Twój pobliski sklep – czy doceniasz go wystarczająco?
Artykuł sponsorowany

Twój pobliski sklep – czy doceniasz go wystarczająco?

Twój pobliski sklep – czy doceniasz go wystarczająco?
Twój pobliski sklep – czy doceniasz go wystarczająco? Źródło:Materiały partnera
Sklepy niezależne to oś każdej lokalnej społeczności – miejsce codziennych zakupów, ale także spotkań. To dzięki nim ogromna większość z nas ma do najbliższej placówki handlowej mniej niż 5 minut spacerem. Co sprawia, że potrafią stawić czoła dyskontom i dużym supermarketom?

Fenomenalny „gen przedsiębiorczości” Polaków. Dostrzegła go Grupa Eurocash, która od ponad 26 lat współpracuje z niezależnymi właścicielami sklepów. W tym roku po raz kolejny nagrodziła ich w konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”.

Sklepy niezależne – dla innych fenomen, dla nas podstawa

Lokalne sklepy stanowią ważną część handlowego krajobrazu Polski. Liczba sklepów niezależnych w Polsce w stosunku do liczby mieszkańców naszego kraju przekracza trzykrotnie średnią europejską! To właśnie dzięki takim placówkom większość z nas ma do najbliższego sklepu nie dalej niż 5 minut spacerem. Gdyby te punkty handlowe zniknęły z mapy miasta, większość klientów miałaby problem z dokonaniem zakupów.

Z ekonomicznego punktu widzenia sklepy niezależne mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania gospodarki. Według danych PARP polskie przedsiębiorstwa generują blisko ¾ PKB, przy czym małe i średnie podmioty odpowiadają za co 2. jego złotówkę. Spośród ponad 2 mln firm aż 22,4% prowadzi działalność handlową[1].

Ważne dla gospodarki, ważne dla ludzi

Sklepy stacjonarne blisko domu są miejscem, w którym szybko i wygodnie można zrobić potrzebne zakupy. Oferują świeże produkty, asortyment lokalny i regionalny, a także spokojną atmosferę. Osiedlowe sklepy w wielu mniejszych miejscowościach są ważnym miejscem spotkań mieszkańców. Ich rola społeczna jest nie do przecenienia: zacieśniają więzi w lokalnych społecznościach. Właściciele sklepów są często proaktywni, wychodzą z inicjatywami na rzecz innych, a przy tym nie boją się podjąć biznesowego ryzyka, stale rozwijając swoje firmy.

Herosi Polskiej Przedsiębiorczości – doceniamy właścicieli lokalnych sklepów!

Grupa Eurocash już dawno dostrzegła te cechy niezależnych przedsiębiorców, a kilka lat temu wpadła na pomysł zorganizowania plebiscytu Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Niedawno ogłoszone zostały wyniki tegorocznej edycji konkursu. Uczestnicy zostali docenieni w ramach pięciu kategorii, które są jednocześnie ważnymi cechami przedsiębiorcy, tj.: odwaga biznesowa, motywacja do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu oraz odpowiedzialność za innych.

Polskich przedsiębiorców cechuje upór w dążeniu do celu i odpowiedzialność biznesowa. Są zaradni i pracowici, a do tego mocno angażują się w działalność na rzecz swoich lokalnych społeczności. Budują place zabaw, organizują zakupy na dowóz dla seniorów, inicjują zbiórki charytatywne. Dostrzegamy te działania, doceniamy je, inspirujemy się nimi i chcemy, by usłyszała o nich cała Polska – mówi Marta Gampf, dyrektor marketingu w Grupie Eurocash.

Kim są Herosi Polskiej Przedsiębiorczości?

O wyjątkowych cechach Herosów można pisać dużo, najlepiej jednak pokazać je w praktyce. Zachęcamy do zapoznania się z wybranymi historiami polskich przedsiębiorców – Herosów wyróżnionych w tegorocznej edycji plebiscytu. To jednak tylko trzy ze stu powodów, dlaczego warto ich doceniać. Reszta niezwykłych, przedsiębiorczych sylwetek znajduje się na stronie konkursu.

Odwaga biznesowa – Tomasz Świniarski, Delikatesy Centrum w Przykonach

Pan Tomasz Świniarski posiada 12 sklepów, w których pracuje blisko 150 osób, a w planach ma otwarcie 4 kolejnych. W swoim biznesie stawia przede wszystkim na wysoką jakość obsługi i szeroki asortyment. Dba o potrzeby klientów, więc stale rozwija swoją ofertę. Regularnie uczestniczy w szkoleniach Akademii Umiejętności Eurocash, poszerzając swoją wiedzę. W sklepach korzysta z ekologicznych rozwiązań: – Stawiam przede wszystkim na oszczędność energii – urządzenia energooszczędne, oświetlenie LED. W części sklepów zamontowane zostały także panele fotowoltaiczne – opowiada. Dodatkowo, pan Tomasz aktywnie uczestniczy w życiu lokalnym. Wspiera klub sportowy judo Turek, szkoły, przedszkola, dom dziecka i środowiskowy dom społeczny.

Motywacja do rozwoju – Jacek Grochmal, Euro Sklep we Wrocławiu

Sklep Pana Jacka ma 400 metrów kwadratowych. Jego zdaniem liczy się dostępność obiektu – to, czy sklep ma parking prywatny i czy jest w centrum osiedla. Przedsiębiorca stale wprowadza w swojej placówce ulepszenia, rozwija ofertę produktową, zmienia aranżację. W planach ma również zakup nowego sprzętu i rozwój stoiska z warzywami. Zależy mu na tym, aby rozwijać wiedzę na temat handlu, śledzi prasę branżową, korzysta z Akademii Umiejętności Eurocash. Uczestniczy w życiu lokalnej społeczności, wspiera szkołę, fundację, organizuje zbiórki charytatywne dla osób niepełnosprawnych, a także dostarcza zakupy seniorom.

Odpowiedzialność za innych – Anetta i Radosław Wrońscy, Sklep Netti w Cewicach

Państwo Anetta i Radosław Wrońscy wspierają wiele organizacji działających w swojej lokalnej społeczności, w tym m.in.: klub sportowy, szkołę, Ochotniczą Straż Pożarną oraz Ośrodek Pomocy Społecznej. Właściciele wspierają również budowę hospicjum na terenie powiatu, a w trakcie epidemii pomagali w organizacji artykułów higienicznych – przekazywali strażakom maseczki, rękawiczki jednorazowe oraz płyn do dezynfekcji, aby mogli bezpiecznie rozwieźć żywność osobom będącym na kwarantannie oraz izolacji. Sami również oferowali dowóz zakupów osobom potrzebującym.


[1] Źródło: Raport PARP o stanie sektora MŚP w Polsce https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/PARP-26_Raport-2021-07-22_WCAG_210726.pdf. Dostęp 07.12.2021