Policja ostrzega przed oszustami w okresie świątecznych zakupów

Policja ostrzega przed oszustami w okresie świątecznych zakupów

Pieniądze w portfelu
Pieniądze w portfelu / Źródło: Shutterstock / ASkwarczynski
Przedświąteczny okres zakupowy to wzmożony czas działalności przestępców w internecie. Tworzą fałszywe sklepy internetowe ze świetnymi cenami, wyłudzają pieniądze, oszukują SMS-ami o czekających przesyłkach. Polska Policja radzi, jak się bronić.

Policja radzi, aby przede wszystkim zwracać uwagę na oszukańcze witryny sklepowe podszywające się pod legalnie działających przedsiębiorców. Rolą tych witryn jest wyłudzenie danych uwierzytelniających, które w dalszym kroku zostaną wykorzystane do bezprawnego logowania się do bankowości internetowej lub przeprowadzenia transakcji internetowej przy użyciu kart płatniczych.

Należy także uważać na fałszywe sklepy internetowe, które proponują atrakcyjny towar po jeszcze bardziej atrakcyjnej cenie. Oczywiście towaru tego nie posiadają i w konsekwencji relacja taka prowadzi do strat finansowych klienta.

Oszustwa czyhające na sprzedających

Policja ostrzega także przed oszustami, którzy wykorzystują osoby, które same sprzedają rzeczy w okresie przedświątecznym. W ostatnich miesiącach plagą w polskim internecie są próby wyłudzenia pieniędzy właśnie od sprzedających w serwisach typu Allegro, czy OLX. W tym scenariuszu oszust kontaktuje się ze sprzedającym, informując, że wpłacił już pieniądze poza oficjalnym kanałem, a ten musi je odebrać. Jest to oczywiście oszustwo mające na celu wyłudzenie pieniędzy.

Bądź bezpieczny w sieci

Policja podaje zasady, jakich należy się trzymać, aby być bezpiecznym w internecie:

  • weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
  • czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
  • obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
  • wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona, lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
  • uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
  • jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
  • czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję i FinCERT.pl – BCC ZBP.

Czytaj też:
Zamówił telefon, odebrał puszkę z napojem. Oszustwo pozbawione finezji, ale działa

Opracował:
Źródło: Policja
 0

Czytaj także