Co ukształtowało rynek biurowy w Polsce? Eksperci podsumowują I kwartał

Co ukształtowało rynek biurowy w Polsce? Eksperci podsumowują I kwartał

Biura przy Willi
Biura przy Willi Źródło: Echo Investment
Co działo się na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce w pierwszym kwartale 2019 roku? Na to pytanie odpowiedzieli eksperci Colliers International. Przedstawiamy sześć najważniejszych czynników, które miały wpływ na rozwój rynku.

„Po 6 miesiącach roku w każdym sektorze nieruchomości miały miejsca wydarzenia, które są kontynuacją zeszłorocznych trendów lub dopiero je wyznaczają” – twierdzą eksperci Colliers International. Wśród nich warto wyróżnić sześć kluczowych czynników. Rynek nieruchomości komercyjnych cierpi, między innymi, na podobne problemy, które dotykają całą gospodarkę. Pojawiły się także nowe trendy, które będą obecne przez najbliższe lata.

Luka do zapełnienia
Warszawski rynek przekroczył poziom 5,5 mln m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej rozlokowanej w 550 nowoczesnych biurowcach. W dalszym ciągu mamy jednak do czynienia z luką podażową na rynku biurowym w stolicy. W budowie jest ponad 40 projektów o łącznej powierzchni 870 tys. m kw., które będą ją sukcesywnie zapełniać w ciągu najbliższych 24 miesiącach.

Coworki w natarciu
Międzynarodowi operatorzy coworkingu kontynuują ekspansje poza stolicą, biorąc na celownik największe rynki biurowe w Polsce. Firma Spaces otworzyła biuro we Wrocławiu w kompleksie wielofunkcyjnym Wroclavia, zaś węgierski operator biur serwisowanych dołączył do grona najemców powstającego w Łodzi kompleksu biurowego Imagine.

Prywatne akademiki na celowniku
Na rynku inwestycyjnym utrzymuje się wysoki poziom zainteresowania aktywami alternatywnymi. Spółka Student Depot, która zarządza siecią akademików w Polsce oferującą 2000 miejsc noclegowych, została sprzedana za ponad 60 mln EUR do Griffin Real Estate oraz Kajima Student Housing Limited.

Pracownik poszukiwany
Najniższy od 25 lat poziom bezrobocia staje się przyczyną, dla której coraz więcej firm, głównie z sektora produkcji oraz e-commerce, zaczyna lokować swoje obiekty magazynowe nie tylko przy głównych szlakach autostradowych, ale także na terenach o lepszym wskaźniku dostępności kadr (dawne miasta wojewódzkie).

Magazyny w mieście
Rośnie zapotrzebowanie na logistyczne projekty miejskie, które są następstwem ekspansji w sektorze sprzedaży on-line. Oczekiwania konsumentów będą wymuszały dalszy rozwój łańcuchów dostaw i poprawy efektywności usług związanych z dostawą tego samego lub następnego dnia.

Nowe galerie handlowe
Na handlowej mapie Polski pojawiły się trzy nowe obiekty handlowe - Galeria Młociny w Warszawie (78,5 tys. m kw. GLA), centrum wyprzedażowe Silesia Outlet w Gliwicach (12 tys. m kw. GLA) oraz Tkalnia Pabianice (12 tys. m kw. GLA) w aglomeracji łódzkiej.

Źródło: Colliers International