Firma Adobe w ramach badania Future Workforce Study przeprowadziła ankietę wśród niedawnych lub przyszłych absolwentów uniwersytetów. W badaniu wzięło udział tysiąc osób.
Młodzi pracownicy. Bez tego nie aplikują ofertę
Z badania, którego szczegóły podaje Business Insider Polska wynika, że choć młodych trapi sytuacja gospodarcza, to na ogół dobrze oceniają swoją sytuacją na rynku pracy. Recesja martwi 70 proc. ankietowanych, ale aż 78 proc. pozytywnie mówi o swojej sytuacji na rynku pracy, zaś niespełna 70 proc. respondentów deklaruje zadowolenie ze swojej sytuacji finansowej w momencie wejścia na rynek pracy.
Autorzy badania zwracają uwagę, że do 2030 roku w Stanach Zjednoczonych przedstawiciele pokolenia Z (osoby urodzone w latach 1995-2012) będą stanowić 30 proc. pracowników. Dla pracodawców będą oni wyzywaniem, gdyż ich oczekiwania mogą okazać się zupełnie inne od wcześniejszych pokoleń.
Jakie w tej chwili mają oczekiwania osoby z młodej generacji? Zwraca uwagę tu kwestia, która wciąż nie jest standardem w ogłoszeniach rekrutacyjnych, czyli przedstawienie przedziału wynagrodzenia (tzw. widełek). Zdecydowana większość, bo aż 85 proc. badanych deklaruje, że nie będzie aplikować na ofertę pracy, w której widełki nie zostaną podane. Inne istotne dla młodych pracowników czynniki przy wyborze pracodawcy to atrakcyjne wynagrodzenie, ale też możliwość zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
Młodzi o hybrydowym modelu pracy
Jak młodzi zapatrują się na modny w ostatnim czasie model pracy hybrydowej (na fali popularności pracy zdalnej, zdecydowano się umieścić zasady jej dotyczące w Kodeksie pracy)? Z badania wynika, że takim modelem pracy zainteresowanych jest 40 proc. młodych pracowników. Okazuje się jednak, że wiele osób nie ma nic przeciwko pracy stacjonarnej, a aż 75 proc. respondentów deklaruje gotowość do przeprowadzki, by mieszkać bliżej miejsca pracy.
Z badania dowiadujemy się również, że większość młodych pracowników sprawdza swojego pracodawcę w sieci i czyta opinie pracowników. Duże firmy o dobrej reputacji są atrakcyjne dla 52 proc. ankietowanych.
Czytaj też:
Katastrofa demograficzna. „Nadziei na to, że Polska będzie czterdziestomilionowym krajem raczej nie maCzytaj też:
Recesji jednak nie będzie? Dzięki dwóm gospodarkom