Jak podaje Reuters, od 2017 roku splajtowało już ponad 20 dużych, amerykańskich sprzedawców. Wśród nich m.in. legendarna za oceanem marka Sears, czy Toys 'R' Us. W niedzielę dołączyła do nich marka odzieżowa Forever 21.
Marka Forever 21 została założona w 1984 w Stanach Zjednoczonych przez Do Won Changa i Jin Sook Changa. Marka posiada 815 lokali w 57 krajach świata. W Europie zlokalizowane są one m.in. w Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech oraz Czechach. Na polskim rynku marka zadebiutowała we wrześniu 2016 roku. Klienci mogą kupować ubrania amerykańskiej sieci w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu oraz Poznaniu.
Zniknie z Europy i Azji
W ramach postępowania restrukuryzacyjnego, marka Forever 21 zamierza ogranicznyć swoją dzialalność do rynku w Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że władze firmy zamkną swoje lokale w Azji i Europie. Mocno zredukowana zostanie także ilość butików w USA. Za oceanem zamkniętych ma zostać aż 178 punktów z logiem Forever 21.
W zeszłym tygodniu władze firmy ogłosiły, że całkowicie wycofują się z Japonii, w której znajdowało się 14 sklepów oraz Kanady. Firma ogłosiła tam bankructwo i zaczęła likwidację 44 punktów. Jednocześnie zapewniono, że Forever 21 nie zamierza zawieszać działalności w Meksyku i Ameryce Łazińskiej.
Nie tylko Forever 21
To nie pierwsza marka modowa, która w ostatnich latach wycofała się z polskiego rynku. Oto inne, znane butiki, których nie zobaczysz już w polskich centrach handlowych:
Aldo
Sklepy Aldo pojawiły się w Polsce w 2005 roku. Trzynaście lat później kilkanaście butików kanadyjskiej marki obuwniczej zostało zamkniętych.
American Eagle Outfitters
W styczniu 2016 roku amerykańska marka odzieży młodzieżowej, reprezentowana przez Alshaya Poland, podjęła decyzję o likwidacji wszystkich sklepów w Polsce. Działalność firmy American Eagle Outfitters na polskim rynku trwała zaledwie cztery lata.
Burberry
W 2016 roku z Polski zniknęły trzy sklepy marki Burberry. Podjęto tę decyzję ze względu na spadającą sprzedaż.
Celio
Francuska sieć Celio, która ma w swojej ofercie jedynie odzież dla mężczyzn, otworzyła sześć sklepów w Polsce. Wszystkie zostały zamknięte w 2015 roku.
Centro
Rosyjska marka obuwnicza Centro rozpoczęła swoją działalność na polskim rynku w 2012 roku. Po trzech latach wszystkie sklepy zostały zamknięte.
Charles Vogele
Spadki sprzedaży szwajcarskiej marki Charles Vogele były przyczyną zamknięcia wszystkich sklepów firmy w Polsce. Decyzja o ich likwidacji zapadła w 2013 roku.
GAP
W 2015 roku GAP zamknął swoje sklepy znajdujące się w Polsce. Powodem podjęcia tej decyzji miało być m.in. „wycofanie się firmy Empik Media & Fashion z dalszej dystrybucji marek modowych w Polsce”.
Marks & Spencer
Pierwszy sklep brytyjskiej sieci Marks & Spencer został otwarty w Polsce w 1999 roku. Po siedemnastu latach firma ogłosiła, że „znika z Polski po kompleksowym przeglądzie swoich zagranicznych biznesów”. W 2017 roku zamknięto wszystkie sklepy na terenie naszego kraju.
New Look
Wiosną 2019 roku brytyjska firma odzieżowa podjęła decyzję o zamknięciu wszystkich sklepów w Polsce. - Spółka nie osiąga niezbędnego progu rentowności, która pozwoliłaby jej kontynuować działalność - podał w oświadczeniu New Look.
Inne marki modowe, które zakończyły działalność na polskim rynku
W Polsce w ostatnich latach zamknięto również sklepy marki modowej Jackpot & Cottonfield, marki obuwniczej Kari, holenderskiej firmy odzieżowej Mexx, a także sieci Mothercare i River Island. Na terenie Polski klienci nie zrobią również zakupów w placówkach sieci S Oliver, Springfield oraz Zarina.