Powtórka z Ever Given? Kanał Sueski zablokowany

Powtórka z Ever Given? Kanał Sueski zablokowany

Kanał Sueski – zdjęcie ilustracyjne
Kanał Sueski – zdjęcie ilustracyjne Źródło: PAP
Kanał Sueski znów został zablokowany przez statek, który osiadł na mieliźnie. Jak podaje operator kanału, obecnie na miejscu pracują holowniki, które próbują podnieść jednostkę i postawić na właściwym torze.

Jak podaje Leth Shipping Agency, statek, który blokuje Kanał Sueski to 189- metrowy masowiec Xin Hai Tong 23. Statek utknął na mieliźnie i zablokował ruch przynajmniej czterech innych jednostek. W tej chwili trwają prace nad postawieniem go na torze wodnym, na miejscu pracują cztery holowniki.

Powtorka z Ever Given

To nie pierwsza blokada Kanału Sueskiego, spowodowana utknięciem na mieliźnie. W marcu 2021 roku czterystumetrowy kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie i zablokował tor żeglugowy, przez który transportuje się około 12 proc. światowego handlu. Eksperci wyliczają, że każdego dnia przepływają nim towary warte około 9,6 mld dolarów. Blokada trwała sześć dni. W szczytowym momencie, w korku przed kanałem czekało aż 420 statków.

Zator, który poprzednio spowodował kontenerowiec, miał wywołać blisko miliard dolarów strat. Tak chociaż szacował Egipt. Finalnie władze kraju, właściciel statku i jego ubezpieczyciel ustalili, że jednostka będzie mogła wrócić do kursowania po wpłaceniu 550 mln dolarów.

W 2023 roku statki będą pływały po zmodernizowanym Kanale

Kanał jest najszybszym szlakiem żeglugowym między Europą a Azją. Po tym, jak w 2021 roku statek towarowy Ever Given zablokował na 6 dni Kanał, zapadła decyzja o jego rozbudowie. Plany rozbudowy powstały znacznie wcześniej, ale wypadek z udziałem statku przyśpieszył cały proces decyzyjny: każdy dzień blokady Kanału oznacza wielomilionowe straty dla przewoźników i Egiptu, dla którego podatki płacone przez armatorów stanowią jedno z ważniejszych źródeł dochodu. Nie wolno ryzykować, że jakiś statek osiądzie kiedyś jeszcze na mieliźnie, więc bez zbędnej zwłoki rozpoczęto prace na 30-kilometrowym odcinku pomiędzy miastem Suez a rejonem Jeziora Gorzkiego. Było to konieczne tym bardziej, że po morzach i oceanach pływa coraz więcej statków, które rozmiarami przekraczają tradycyjne kontenerowce. Planowana modernizacja zakończy się do końca 2023 roku.

Dziękirozszerzeniu drugiego pasa przesmyku Kanału, przepustowość wzrośnie aż o sześć statków. Miejsce, w którym utknął Ever Given, zostanie poszerzone o 40 metrów na wschód i pogłębione o 2 metry. Egipskie władze informują też, że dzięki modernizacji nawigacja statków na tej trasie poprawi się nawet o około 28 proc.

Czytaj też:
Tankowiec znów zablokował Kanał Sueski. O krok od powtórki z 2021 r.
Czytaj też:
Po blokadzie Ever Given ani śladu. Rekordowe przychody Kanału Sueskiego