Lotnisko Chopina w Warszawie: 90 lat Historii Lotniczego Dziedzictwa
Artykuł sponsorowany

Lotnisko Chopina w Warszawie: 90 lat Historii Lotniczego Dziedzictwa

Lotnisko Chopina
Lotnisko Chopina Źródło:Narodowe Archiwum Cyfrowe
Dokładnie dziś – 29 kwietnia mija 90 lat od uroczystego uruchomienia nowego dworca portu lotniczego na Okęciu. Było to wydarzenie o wyjątkowym znaczeniu, w którym wzięły udział najwyższe władze państwowe z Prezydentem Rzeczypospolitej Ignacym Mościckim na czele. Obecni byli także przedstawiciele polskiego Sejmu, rządu, dyplomaci.

Obiekt spełniał najwyższe ówczesne standardy, zarówno pod względem poziomu obsługi pasażerów, jak również nowoczesnego wyposażenia lotniskowego. Centralny budynek znajdował się pomiędzy dwoma hangarami, które mogły pomieścić największe wykorzystywane wówczas samoloty. Były przy tym bardzo nowoczesne – posiadały własne instalacje przeciwpożarowe czy mechanicznie zamykane drzwi.

To niezwykłe miejsce przez lata uległo wielu zmianom i było świadkiem wielu wydarzeń historycznych. Tym samym stało się ważną częścią krajobrazu Warszawy oraz istotnym węzłem komunikacyjnym na mapie Europy.

Wszystkim tym transformacjom, modernizacjom i wydarzeniom na przestrzeni 90 lat towarzyszyli ludzie – budowniczy, architekci, pracownicy lotniska oraz pasażerowie.

Ich zaangażowanie, marzenia i emocje stanowią niezaprzeczalną podwalinę tego miejsca. Były i są bodźcem do rozwoju, dalszej rozbudowy oraz wprowadzania kolejnych usprawnień.

Rozwój na przestrzeni dekad

Lotnisko Chopina i jego imponująca infrastruktura ma dziś niewiele wspólnego z tym, jak wyglądało w dniu otwarcia. To praktycznie żywy organizm, który przez lata dynamicznie się rozrastał, rozwijał, dostosowywał do coraz to nowych potrzeb.

Archiwalne zdjęcie lotniska

W latach 30. część lotniska, w której odbywała się odprawa i przygotowanie samolotów oraz ich starty i lądowania, różniła się od tej, którą widzimy dziś. Jedynym betonowym obszarem była płyta przed samym Terminalem. W miejscu obecnie dwóch betonowych krzyżujących się dróg startowych, znajdowało się trawiaste, owalne pole wzlotów.

Od momentu powstania lotnisko na Okęciu ulegało stałym przekształceniom. W latach 40. odbudowano zniszczony doszczętnie pas startowy wraz z okolicznymi zabudowaniami. Wybudowano prowizoryczny budynek dworcowy z wieżą kontroli oraz betonową drogę startową i płytę postojową. Jednocześnie powstawały hangary i inne budynki bazy technicznej. W 1962 roku rozpoczęły się prace projektowe nowego dworca lotniczego, a dwa lata później ruszyła budowa obiektu.

Zwycięski projekt Krystyny i Jana Dobrowolskich nawiązywał do nowoczesnych rozwiązań architektonicznych, stosowanych na zachodnich lotniskach. 29 kwietnia 1969 roku – w 35. rocznicę powstania lotniska na Okęciu został oficjalnie otwarty Międzynarodowy Dworzec Lotniczy.

Archiwalne zdjęcie

Lata 1970-2010 to dalsze modernizacje i duże inwestycje. Wybudowano nowy dworzec, który zainaugurował działalność 1 lipca 1992 roku. W kolejnych latach otwarto Terminal VIP Aviation (obecnie pod nazwą Terminal General Aviation), a także oddano do użytku poziom przylotów Terminala 2 (obecna strefa CDE). W styczniu 2010 zarejestrowano w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego nową, obowiązującą obecnie formalną nazwę „Lotnisko Chopina”.

Równolegle ze zmianami architektonicznymi, w odpowiedzi na rosnące potrzeby użytkowników lotniska rozbudowywała się także siatka połączeń, a czas przelotu na poszczególnych trasach powoli ulegał skróceniu. W okresie przedwojennym czas przelotu do Indii – z jedną przesiadką – trwał 4 dni, podczas gdy dziś bezpośredni lot z Warszawy do Delhi zajmuje nieco ponad 7 godzin.

Wraz z upływem lat rosła także liczba pasażerów. W pierwszym roku działalności stołeczny port obsłużył 10 750 pasażerów, natomiast w 1938 roku już 15 300.

Dziś Lotnisko Chopina w Warszawie odprawia dziennie ponad 50 000 pasażerów, w sezonie letnim zbliżając się już prawie do 70 000 podróżnych. Nawet najmniejsze samoloty obsługujące ruch ze stołecznego portu zabierają dziś czterokrotnie więcej pasażerów niż największe maszyny operujące z Warszawy w latach 30-tych.

Zdjęcie lotniska autorstwa Pawła Mamcarza i Grzegorza Marciniaka

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w tej części Europy. Dla wygody pasażerów oraz w celu zapewnienia najwyższego komfortu podróżowania wprowadzono na nim wiele nowoczesnych rozwiązań. Na dachu budynku zainstalowano ogniwa fotowoltaiczne o mocy szczytowej 800 kW oraz zamontowano m.in. biometryczne bramki ABC do samodzielnej odprawy paszportowej.

Na lotnisku znajduje się także szereg udogodnień dla pasażerów tj. punkt wydawania paszportów tymczasowych, punkt wydania karty EKUZ, źródełka z bezpłatną wodą pitną, apteka, czy też usługi dodatkowe –Salony Executive, strefa VIP Line, szybkie przejście do kontroli bezpieczeństwa (Fast Track), a także Valet Parking.

Dziękujemy, że jesteście z nami i zapraszamy do lotów z Lotniska Chopina!

Źródło: Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze"