz oraz zapewnia wyposażenie sklepu. Wartość towaru oraz sklepu, który otrzymuje franczyzobiorca, wynosi 300 tys. zł. Takie zasady przekonały m.in. panią Monikę Mikołajczyk, która od październiku prowadzi swój sklep w Śremie. Pani Monika przyznaje, że zanim podjęła decyzję o współpracy z siecią nie miała doświadczenia w prowadzeniu własnego biznesu.

– Kilka lat wcześniej pracowałam w Żabce jako sprzedawca, nie miałam jednak pojęcia, jak się prowadzi własną działalność. Wszystkiego nauczyłam się dzięki szkoleniom Żabki. Zdecydowałam się na franczyzę, bo przekonała mnie wizja posiadania swojego biznesu oraz fakt, że prawie nie musiałam mieć wkładu własnego, tylko wszystko dostałam od marki – tłumaczy pani Monika.

Franczyzobiorca Żabki jest z kolei odpowiedzialny za zarządzanie sklepem, kontrolę kosztów, prowadzenie administracji działalności gospodarczej, realizację zobowiązań podatkowych i ZUS oraz kwestie pracownicze. Warto wspomnieć, że w celu zabezpieczenia firma oferuje możliwość podpisania weksla in blanco, gwarancji bankowej czy też kaucji. Z uwagi na swoją powszechność weksel in blanco, jest wybierany przez 99 proc. kandydatów.

Twój biznes, nasze wsparcie

Wsparcie doświadczonego partnera to jeden z największych plusów, jakie oferuje system franczyzowy. Sieć udostępnia nowoczesne zaplecze technologiczne, które pomaga w sprawnym zarządzeniu sklepem. Przykładem jest aplikacja mobilna frappka – pozwala ona na śledzenie rozliczenia, stanu sprzedaży oraz otwarcia i zamknięcia kas. Franczyzobiorca oraz jego rodzina zyskują także prywatną opiekę Luxmed oraz kartę Orlen „Mikroflota”, która umożliwia tańsze tankowanie. Dodatkowo Żabka zapewnia pomoc w rekrutacji pracowników – franczyzobiorca ma nieograniczony dostęp do serwisu z ogłoszeniami oraz wsparcie doświadczonej agencji rekrutacyjnej.

Nie bez znaczenia jest także atrakcyjny przychód – w aktualnej ofercie Żabki dla nowych franczyzobiorców każdy z nich ma zagwarantowany dochód podstawowy w wysokości 16 tys. zł co miesiąc przez pierwszy rok działalności.

– Moje finanse na pewno wyglądają dużo lepiej. Mogę pozwolić sobie na więcej, zmieniłam mieszkanie na lepsze i jeszcze jestem w stanie odłożyć pieniądze – mówi pani Monika.

Bezpieczeństwo w czasie epidemii

80 proc. firm wprowadziło rozwiązania, które mają ochronić zarówno pracownika jak i klienta przed zakażeniem koronawirusem - tak wynika z badania Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 1

Zabezpieczenia są szczególnie potrzebne w miejscach, do których codziennie przychodzą setki osób, dlatego też Żabka zamontowała szyby pleksi w każdym sklepie, zaopatruje franczyzobiorców w przyłbice ochronne dla pracowników, środki do dezynfekcji oraz jednorazowe rękawiczki. Dodatkowo każdy franczyzobiorca mógł liczyć na tygodniowe subwencje, które umożliwiły pokrycie strat związanych z przeterminowanymi produktami. Jak mówi pani Monika, franczyzobiorcy nie spodziewali się, że firma zapewni im również finansowe wsparcie.

– W tamtej trudnej sytuacji każde wsparcie było ważne. To nie była jedna subwencja tylko więcej, także ta pomoc była nieoceniona, bo jednak opłaty pozostawały bez zmian – zaznacza pani Monika.

Jak zostać franczyzobiorcą Żabki?

– Rekrutacja nowych franczyzobiorców trwa cały rok. W związku ze stanem epidemii przeprowadzamy wiele spotkań za pośrednictwem narzędzi cyfrowych. Ponieważ urzędy ograniczyły funkcjonowanie, firma przygotowała prezentację, która prowadzi kandydata przez ePUAP, umożliwiając tym samym kompletowanie dokumentów w wersji cyfrowej. Ważnym elementem procesu rekrutacyjnego są szkolenia w sklepie, ale i one w dużej mierze odbywają online. Kandydaci i kandydatki na franczyzobiorców przez sześć dni szkolą się zdalnie, a kolejne sześć w sklepie - mówi Sebastian Bielawski.

Z roku na rok franczyza Żabki przekonuje do siebie coraz więcej osób. To przede wszystkim sposób na bezpieczną i sprawdzoną działalność gospodarczą, która nie wymaga dużego wkładu własnego. A jakich franczyzobiorców poszukuje marka?

– Takich, którzy są zaangażowani w pracę nad sklepem i o niego dbają. Ważna jest także pracowitość - mówi pani Monika i podsumowuje: - Minęło zaledwie pół roku, a ja już rozmawiałam z menadżerem na temat prowadzenia kolejnego sklepu. Ale wszystko na spokojnie…

1 http://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/biznes-wobec-pandemii-koronawirusa-jak-dzialania-firm-oceniaja-pracownicy/

Źródło: Żabka
 0

Czytaj także