Polska czekoladową potęgą. Niestety, nie mamy dobrych wiadomości

Polska czekoladową potęgą. Niestety, nie mamy dobrych wiadomości

Czekolada (fot. Wprost) Źródło: Wprost
Systematycznie rośnie w Polsce spożycie czekolady. Pandemia nieco zmieniła nasze zwyczaje zakupowe, doprowadziła m.in. do zmniejszenia zainteresowania batonami. Niestety, w najbliższych miesiącach musimy być przygotowani na wzrost cen słodyczy.

Statystyczny Polak na słodycze z dodatkiem kakao wydaje około 190 zł rocznie. W koszyku sklepowym najczęściej ląduje czekolada (28,2 proc. udziału w rynku) i praliny (27,2 proc. rynku). Na dalszych miejscach znajdują się batony i wafle. Pandemia nieco zmieniła nasze zwyczaje zakupowe: kupujemy mniej batonów, bo rzadziej wychodziliśmy do sklepów, za to wzrosła sprzedaż czekolady gorzkiej, bo częściej piekliśmy ciasta w domach.

Jeśli będziemy chcieli utrzymać zakupy na dotychczasowym poziomie, to niestety, trzeba będzie na słodycze wyłożyć więcej pieniędzy. To dlatego, że w górę poszły cenykakao, cukru, mleka, ale też ceny opakowań, transportu i wynagrodzenia. Swoje zrobił też podatek od eksportu kakao, który wprowadziła Ghana – informuje serwis „Business Insider Polska”.

Maciej Herman, dyrektor zarządzający Lotte Wedel, poinformował, że do tej pory ceny słodyczy czy czekolady rosły w tempie 4-5 proc. W najbliższych miesiącach należy się spodziewać podwyżek.

5,3 kg czekolady na Polaka

Polska ma długie tradycje w produkcji czekolady, zresztą do dziś jesteśmy czwartym eksporterem na świecie. Więcej od nas sprzedają za granicą Niemcy, Belgia i Włochy. Pierwsze miejsce w tym zestawieniu Niemcy zawdzięczają sieci handlowej Lidl, której słodycze są sprzedawane praktycznie w całej Europie.

W ciągu kilkunastu ostatnich lat spożycie czekolady w przeliczeniu na statystycznego Polaka wzrosło o około 30 proc. – z 4 kilogramów w 2007 r., do 5,2 kilograma obecnie.

Czytaj też:
Duże podwyżki cen alkoholu. Niektóre rodzaje o ponad 10 proc.

Źródło: Business Insider Polska