Dzień Darmowej Dostawy skutecznie promował e-zakupy

Dzień Darmowej Dostawy skutecznie promował e-zakupy

Dodano:   /  Zmieniono: 
Thinkstock
30 listopada blisko 2 tys. sklepów internetowych nie pobierało opłat za wysyłkę zamówień. Rekordzista odnotował wzrost sprzedaży o 2,8 tys. proc.
Doroczny Dzień Darmowej Dostawy (DDD) zorganizowano w Polsce dopiero po raz drugi, a wzięło w nim udział już 1846 sklepów, czyli prawie dwa razy więcej niż w zeszłym roku. Najwięcej (315) było sprzedawców wyposażenia domu i ogrodu. Liczne były też sklepy handlujące odzieżą, obuwiem i dodatkami (272), kosmetykami (147) i produktami sportowymi (132).

Pomysłodawca i organizator akcji, właściciel portalu eKomercyjni.pl zrobił już pierwsze podsumowanie. Przeprowadził ankietę wśród 460 uczestników DDD, pytając o efekty. 408 pytanych sklepów odnotowało zwiększony ruch tego dnia. 33 proc. z nich oszacowało ten wzrost w przedziale od 100 do 300 proc. Natomiast 8 proc. pytanych zaobserwowało ruch zwiększony od 500 do nawet 2 tys. proc. Rekordzista zgłosił wzrost wartości sprzedaży aż o 2,8 tys. proc. Średnia wzrostu dla wszystkich ankietowanych wyniosła 178 proc.

Tłok w sklepach internetowych nie wszędzie przekładał się na wzrost wartości sprzedaży. Z takiej okazji, jaką jest DDD, korzystają przede wszystkim osoby, które chcą nabyć niedrogą rzecz, a koszty wysyłki powodują, że ten zakup staje się dla nich nieopłacalny. Przy większych zakupach sklepy zwyczajowo oferują darmową wysyłkę przez cały rok.

? 365 proc. ? o tyle zwiększyła się liczba transakcji w naszym sklepie 30 listopada ? mówi Jarosław Banacki, dyrektor zarządzający Cyfrowe.pl. ? To imponujący wynik, ale trzeba zaznaczyć, że średnia wartość koszyka w tym dniu zmalała o 50 proc. Przystępując do akcji DDD, liczyliśmy przede wszystkim na wzrost znajomości naszej marki wśród internautów i pozyskanie nowych klientów. I to się udało ? dodaje.

Promocyjny efekt akcji docenia też Łukasz Kozłowski, dyrektor marketingu Presto. ? Z naszych wyliczeń wynika, że ruch na stronie zwiększył się o 7 proc., a liczba transakcji wzrosła trzykrotnie ? odpowiedział w ankiecie. ? To pozwoliło nam wyzerować koszty wysyłki pomimo pomniejszenia się wartości koszyka zamówień o 20-30 proc.

W Polsce jest ponad 10 tys. sklepów internetowych, a ich obroty przekroczyły w minionym roku 6 mld zł ? szacuje Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB.

Według Boston Consulting Group, która pierwsza zmierzyła potencjał polskiej gospodarki internetowej, od 2006 roku liczba sklepów internetowych w kraju zwiększyła się 2,5-krotnie. W 2009 roku rynek handlu internetowego stanowił już 2,9 proc. handlu detalicznego. W 2015 roku Polacy na zakupach online wydadzą prawdopodobnie 36 mld zł.