Poczta Polska zmienia się dla Klientów. Wielkie inwestycje w logistykę i cyfryzacja usług
Artykuł sponsorowany

Poczta Polska zmienia się dla Klientów. Wielkie inwestycje w logistykę i cyfryzacja usług

Flota Poczty Polskiej
Flota Poczty Polskiej Źródło: Poczta Polska
Poczta Polska to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i najstarszych polskich marek. To również największy operator logistyczny na rodzimym rynku oraz pewny i zaufany partner dla wielu firm i instytucji. Dzięki konsekwentnie realizowanym inwestycjom i postępującej cyfryzacji, Poczta zmienia się dla Klienta, dostosowując się do oczekiwań i preferencji konsumentów.

Zgodnie z obowiązująca Strategią Poczty Polskiej na lata 2021-2023, Spółka stawia na perspektywiczne obszary działalności – logistykę, cyfryzację i rozwój usług kurierskich.

Inwestycje w logistykę

Poczta Polska sukcesywnie przekształca infrastrukturę logistyczną z listowej na paczkową. To odpowiedź na zmiany obserwowane na rynku pocztowym zarówno w Polsce, jak i na świecie. Modernizacja i budowa centrów logistycznych oraz ich umaszynowienie zapewni efektywną obsługę rozwijającego się rynku e-commerce. Rosnące zainteresowanie klientów zakupami internetowymi i oczekiwanie szybkiej realizacji zamówień determinują kierunek zmian na wymagającym rynku usług kurierskich. Poczta Polska modernizuje posiadaną sieć logistyczną i dostosowuje profil działalności do zwiększającego się wolumenu przesyłek kurierskich, ekspresowych, paczkowych i e-commerce.

Jednym z kluczowych i aktualnie realizowanych przedsięwzięć jest projekt Architektury Sieci Logistycznej. Projekt to odpowiedź Poczty Polskiej na wyzwania, jakie stawia dynamicznie zmieniający się rynek oraz ostra konkurencja, także wielkich, zagranicznych korporacji, z którymi mierzy się na co dzień narodowy operator. Realizacja tego przełomowego przedsięwzięcia Poczty możliwa jest również dzięki wsparciu Ministerstwa Aktywów Państwowych, które w 2021 r. dokapitalizowało Pocztę Polską kwotą 190 mln zł.

Z punktu widzenia rynkowego i możliwości zyskania przewagi konkurencyjnej, bardzo istotne jest posiadanie właściwie zaplanowanej sieci połączeń, optymalnie zlokalizowanych hal dostosowanych do lokalnych potrzeb oraz ich wyposażenie w nowoczesne sortery do automatycznego opracowywania przesyłek. Pierwszy z nich został uruchomiony w zmodernizowanym obiekcie logistycznym Poczty Polskiej we Wrocławiu. W tym roku zakończy się montaż kolejnych w obiektach logistycznych Spółki w Lublinie i w Lisim Ogonie pod Bydgoszczą. Wartość inwestycji w tych trzech sortowniach sięga 220 mln zł.

Instalowane sortery pozwolą na automatyczny odczyt nie tylko zestandaryzowanych etykiet adresowych, ale także przesyłek międzynarodowych, które często mają niestandardowy układ danych adresowych. Urządzenia są „szyte na miarę” i dostosowane do potrzeb użytkowych Poczty Polskiej, jak również wielkości i potencjału poszczególnych sortowni. Innowacyjność rozwiązania pozwoli na uniwersalizm i obsługę różnej wielkości przesyłek i automatyzacji procesu odczytywania kodów.

Jednym z realizowanych obecnie przedsięwzięć jest również budowa i umaszynowienie sortowni Warszawa II w miejscowości Ciemne k. Radzymina. Na działce liczącej ponad 11 hektarów, budowany jest kompleks logistyczny o łącznej powierzchni prawie 50 tys. m2 i obejmuje m.in. budynki hali magazynowej cross dock oraz powierzchnię magazynowo – operacyjną, dedykowaną sortowaniu i ekspediowaniu przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych, w której zostanie zamontowany największy sorter w Spółce. Jego wydajność pozwoli na posortowanie 15 tys. przesyłek na godzinę.

Elektronizacja korespondencji

Na rynku tradycyjnych usług listowych obserwuje się stały trend spadkowy, co odpowiada ogólnym wieloletnim tendencjom europejskim determinowanym rozwojem e-substytucji i ograniczaniem skali korespondencji przez masowych nadawców. W 2020 r. nastąpiło istotne przyspieszenie tego procesu, na który wpływ miała przede wszystkim pandemia COVID-19. Spółka nie pozostaje biernym obserwatorem zmian rynkowych i sukcesywnie dostosowuje profil działalności do zmieniających się trendów branżowych. Obecny proces digitalizacji jest strategicznym kierunkiem rozwoju Spółki, która konsekwentnie realizuje innowacyjne cele biznesowe i aktywnie angażuje się w transformację cyfrową.

Poczta Polska świadczy szereg usług cyfrowych, które ze względu na skalę przedsiębiorstwa oraz zaawansowane systemy czynią Spółkę liderem w Polsce. Obecnie realizuje przede wszystkim swój flagowy projekt – e-Doręczenia, dzięki któremu jest pierwszym dostawcą usługi zaufania rejestrowanego doręczenia elektronicznego na rynku polskim. Innowacyjna usługa ma na celu łatwą, szybką i bezpieczną komunikację między obywatelami, firmami, a administracją publiczną, którą można prowadzić w miejscu umożliwiającym dostęp do Internetu. Stopniowo wszystkie instytucje publiczne będą korzystać z tego nowoczesnego rozwiązania poprzez zintegrowanie go ze swoimi dotychczasowymi systemami elektronicznego zarządzania dokumentami. Integracje będą wymagane dla różnych branż od 10 grudnia br., a 1 października 2026 r. usługa stanie się powszechna i każdy przedsiębiorca będzie zobowiązany udostępnić swój adres do otrzymywania doręczeń elektronicznych.

Poczta Polska

Poczta Polska w ramach e-Doręczeń udostępnia publiczną usługę hybrydową (PUH), dostępną tylko dla podmiotów publicznych będących nadawcami. Usługa została wprowadzona jako rozwiązanie dla adresatów, którzy nie zdecydują się na założenie adresu do doręczeń elektronicznych. W takim wypadku korespondencja zostanie nadana elektronicznie przez podmiot publiczny, a po zautomatyzowanym wydrukowaniu i zakopertowaniu w wydzielonej strefie z kontrolą dostępu (spełniającej normę ISO 27001), dostarczona przez listonosza w formie papierowej, który posiada moc prawną zrównaną z mocą dokumentu z jakiego został wykonany.

Poczta Polska, jako dostawca usługi publicznej niekwalifikowanej i kwalifikowanej, wpisana jest na listę dostawców usług zaufania. Doświadczenie Spółki gwarantuje bezpieczeństwo e-Doręczeń spełniających wszystkie wymogi i obowiązki, jakie są nakładane na podmiot świadczący taką usługę. Przede wszystkim są nimi rozporządzenie eIDAS i normy europejskie ETSI. Dzięki czemu usługa gwarantuje poufność korespondencji, ochronę przed kradzieżą, uszkodzeniem czy ingerencją w treść korespondencji.

Spółka wdrożyła także uzupełnienie e-Doręczeń, czyli Kwalifikowaną Usługę Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (RDE), nazywaną Q-Doręczeniami do komunikacji pomiędzy podmiotami niepublicznymi. Z rozszerzonej usługi Poczty Polskiej mogą korzystać podmioty niepubliczne, np. firmy, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, adwokaci oraz osoby fizyczne, które mogą wysyłać i odbierać korespondencję między sobą.

Usługa realizowana jest przez bezpieczny system teleinformatyczny Poczty Polskiej, który przeszedł zewnętrzny audyt realizowany przez firmę akredytowaną przy Unii Europejskiej. Q-Doręczenia dają gwarancję: jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata, tajemnicy korespondencji, niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych, regularnego dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru, daty i czasu m.in wysłania i otrzymania korespondencji potwierdzonej kwalifikowanym znacznikiem czasu.

Rozwój usług kurierskich

Poczta Polska, jako firma pretendująca do miana jednego z liderów rynku w segmencie przesyłek kurierskich i paczkowych, konsekwentnie wprowadza rozwiązania wpisujące się w oczekiwania klientów. Spółka za jeden z głównych celów obrała rozwój multikanałowości usługi. Wśród nich jest zagwarantowanie wyboru preferowanej formy dostawy przesyłek kurierskich Pocztex – odbiór w punkcie bądź automacie lub doręczenie przez kuriera pod wskazany adres.

Sieć 17 tys. Pocztex PUNKTÓW tworzą, obok placówek pocztowych, także sklepy: Żabka, ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek oraz Arhelan. Zarówno nadawca, jak i odbiorca mogą skorzystać z pełnego spektrum godzin otwarcia tych podmiotów, aby wysłać lub odebrać paczkę. Przesyłka czeka na klienta siedem dni od dnia otrzymania pierwszego powiadomienia, a liczne punkty działają w godz. 6–23, dzięki czemu każdy klient będzie mógł wybrać dogodny dla siebie termin i godzinę.

Poczta Polska oferuje również przesyłki kurierskie dla sektora e-commerce i podmiotów działających w bardzo różnorodnych branżach. Systematycznie rośnie liczba podmiotów korzystających z tych usług ze względu na bezpieczeństwo przesyłek, wygodę oraz liczbę punktów, w których można odebrać przesyłkę. Poczta Polska, wspólnie z Partnerami, rozszerza także współpracę o nowe usługi w zakresie obsługi przesyłek kurierskich klientów biznesowych oraz detalicznych.

Klienci Poczty Polskiej mogą już wysyłać przesyłki kurierskie Pocztex bez konieczności drukowania etykiet nadawczych oraz odwiedzania placówek pocztowych. Nowa funkcjonalność oznacza dla klientów łatwiejsze przygotowanie przesyłki oraz prostszą i szybszą jej obsługę. Dzięki szerokiej sieci Pocztex PUNKT-ów, paczką można nadać w pobliżu pracy, domu czy na trasie codziennych podróży, w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Opcja odbioru i wysłania paczki w sklepie przyczynia się również do ochrony środowiska dzięki zmniejszeniu liczby kilometrów pokonywanych przez kurierów, a co za tym idzie – emisji CO2.

Pierwszy polski Kryptoznaczek

Kryptoznaczek to największy i najlepiej rozwijający się projekt NFT w Polsce autorstwa Poczty Polskiej. Na tle innych tego typu projektów wdrażanych przez zagranicznych operatorów pocztowych, rodzime cyfrowe walory wyróżniają się otwartością zastosowanego rozwiązania i interaktywnością z kolekcjonerami. Dzięki temu Poczcie Polskiej udało się zbudować zaangażowaną i zainteresowaną społeczność, która ma wpływ na życie i rozwój tej nowatorskiej inicjatywy. Spółka dzięki Kryptoznaczkowi dociera również do młodego pokolenia Polaków promując ważne postacie, wydarzenia i wynalazki, realizując w ten sposób misję edukacyjną – podobnie jak ma to miejsce w przypadku klasycznych emisji filatelistycznych.

To projekt z ogromnym potencjałem, zaplanowany na długie lata, doskonale przygotowany pod względem technologicznym, z pionierskimi rozwiązaniami, niespotykanymi jeszcze wśród przedsiębiorstw z polskiego sektora publicznego. Za pośrednictwem strony nft.poczta-polska.pl użytkownicy tego serwisu mogą zbierać nie tylko polskie kryptoznaczki, lecz także wydawnictwa cyfrowe innych operatorów pocztowych.

Kryptoznaczek – wersja cyfrowa

Kryptoznaczki kategorii 1–4 to cyfrowe znaczki, które są wierną kopią znaczków papierowych. Token NFT (cyfrowa kopia) z unikalnym numerem identyfikacyjnym (ID) jest dostarczany w postaci papierowego portfela wraz ze znaczkiem fizycznym. Cztery kategorie wersji fizycznej Kryptoznaczków wyróżniają się ciekawymi cechami i uszlachetnionym drukiem. Są tym samym cenną gratką dla tradycyjnych kolekcjonerów. Kryptonaczek kategorii 5, wydany wyłącznie w formie cyfrowej, został zaprojektowany po raz pierwszy w historii Poczty Polskiej przez sztuczną inteligencję.

Kolekcja obejmuje również cyfrowe Talary Filatelistyczne będące specjalnym rodzajem tokenów, które umożliwiały preferencyjny zakup lub wymianę na wersję cyfrową Kryptoznaczka kategorii 5.

Kryptoznaczki kategorii 1–4 dostępne są w wybranych placówkach Poczty Polskiej oraz na stronie filatelistyka.poczta-polska.pl. Tam również można było nabyć Kryptoznaczki kategorii 5.

Jeszcze w tym roku zostanie zaprezentowana kolekcja Kryptoznaczka 2.0. „Sztuka XXI wieku”. Obecnie trwa konkurs na projekty graficzne tego wydania. Zwycięskie prace, które zostaną wybrane przez społeczność Polskiego Kryptoznaczka, zostaną wydrukowane na znaczkach tradycyjnych oraz Kryptoznaczkach w październiku 2023 r. Ponadto będą również wydane tematy „Odsiecz wiedeńska” oraz „Bitwa pod Chocimiem”. Emisjom będą towarzyszyć Talary Filatelistyczne.

Źródło: Poczta Polska