PLL LOT ma doradcę prywatyzacyjnego. Jest nim Morgan Stanley. - LOT wybrał doradcę Morgan Stanley na okoliczność podwyższenia kapitału zakładowego. Ale my jako właściciel, który prowadzi prywatyzację spółki, musimy mieć swojego doradcę, który przeprowadzi proces tych trzech spółek - wyjaśniła Kobos. Dodała, że w maju może być znanych więcej szczegółów na temat procesu prywatyzacyjnego PLL LOT. Przyznała, że tureckie linie lotnicze obecnie są poważnym kandydatem, ale resort rozważa również innych potencjalnych inwestorów.
"Chcemy sprzedać LOT jak najszybciej"
Wyjaśniła, że resort nie jest zdeterminowany, aby przeprowadzić sprzedaż PLL LOT w tym roku, co zapowiadano na początku tego roku. - Zależy nam na czasie, jeśli chodzi o sprzedaż PLL LOT, chcielibyśmy przeprowadzić ten proces jak najszybciej, ale jednocześnie ważna jest dla nas cena, warunki sprzedaży - dodała.
W ogłoszeniu resort napisał, że "istnieje pilna potrzeba wyboru doradcy Ministra Skarbu Państwa w procesie przekształceń własnościowych PLL LOT, Eurolot i LS Airport Services. Aktualnie proces poszukiwania inwestora dla PLL LOT S.A. realizowany jest w trybie korporacyjnym przez zarząd spółki. Ze względu na okoliczność, że potencjalni inwestorzy zasygnalizowali również zainteresowanie nabyciem akcji PLL LOT należących do Skarbu Państwa, powstaje pilna potrzeba podjęcia czynności prywatyzacyjnych" - napisano.
Turkish Airlines zainteresowana przejęciem PLL LOT
"W związku ze ścisłym skorelowaniem działalności operacyjnej PLL LOT z Eurolot i LS Airport Services zasadne jest równoległe prowadzenie procesów przekształceń własnościowych tych trzech podmiotów. W związku z powyższym, niezwłoczny wybór doradcy Ministra Skarbu Państwa oraz skorelowanie procesów zmian kapitałowych tych spółek ma na celu ochronę interesów Skarbu Państwa jako ich akcjonariusza i zbywającego przedmiotowe akcje" - napisano w ogłoszeniu.
Pod koniec stycznia 2012 r. firma Turkish Airlines poinformowała, że jest zainteresowana przejęciem PLL LOT. Resort skarbu, po ujawnieniu w mediach przez Turków swoich planów wobec polskiego przewoźnika, poinformował, że w grudniu 2011 r. Turcy rozmawiali z MSP na temat LOT-u. Resort mówił wówczas, że polskim przewoźnikiem zainteresowany jest również drugi inwestor.
Logo LOT zostanie
W lutym 2012 r. prezes PLL LOT Marcin Piróg powiedział, że potencjalny inwestor powinien zapewnić spółce dalszy rozwój, pozwalając na zachowanie loga. Wyjaśniał, że działania, które spółka realizuje, zbliżają ją do osiągnięcia rentowności. W PLL LOT jest prowadzona restrukturyzacja, m.in. w obszarach jej działalności majątkowej.
PLL LOT za 2011 r. odnotowały 145,5 mln zł straty, w 2010 r. - 163,1 mln zł. W br. spółka planuje zysk w wysokości 52,5 mln zł. Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, Regionalny Fundusz Gospodarczy - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.
sjk, PAP