Francuski koncern opuszcza Rosję. Sprzedaje dużą fabrykę

Francuski koncern opuszcza Rosję. Sprzedaje dużą fabrykę

TotalEnergies
TotalEnergies Źródło:Shutterstock
Francuski koncern paliwowy TotalEnergies sprzedaje rosyjską fabrykę smarów. Jak podaje agencja AFP, to kolejny krok w kierunku całkowitego wycofania się z rosyjskiego rynku.

W poniedziałek koncern TotalEnergies poinformował o sprzedaży podmoskiewskiej fabryki smarów samochodowych i przemysłowych. „TotalEnergies osiągnęło porozumienie w sprawie sprzedaży swojej fabryki środków smarnych i jej spółki zależnej TotalEnergies Marketing Russia firmie utworzonej przez rosyjski zespół zarządzający filią” – czytamy w komunikacie firmy.

Firma wycofuje się z rosyjskiego rynku

Jak podaje francuski koncern, transakcja została sfinalizowana po tym, jak rosyjskie władze wydały na nią zezwolenie. Sprzedaż fabryki to kolejny krok na drodze do całkowitego opuszczenia rosyjskiego rynku.

W grudniu koncern TotalEnergies poinformował, że wycofuje się z udziałów w rosyjskim naftowym gigancie Novatek. Spółka straciła na tym 3,7 mld dolarów.

Jak informował wcześniej francuski dziennik "Le Monde", koncern czerpał zyski ze sprzedaży kondensatu gazowego, z którego produkowano paliwo do samolotów bombardujących Ukrainę.

Część firm zostaje w Rosji

Choć od wybuchu wojny w Ukrainie wiele międzynarodowych korporacji podjęło decyzję o wycofaniu się z rosyjskiego rynku, niektóre zachodnie firmy wciąż na nim pozostają.

Na łamach Wprost wielokrotnie pisaliśmy o francuskim koncernie Auchan, który odmówił przyłączenia się do bojkotu Rosji. Mimo licznych protestów organizacji społecznych firma kontynuowała pracę na rosyjskim rynku, wpisując się na długą „listę wstydu”, którą aktualizuje Yale School of Management. Auchan jest jedną z ponad dwustu firm, które się na niej znajdują.

Zupełnie inną strategię przyjęła firma Heineken. W marcu zeszłego roku holenderski browar poinformował, że wycofuje się z Rosji. Niestety, obietnice skończyły się tylko na moralnych deklaracjach. „Po roku firma nadal prowadzi swój biznes w Rosji. Chętnie też inwestuje w tym kraju” – informuje Rzeczpospolita.

Taką informację potwierdziła w lutym tego roku platforma dziennikarstwa śledczego Follow the Money (FTM). Jej zdaniem Heineken wprowadził aż 61 nowych produktów na rosyjskim rynku. Firma chętnie chwali się swoim wyczynem. „Rosyjski oddział browaru na swojej stronie internetowej poinformował, że nowe produkty zrealizował w rekordowym czasie, a inwestycja zwiększyła sprzedaż piwa i napojów bezalkoholowych w Rosji o 720 tys. hektolitrów” – czytamy.

Czytaj też:
Tak McDonald's podbijał rosyjski rynek. A później go tracił
Czytaj też:
Bayraktar to nie wszystko. Widzieliśmy, co jeszcze powstaje w tureckiej fabryce

Źródło: Bankier.pl