Optymizm polskich przedsiębiorców zniknął

Optymizm polskich przedsiębiorców zniknął

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przedsiębiorcy czują, że sytuacja będzie coraz gorsza (fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
Ponad 60 proc. polskich przedsiębiorców wyraża przekonanie, że w najbliższym czasie sytuacja ekonomiczna w naszym kraju ulegnie pogorszeniu - wynika z VI edycji dokonywanego dwa razy w roku badania optymizmu biznesowego Deloitte Business Sentiment Index.
Pogorszenie nastrojów przedsiębiorców nastąpiło także w innych krajach Europy Środkowej – średnio ponad 40 proc. badanych spodziewa się pogorszenia sytuacji ekonomicznej. Jednak Polska odnotowała największy (o 16 punktów proc.) spadek „Głównego Indeksu Optymizmu". 62 proc. (w poprzednim badaniu 15 proc.) polskich respondentów wskazało, że  sytuacja gospodarcza kraju „lekko się pogorszy”, 7 proc. jest zdania, że sytuacja kraju „lekko” może się poprawić - wynika z badań firmy doradczej Deloitte.

Zatrudniać nie będą

Od I edycji badania Polska pozostaje najbardziej optymistycznym krajem wśród państw Europy Środkowej objętych badaniem. Polscy przedsiębiorcy wciąż dobrze oceniają perspektywy finansowe swoich firm - twierdzi tak prawie 80 proc. ankietowanych (w regionie połowa badanych spodziewa się dobrych wyników). Jest to wartość niemal na tym samym poziomie jak w poprzedniej edycji i jedna z najwyższych w całej historii badania Business Sentiment Index.

Pogorszenie nastrojów może się odbić na rynku pracy. 10 proc. kadry kierowniczej zakłada zwiększenie poziomu zatrudnienia, a 70 proc. nie planuje żadnych zmian liczby pracowników.

Tylu pesymistów jeszcze nie było

Średnio 16 proc. członków kadry kierowniczej w Europie Środkowej jest optymistami, jeżeli chodzi o ogólną sytuację ekonomiczną. Tak dużego poziomu pesymizmu nie odnotowano w żadnej z poprzednich edycji badania. Deloitte Business Sentiment Index dla  Polski spadł do 118 pkt (z 134 pkt w poprzedniej edycji). Średnia regionalna wynosi 110 pkt.

Gdy równi stają się równiejsi

W badaniu zapytano także o Specjalne Strefy Ekonomiczne. Prawie wszyscy prezesi firm odpowiedzieli, że pomoc publiczna oferowana inwestorom w wybranych obszarach nie była decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o inwestycji. 8 proc. prezesów stwierdziło, że miała ona istotne znaczenie.

Zachęty i pomoc ze strony państwa ważne są dla przemysłu: 37 proc. szefów firm z tego sektora gospodarki przyznało, że był to co najmniej jeden z decydujących czynników w wyborze miejsca inwestycji. Wskaźnik ten w przypadku handlu detalicznego wyniósł 22 proc., a sektora energetycznego i surowców naturalnych - 15 proc.

Nasze drogie inwestycje

Z badania wynika, że pomoc publiczna jest szczególnie istotna dla  polskich i czeskich przedsiębiorców. Ponad 60 proc. szefów firm z tych krajów bierze ją pod uwagę podczas wyboru miejsca nowej inwestycji. Jednocześnie możliwość otrzymania takiej pomocy ważna jest dla 27 proc. szefów firm z Chorwacji, Słowacji i Rumunii. Może to wynikać, z  faktu, że Polska i Czechy stały się relatywnie drogimi krajami do  inwestowania.

Badanie Deloitte Business Sentiment Index uwzględnia opinie panujące wśród biznesmenów regionu oraz osób kształtujących oblicza lokalnych gospodarek. Kraje objęte badaniem, to: Polska, Czechy, Chorwacja, Węgry, Rumunia, Słowacja. Respondentami byli prezesi 185 największych firm działających w tych krajach. Badanie trwało od 18 sierpnia do 14 września 2011 r.

zew, PAP