Znana marka odzieżowa ogłasza bankructwo. Wycofa się m.in. z Polski

Znana marka odzieżowa ogłasza bankructwo. Wycofa się m.in. z Polski

Ubrania
Ubrania Źródło: Shutterstock / FiledIMAGE
Marka Forever 21 złożyła wniosek o ogłoszenie bankructwa. Tym samym dołączyła do wydłużającej się listy firm, które nie wytrzymały konkurencji ze sklepami internetowymi.

Jak podaje Reuters, od 2017 roku splajtowało już ponad 20 dużych, amerykańskich sprzedawców. Wśród nich m.in. legendarna za oceanem marka Sears, czy Toys 'R' Us. W niedzielę dołączyła do nich marka odzieżowa Forever 21.

Marka Forever 21 została założona w 1984 w Stanach Zjednoczonych przez Do Won Changa i Jin Sook Changa. Marka posiada 815 lokali w 57 krajach świata. W Europie zlokalizowane są one m.in. w Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech oraz Czechach. Na polskim rynku marka zadebiutowała we wrześniu 2016 roku. Klienci mogą kupować ubrania amerykańskiej sieci w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu oraz Poznaniu.

Zniknie z Europy i Azji

W ramach postępowania restrukuryzacyjnego, marka Forever 21 zamierza ogranicznyć swoją dzialalność do rynku w Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że władze firmy zamkną swoje lokale w Azji i Europie. Mocno zredukowana zostanie także ilość butików w USA. Za oceanem zamkniętych ma zostać aż 178 punktów z logiem Forever 21.

W zeszłym tygodniu władze firmy ogłosiły, że całkowicie wycofują się z Japonii, w której znajdowało się 14 sklepów oraz Kanady. Firma ogłosiła tam bankructwo i zaczęła likwidację 44 punktów. Jednocześnie zapewniono, że Forever 21 nie zamierza zawieszać działalności w Meksyku i Ameryce Łazińskiej.

Nie tylko Forever 21

To nie pierwsza marka modowa, która w ostatnich latach wycofała się z polskiego rynku. Oto inne, znane butiki, których nie zobaczysz już w polskich centrach handlowych:

Aldo
Sklepy Aldo pojawiły się w Polsce w 2005 roku. Trzynaście lat później kilkanaście butików kanadyjskiej marki obuwniczej zostało zamkniętych.

American Eagle Outfitters
W styczniu 2016 roku amerykańska marka odzieży młodzieżowej, reprezentowana przez Alshaya Poland, podjęła decyzję o likwidacji wszystkich sklepów w Polsce. Działalność firmy American Eagle Outfitters na polskim rynku trwała zaledwie cztery lata.

Burberry
W 2016 roku z Polski zniknęły trzy sklepy marki Burberry. Podjęto tę decyzję ze względu na spadającą sprzedaż.

Celio
Francuska sieć Celio, która ma w swojej ofercie jedynie odzież dla mężczyzn, otworzyła sześć sklepów w Polsce. Wszystkie zostały zamknięte w 2015 roku.

Centro
Rosyjska marka obuwnicza Centro rozpoczęła swoją działalność na polskim rynku w 2012 roku. Po trzech latach wszystkie sklepy zostały zamknięte.

Charles Vogele
Spadki sprzedaży szwajcarskiej marki Charles Vogele były przyczyną zamknięcia wszystkich sklepów firmy w Polsce. Decyzja o ich likwidacji zapadła w 2013 roku.

GAP
W 2015 roku GAP zamknął swoje sklepy znajdujące się w Polsce. Powodem podjęcia tej decyzji miało być m.in. „wycofanie się firmy Empik Media & Fashion z dalszej dystrybucji marek modowych w Polsce”.

Marks & Spencer
Pierwszy sklep brytyjskiej sieci Marks & Spencer został otwarty w Polsce w 1999 roku. Po siedemnastu latach firma ogłosiła, że „znika z Polski po kompleksowym przeglądzie swoich zagranicznych biznesów”. W 2017 roku zamknięto wszystkie sklepy na terenie naszego kraju.

New Look
Wiosną 2019 roku brytyjska firma odzieżowa podjęła decyzję o zamknięciu wszystkich sklepów w Polsce. - Spółka nie osiąga niezbędnego progu rentowności, która pozwoliłaby jej kontynuować działalność - podał w oświadczeniu New Look.

Inne marki modowe, które zakończyły działalność na polskim rynku
W Polsce w ostatnich latach zamknięto również sklepy marki modowej Jackpot & Cottonfield, marki obuwniczej Kari, holenderskiej firmy odzieżowej Mexx, a także sieci Mothercare i River Island. Na terenie Polski klienci nie zrobią również zakupów w placówkach sieci S Oliver, Springfield oraz Zarina.