Masz u nich abonament? Może należeć ci się zwrot pieniędzy

Masz u nich abonament? Może należeć ci się zwrot pieniędzy

Play i Orange wspierają Ukraińców
Play i Orange wspierają Ukraińców Źródło: Shutterstock
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta postanowił, że Orange, Play i Netia muszą zwrócić pieniądze za niechciane usługi

„Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu” – poinformował za pośrednictwem Twittera Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK-u.

Sieci Netia, Orange i Play (P4) aktywowały dodatkowe usługi abonentom automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów, a ci sami musieli je wyłączyć przed upływem bezpłatnego okresu, jeśli tego nie zrobili, naliczane były im stawki określone w regulaminie. Chodzi o następujące usługi:

Netia:

  • Bezpieczny Internet 2
  • Bezpieczny Smartfon
  • Identyfikacja Numeru
  • Pakiet HBO HD
  • GigaNagrywarka Standard
  • GigaNagrywarka Maxi

Orange:

  • Halo Granie
  • Cyber Tracza
  • Nawigacja Online
  • Orange Smart Care
  • Gdzie jest Dziecko
  • Bezpieczny Internet
  • Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto

Play (P4):

  • Muzyka na czekanie
  • Ochrona Internetu
  • Play NOW usługi dodatkowe TV
  • Pakiet 50 min/ 50 sms/mms do wszystkich
  • Bezpieczny internet
  • Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne
  • Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci
  • 100 minut do innych sieci komórkowych
  • 200 minut do innych sieci komórkowych

Czytaj też:
UOKiK zachęca Polaków do bojkotu produktów z Rosji i Białorusi. Znamy ich kody kreskowe

Wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie „tak” lub „nie” w stosunku do propozycji operatora. Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi „nie” powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi.

Netia, Orange i P4 zmienią swoje praktyki i zrekompensują konsumentom poniesione straty (decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie). Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów.

Jeśli operator uruchomił niechciane usługi, to klient może oczekiwać:

Jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie lub automatycznie aktywowane płatne usługi zostały wyłączone przez klienta samodzielnie, to we wskazanym w decyzji okresie operator odda za nie pieniądze.

Operatorzy wdrożą procedury, zgodnie z którymi konsument będzie pytany na etapie zawarcia umowy o zgodę na aktywację dodatkowo płatnych usług.

Czytaj też:
Fotowoltaika. Nieuczciwe firmy tłumaczą się przed prezesem UOKiK

Opracował:
Źródło: WPROST.pl