Zaczyna się budowa nowego portu. „Kluczowe znaczenie dla morskiej energetyki”

Zaczyna się budowa nowego portu. „Kluczowe znaczenie dla morskiej energetyki”

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk Źródło: PAP
W środę w Świnoujściu rozpocznie się budowa nowego portu offshore. Będzie to terminal instalacyjny dla morskich turbin wiatrowych.

W środę rozpocznie się budowa terminalu offshore w Świnoujściu, który będzie pełnił funkcję zaplecza instalacyjnego dla turbin wiatrowych montowanych na Bałtyku. – Port ten ma podstawowe znaczenie dla morskiej energetyki wiatrowej – poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Nowy port w Świnoujściu

Jak informuje minister Gróbarczyk, port w Świnoujściu jest niezbędny, bo gdyby taka inwestycja nie powstała, części do budowy morskich farm wiatrowych trzeba by było sprowadzać z duńskiej wyspy Bornholm, lub z portów niemieckich.

— Termin realizacji portu jest skorelowany z budową pierwszych farm wiatrowych, które zaczną produkcję energii elektrycznej pod koniec 2025 r. z pierwszego pola offshorowego, które realizuje Orlen — przekazał wiceminister.

Terminal Orlenu

We wrześniu Grupa ORLEN wyłoniła wykonawcę lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Prace budowalne rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe.

Lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka ORLEN Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, ważące nawet 24000 t. W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe. Inwestycja w Świnoujściu będzie dogodnie skomunikowana wszystkimi środkami transportu: kolejowym, promowym, lotniczym i drogowym. Terminal docelowo będzie obsługiwać około stu pracowników. Wykonawcą inwestycji jest spółka Budimex.

Czytaj też:
308 km, cztery województwa. Gaz-System zakończył budowę gazociągu
Czytaj też:
Gazowy terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej impulsem wzrostu gospodarczego kraju