Osoby, które uczestniczyły w warsztacie integracyjnym polegającym na wzajemnym naśladownictwie, szybciej rozwiązywały powierzone im zadania, niż osoby, które nie brały w nim udziału. Ich uczestnicy wykazywali też większą sympatię do członków swojej grupy - informuje Szkoła wyższa Psychologii Społecznej.
Aleksandra Karwowska - absolwentka psychologii społecznej w SWPS - sprawdziła, jakie zastosowanie podczas warsztatów integracyjnych dla pracowników może mieć tzw. efekt kameleona, czyli mechanizm społeczny polegający na wzajemnym i nieuświadomionym naśladowaniu zachowań ludzi.
Osoby, które uczestniczyły w warsztacie integracyjnym polegającym na wzajemnym naśladownictwie, szybciej rozwiązywały powierzone im zadania, niż osoby, które nie brały w nim udziału. Ich uczestnicy wykazywali też większą sympatię do członków swojej grupy. Ponadto przeprowadzone treningi integracyjne spowodowały wzrost pozytywnych emocji wewnątrz grupy i lepsze rezultaty zadaniowe osiągane przez jej członków.
– To badanie rzuca nowe światło na naukową koncepcję efektu kameleona. Wykazuje bowiem, że zachodzi nie tylko między parami, ale też w grupach – skomentował wyniki badań dr Wojciech Kulesza.
Podczas eksperymentu przebadano 184 osoby. Projekt badawczy polegał na przeprowadzaniu gier integracyjnych, w których ćwiczenia oparte były na konieczności kopiowania zachowań innych uczestników.
pr, swps.pl
Osoby, które uczestniczyły w warsztacie integracyjnym polegającym na wzajemnym naśladownictwie, szybciej rozwiązywały powierzone im zadania, niż osoby, które nie brały w nim udziału. Ich uczestnicy wykazywali też większą sympatię do członków swojej grupy. Ponadto przeprowadzone treningi integracyjne spowodowały wzrost pozytywnych emocji wewnątrz grupy i lepsze rezultaty zadaniowe osiągane przez jej członków.
– To badanie rzuca nowe światło na naukową koncepcję efektu kameleona. Wykazuje bowiem, że zachodzi nie tylko między parami, ale też w grupach – skomentował wyniki badań dr Wojciech Kulesza.
Podczas eksperymentu przebadano 184 osoby. Projekt badawczy polegał na przeprowadzaniu gier integracyjnych, w których ćwiczenia oparte były na konieczności kopiowania zachowań innych uczestników.
pr, swps.pl