Samoloty nie będą wylatywać z Polski na majówkę? Kryzysowe negocjacje

Samoloty nie będą wylatywać z Polski na majówkę? Kryzysowe negocjacje

Awaria samolotu, ma 6 godzin opóźnienia, fot. lotnisko-okecie.pl
Awaria samolotu, ma 6 godzin opóźnienia, fot. lotnisko-okecie.pl 
Prezes ULC stwirdził, że jeśli do jutra do g. 10 nie będzie porozumienia, wiele lotów będzie odwołanych. Jeśli dojdzie do odwołania lotów to Polacy nie będą mogli wylecieć na majówkę

Na sejmowej Komisji Infrastruktury prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego poinformował, że jeśli do 22 kwietnia do godziny 10.00 nie uda się osiągnąć porozumienia z kontrolerami lotu, to wiele lotów z Polski zostanie odwołanych.

— Chcę przeprosić pasażerów za niedogodności, które już występują i które mogą wystąpić po 1 maja — mówił Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. — Ponieważ będziemy mieć mniejszą liczbę kontrolerów, to mniej samolotów będzie dopuszczonych do ruchu, aby każdy lot był w 100 procentach bezpieczny.

— Jutro o 10 zostanie podjęta decyzja o procesie massive cancelation, jeśli zostanie podjęta, to ciężko będzie się z niej wycofać. Ponieważ jesteśmy częścią systemu europejskiego i finansowani z opłat przewoźników, to nie my jesteśmy organem decyzyjnym tylko europejska agencja Eurocontrol, która może zdecydować, że kontrola polskiej przestrzeni może zostać przeniesiona do innych ośrodków w Europie, co jest zgodne z przepisami. Jeśli nie uda się osiągnąć porozumienia, to wiele lotów z i do Polski będzie odwołanych — wyjaśnił Samson.

Może zabraknąć kontrolerów lotu

Spór pomiędzy związkiem zawodowym kontrolerów lotu i Urzędem Lotnictwa Cywilnego kręci się wokół wynagrodzeń oraz warunków pracy. 170 z 208 kontrolerów lotów z lotniska im. Chopina w Warszawie złożyło wypowiedzenia, już teraz doprowadziło to do wielu odwołanych lotów i ograniczonym przelotów nad terytorium Polski zagranicznych linii lotniczych. 50 kontrolerom skończyła się umowa, a 30 kwietnia umowy wygasają 120 kontrolerom.

Kontrolerzy domagają się m.in. wzrostu wynagrodzeń oraz rezygnacji z jednej osoby na wieży lub jednej osoby na obszarze podczas dyżuru.

Strona społeczna: Maciej Sosnowski, Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego

— Konflikt jest spłycany do tematu wynagrodzeń przez ministerstwo — mówił Maciej Sosnowski, prezes Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. — My od dwóch lat informuje o problemach w Agencji, od początku pandemii. Proponowaliśmy różne rozwiązania, aby Agencja przeszła suchą stopą przez pandemię. Wszystkie propozycje wszystkich organizacji społecznych nie spotkały się z uznaniem byłego już prezesa PAŻP. Rozmawiamy od 3 tygodni, i dziś, gdy został tydzień, mamy bardzo mało czasu. Propozycja, którą otrzymaliśmy od kierownictwa PAŻP nie rozwiązuje problemów, tylko zwraca się do nas z prośbą, abyśmy wydłużyli czas wypowiedzenia o 3 miesiące, aby kontynuować rozmowy. Przedłużenie, tak samo jak wypowiedzenia, będą osobistymi decyzjami każdego kontrolera.

— Przygotowaliśmy zmiany do regulaminu pracy i wynagradzania, bo ten, który został zaproponowany, jest nietransparentny, nie gwarantuje zatrudnienia, nie wynagradza adekwatnie do umiejętności, a prezes PAŻP ma prawo weta każdej decyzji. Dziś przekażemy naszą ofertę PAŻP, ale zaproponowano nam spotkanie w poniedziałek, my jesteśmy gotowi do ciągłych rozmów. Dialog jest, ale nie ma jego efektów. Podpisanie nowego regulaminu bezpieczeństwa zajęło 3 tygodnie zamiast 48 godzin, ale wierze, że uda nam się porozumieć i spotkać jutro, a nie w poniedziałek — wyjaśniał Sosnowski.

Czytaj też:
Spotkanie PAŻP z kontrolerami lotów. Jest wstępny projekt porozumienia

Opracował:
Źródło: BBC