Współczesny świat mediów i reklamy, kategoryzujący role społeczne w odniesieniu do płci, musi nadążyć za dynamiczną zmianą wizerunku przypisywanego kobietom. Odpowiedzią na rodzące się potrzeby ma być Femvertising, nowy trend w marketingu, który wniesie świeżą jakość świadczonym usługom. Na czym ma jednak polegać?
Przez lata światu towarzyszyło przekonanie o budowaniu obrazu kobiet na prostych i stereotypowych skojarzeniach: pań wypełniających precyzyjnie codzienne obowiązki; kur domowych dbających o podstawowy mir i porządek; obiektów pożądania, których rola bazuje w dużej mierze na seksualności, w myśl zasady sex sells. Na przestrzeni wieków zabiegano o równe postrzeganie płci, choć dopiero przedwojenne francuskie sufrażystki i odważny głos chińskich władz w połowie XX wieku przyczyniły się do poprawy statusu kobiet we współczesnym świecie. Co więcej, przeprowadzane w Polsce co kilka lat Ogólnopolskie Badania Wynagrodzeń (OBW) wykazują wciąż, że na rynku pracy również istnieją znaczne podziały ze względu na płeć (w 2013 roku średnie zarobki mężczyzn w kraju kształtowały się na poziomie 4500 PLN, kobiety zaś inkasowały co miesiąc o 900 PLN mniej), co służy wyłącznie kolejnej kategoryzacji.
W świecie mediów i reklamy zaistniała chęć wyrównania obrazu obydwu płci, a także odejścia od uproszczonego i przedmiotowego traktowania kobiet. Dzisiaj marketing stara się wyjść naprzeciw współczesnym i cywilizowanym potrzebom, poprzez dotarcie do obecnych potrzeb płci pięknej. Femvertising to odpowiedź na potrzeby i zainteresowania współczesnych kobiet. To próba stworzenia nowej komunikacji marketingowej, która na celu ma odejście od schematycznych ról kobiet przedstawianych w mediach.
Ważną rolę we współczesnych mediach i reklamie odgrywa sposób komunikacji: prosty i opierający się na utartych schematach przekaz wyparty zostaje przez inspirujące i wartościowe treści. Femvertising pozwala na odejście od wizerunku kobiet utożsamianym dotąd z postawą prostej i cierpliwej matki oraz żony. Panie w XXI wieku oczekują już treści, do których będą mogły rzeczywiście przystawać, a także komunikatów, które pomogą w budowaniu własnej akceptacji i pozycji społecznej.
- Inspiracją dla tego zjawiska są zachodzące zmiany społeczno-kulturowe, które możemy zaobserwować nie tylko w marketingu, ale i na co dzień - podkreśla Karolina Pasek z 365 agencja. - Prosty podział na role kobiet i mężczyzn przestał funkcjonować już dawno. Teraz istotne jest, aby pójść z duchem czasu i zmienić rodzaj komunikacji na taki, który dotrze do pragnień współczesnych kobiet. Na rodzaj komunikacji opartej na tolerancji i wartościowych treściach.
Femvertising, a więc budowanie sylwetek kobiet zgodnie z duchem XXI wieku, opartym na równouprawnieniu, nie jest jednak wyłącznie zmianą służącą odwróceniu się od utartych stereotypów. Z raportu przedstawionego przez Ernst & Young wynika, że w 2028 roku kobiety na świecie będą kontrolowały ponad 75% wydatków społecznych, dlatego istotne jest, by model komunikowania roli płci pięknej w mediach i reklamie spełniał jej oczekiwania.
dostarczył infoWire.pl