Polska Rada Centrów Handlowych: Odwiedzalność galerii wyższa niż przed pandemią

Polska Rada Centrów Handlowych: Odwiedzalność galerii wyższa niż przed pandemią

galeria handlowa
galeria handlowa Źródło: Pixabay
W kwietniu odwiedzalność centrów handlowych była o 2,5 proc. wyższa niż przed pandemią - podała Polska Rada Centrów Handlowych. Wzrosły również obroty galerii handlowych.

Polska Rada Centrów Handlowych porównuje obecną odwiedzalność w centrach handlowych z okresem sprzed pandemii Covid-19. Okazuje się, że w kwietniu odwiedzalność – mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu – była o 2,5 proc. wyższa niż w kwietniu 2019 roku na 11 miesięcy przed dotarciem koronawirusa do Polski.

Organizacja podaje również, że obroty w centrach handlowych w marcu były wyższe o 1,1 proc. niż w marcu 2019 roku. W podziale na kategorie najlepsze wyniki notowały żywność, wyposażenie domu z RTV i AGD oraz gastronomia. Ich obroty – w porównaniu z marcem 2019 roku – wzrosły odpowiednio o 56,7 proc., 19,3 proc. i 18,2 proc.

Zyskały największe centra handlowe

Z danych przedstawionych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że najlepsze wyniki osiągnęły największe centra handlowe (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Ich obroty były o blisko 6 proc. wyższe niż w marcu 2019 roku. Z kolei średniej wielkości centra handlowe (20-40 tys. mkw. GLA) odnotowały obroty o 5,5 proc. niższe niż wiosną 2019 roku.

– Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii. Ze wskaźnika Turnover Index (wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu – red.) wynika, że Polacy w marcu bardzo chętnie robili zakupy stacjonarne, zwłaszcza w dużych i największych centrach handlowych, gdzie obroty rosły najszybciej. Odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index (wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu – red.), w kwietniu najszybciej rosła w dużych miastach, np. Wrocławiu i Trójmieście – komentuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

– Wzrost obrotów na poziomie 1,1 proc. i odwiedzalności o 2,5 proc., w porównaniu do 2019 r., pokazuje, że umacnia się trend powrotu klientów do centrów handlowych, a najemcy osiągają coraz lepsze wyniki obrotowe – dodaje.

Co wpłynęło na wzrost obrotów?

Organizacja zwraca uwagę, że za wzrost obrotów w marcu odpowiadają zwiększone zakupy robione przez Polaków, w tym również dla ukraińskich uchodźców oraz bezpośrednio przez klientów z Ukrainy. Stąd tak wysoki (jak wspomniano 56,7 proc.) wzrost obrotów w kategorii żywność. Z kolei blisko 20 proc. wzrost obrotów gastronomii, Polska Rada Centrów Handlowych tłumaczy faktem, iż klienci spragnieni kontaktów z innymi wracają do swoich przyzwyczajeń sprzed pandemii, w tym spędzania wolnego czasu w galeriach.




Raport Wojna na Ukrainie
Otwórz raport


Czytaj też:
ZPPHiU: Koszty ciągną na dno biznes w galeriach handlowych

Źródło: Polska Rada Centrów Handlowych