Reklamujesz się w internecie? Masz firmę usługową lub sklep internetowy? Jeżeli tak to mamy dla Ciebie dobrą i złą wiadomość.
Artykuł sponsorowany

Reklamujesz się w internecie? Masz firmę usługową lub sklep internetowy? Jeżeli tak to mamy dla Ciebie dobrą i złą wiadomość.

Taniej już było O reklamie w internecie
Taniej już było O reklamie w internecie Źródło: Materiały prasowe
Dobra informacja jest taka, że handel internetowy przez ostatnie 18 miesięcy mocno przyspieszył. Jest zresztą spora szansa, że i Ty to odczułeś. Wzrost liczby potencjalnych klientów jeszcze nigdy nie był tak dynamiczny. Zamknięcie sklepów stacjonarnych, utrzymująca się chłodna aura i ogólnie mniej powodów do wyjścia z domu, zachęcały do częstego dokonywania zakupów przez internet.

Zła wiadomość? Za kupującymi przyszli również sprzedający. W 2020 roku powstało blisko 12.000 nowych sklepów internetowych, czyli 3x więcej niż w roku 2019. Również w 2021 nic nie wskazuje na to, by ten trend miał ulec zmianie. Co to oznacza dla Ciebie?

Przyrosła liczba konkurentów, a na rynku pojawiło się więcej budżetów reklamowych. Jednocześnie, nie nastąpił lawinowy przyrost powierzchni lub czasu, które możemy jako reklamodawcy wykupić. Oczywiście, zwiększyła się sumaryczna liczba wyświetleń, ponieważ spędzaliśmy w internecie więcej czasu. Duzi gracze wiedzą jednak, że kluczowa jest częstotliwość wyświetlania reklam. Oznacza to, że mniejsze sklepy i firmy, muszą bardzo dobrze optymalizować swoje działania reklamowe i trafiać do potencjalnie najlepiej konwertujących grup. Jak to zrobić?

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepów internetowych to jedno z najczęściej wybieranych rozwiązań reklamowych. Dzieje się tak, ponieważ każdy w Polsce korzysta z wyszukiwarki, by znaleźć odpowiednie usługi lub produkty. Jednocześnie jednak sama świadomość mechanizmów stojących za procesem pozycjonowania jest bardzo niska. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że pozycjonowanie jest czasochłonne. Długofalowo jest najtańszą metodą pozyskiwania klientów, ale nie można liczyć na to, że przez pierwsze 2-3 miesiące zacznie przynosić wymierne efekty. Dlaczego?

Ponieważ pozycjonowanie musi przypominać organiczne działania na stronie - robot nie może wychwycić nienaturalnego wzrostu linkowania czy przyrostu treści. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się systematyczność działań. Google lubi wiedzieć, że stale aktualizujemy i pracujemy nad stroną lub sklepem. Wówczas jest większa szansa, że dostarczany przez nas content czy oferta są po prostu atrakcyjne dla użytkownika końcowego.

Agresywne działania mogą skutkować nawet nałożeniem filtra - czyli w zasadzie pozbawienia naszej strony widoczności w sieci.

No dobrze, a jak upewnić się, że pozycjonowany serwis jest pozycjonowany możliwie skutecznie? Ponieważ świadomość usługi jest raczej mała, dużo firm decyduje się na audyt SEO zlecany innej firmie niż ta, która pozycjonuje. Audyt SEO to zazwyczaj koszt w granicach 2000 - 3000 złotych. Pozwoli on jednak odpowiedzieć na pytanie, czy agencja pozycjonująca Twój sklep internetowy wywiązuje się z zadań i działa zgodnie z najnowszymi praktykami. Audyt SEO odpowie też na pytanie, czy pozycjonowane frazy (czyli słowa, na które chcemy by nasz sklep się pokazywał), są faktycznie skuteczne.

Zdecydowanie warto taki audyt przeprowadzić, by upewnić się, że podejmowane działania i cała inwestycja są po prostu efektywne. Ale uwaga! Sporo agencji traktuje audyty SEO, jako narzędzie do przejmowania klientów. Może się zdarzyć, że audyt przesadnie uwypukla jakąś kwestię, która faktycznie nie ma większego znaczenia przy pozycjonowaniu stron. Warto zatem stosować zasadę ograniczonego zaufania i skonsultować kwestię z firmą, która pozycjonuje Twoją stronę. Nie jest tak, że słaby wynik audytu automatycznie świadczy o tym, że firma pozycjonująca nic nie robi - sporo zależy tu od dotychczasowego czasu współpracy, obranej strategii i budżetów.

Google Ads i uczenie maszynowe

Uczenie maszynowe brzmi poważnie, ale coraz więcej kampanii Google Ads było lub jest prowadzonych właśnie z pomocą algorytmów samouczących się. To co kiedyś było ekstrawagancją i wydawało się trudno dostępne, dzisiaj jest już na wyciągnięcie ręki. Dzieje się tak, ponieważ podniósł się poziom potencjalnej złożoności kampanii i możliwości ich optymalizowania przez człowieka. Algorytmy samouczące się - bazując na danych historycznych, potrafią wykonać nawet tysiące mikrozmian dziennie w kampanii, by usprawnić ich działanie. Co więcej - jako przedsiębiorca możesz wybrać cel, który ma Twojej kampanii przyświecać - możesz np. maksymalizować konwersje czy wymagać zadanego udziału w wyświetleniach.

Kampanie prowadzone z wykorzystaniem algorytmów samouczących się, są statystycznie skuteczniejsze niż te prowadzone ręcznie. Są też o wiele efektywniejsze - algorytm nie choruje, nie chodzi na urlopy i cały czas realizuje zadaną strategię ustalania stawek. Człowiek jest jednak nadal potrzebny - nie tylko bowiem musi doglądać poprawnego działania algorytmu, ale też nic i nikt nie zastąpi doświadczonego specjalisty w identyfikowaniu nowych obszarów dla rozwoju biznesu.

Taniej już było?

Warto zdać sobie sprawę z faktu, że na polskim rynku nadal jest sporo przestrzeni do rozwoju sklepów internetowych. W porównaniu do krajów zachodnich, mamy wciąż mniejszą liczbę e-commerce`ów przypadających na tysiąc mieszkańców, a stawki za kliknięcia reklam Google Ads czy koszty pozycjonowania serwisów są wciąż relatywnie przystępne. Dynamika zmian wywołana przez pandemię koronawirusa sprawia jednak, że musimy podjąć decyzję - albo będziemy inwestować w reklamę więcej, albo obecnie inwestowane środki będziemy wydawać skuteczniej - decyzja należy do Ciebie. Jeżeli wybierzesz tę drugą drogę, wówczas zdecydowanie powinieneś zrewidować swoje działania w obszarach pozycjonowania sklepu internetowego czy reklam Google Ads i potencjalnego wykorzystania w nich algorytmów samouczących jak np. VCM.