Po stu dniach intensywnych działań inicjatywa SprawdzaMY, koordynowana przez Rafała Brzoskę, podsumowała swoje pierwsze efekty. Raport "Faza 1.0. Deregulacja w działaniu" zawiera konkretne liczby: do rządu przekazano 488 propozycji zmian, z czego 205 już zatwierdzono, a 11 ustaw podpisał prezydent. To wynik analiz i pracy zespołu blisko 600 ekspertów, którzy na podstawie ponad 15 tys. zgłoszeń opracowali 1183 formatki deregulacyjne.
Zespół Brzoski
Proces rozpoczął się 10 lutego 2025 r., gdy premier Donald Tusk powierzył Brzosce rolę pełnomocnika ds. deregulacji. Już tydzień później zainicjowano projekt SprawdzaMY. W efekcie do końca maja rząd omówił 350 propozycji, z czego 208 zostało przyjętych. 46 wniosków wstrzymano, a 77 odrzucono. 138 kolejnych analiz planowane jest na jesień. Do Sejmu trafiło już 191 projektów ustaw zawartych w 46 kompleksowych pakietach.
Najwięcej zgłoszeń dotyczyło podatków (18 proc.), administracji publicznej (10 proc.) i zdrowia (7 proc.). Eksperci pracujący w 32 zespołach tematycznych nad każdym zgłoszeniem poświęcali średnio 18 godzin. Wybrane formatki były poddawane konsultacjom i weryfikacji przez komitet sterujący.
Współpraca z państwem
Brzoska podkreśla, że inicjatywa przekształciła sposób współpracy obywateli z państwem. W jego ocenie SprawdzaMY stworzyło nowy model dialogu – poza tradycyjną, słabnącą Radą Dialogu Społecznego. Zdaniem koordynatorów projekt odpowiedział na potrzeby obywateli, a deregulacja stała się rzadkim polem ponadpartyjnej zgody.
Oprócz zespołu Brzoski powołano także Rządowy Zespół ds. Deregulacji kierowany przez ministra Macieja Berka. Zlokalizowany przy KPRM, pełni funkcję wykonawczą całego procesu legislacyjnego. Drugim organem jest zespół przy Ministerstwie Rozwoju, który formalnie współpracuje ze środowiskami biznesowymi.
Do 13 czerwca prezydent podpisał 11 ustaw deregulacyjnych, m.in. ograniczających częstotliwość kontroli firm, umożliwiających zdalne rozprawy przed KIO oraz wprowadzających elektroniczne doręczenia dokumentów.
Brzoska zapowiada kontynuację działań – kolejna faza inicjatywy obejmie pogłębione analizy systemowe i przejście do bardziej strukturalnego modelu pracy, przy zachowaniu elastyczności charakterystycznej dla dotychczasowych działań.
Czytaj też:
Polska ostrzejsza niż UE? Brzoska pokazuje skalę nadregulacjiCzytaj też:
Od środy nowe przepisy dotyczące ważności orzeczeń o niepełnosprawności. Zniknie „biurokratyczny absurd"