Jaka promocja jest… nie każdy widzi

Jaka promocja jest… nie każdy widzi

Dodano:   /  Zmieniono: 
Turystyka Prawie 90 proc. działań mających zachęcić turystów zagranicznych do przyjazdu do Polski jest, co zrozumiałe, realizowanych za granicą. To powoduje, że tak naprawdę niewiele osób wie, w jaki sposób promowany jest nasz kraj. A przecież nowoczesnego, atrakcyjnego i intrygującego wizerunku kraju oczekują wszyscy.

Celem projektu Promujmy Polskę Razem było zwiększenie rozpoznawalności Polski za granicą jako kraju atrakcyjnego dla turystów, dysponującego unikatowymi walorami turystycznymi i oferującego konkurencyjne produkty turystyczne wysokiej jakości. Udało się nam zrealizować założone cele – potwierdzają dziś eksperci z Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), którzy sześć lat temu składali wniosek o dofinansowanie realizacji projektu. – Wiedzieliśmy, że to wielka szansa dla polskiej turystyki i trzeba ją koniecznie wykorzystać. Przygotowując projekt, zakładaliśmy działania na dużą skalę, korzystaliśmy z nowoczesnych i skutecznych narzędzi promocji, co wcześniej ze względu na ograniczenia finansowe było poza naszym zasięgiem. Kampanie Polski realizowane na 16 rynkach europejskich podobały się odbiorcom, a co najważniejsze – uzyskiwały wysokie oceny, również jako zachęta do odwiedzenia Polski – mówi Teresa Buczak, dyrektor departamentu strategii w POT.

Projekt ruszył w 2010 r. w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli w obecności europosłów z wielu krajów, a wydarzenie honorowym patronatem objął Jerzy Buzek, ówczesny przewodniczący Parlamentu Europejskiego. – Do naszego projektu jako swoistych ambasadorów zaangażowaliśmy wielu rozpoznawalnych i cenionych za granicą Polaków. Autorytet i sympatia, jaką się cieszą, powodowały, że zainteresowanie mediów przerosło nasze oczekiwania – mówi Piotr Tatara, dyrektor Biura Projektów Unijnych w POT. – Współpracowaliśmy między innymi z prezydentem Lechem Wałęsą czy Władysławem Bartoszewskim – dodaje Tatara.

Do tworzenia multimedialnych kampanii zaproszono agencje reklamowe i cenionych artystów. – Dzięki projektowi Promujmy Polskę Razem udało się dotrzeć z przekazem reklamowym do bardzo szerokiego grona. Nasze spoty emitowane były między innymi przez brytyjskie, francuskie i niemieckie stacje telewizyjne, a także telewizję Eurosport i CNN – mówi Piotr Tatara. W ostatnich pięciu latach Polska była widoczna między innymi na ulicach Londynu, Rzymu, Brukseli, Pragi czy Mediolanu. Polskie reklamy oglądali podróżujący moskiewskim, madryckim, barcelońskim, kijowskim, charkowskim i berlińskim metrem. Także mieszkańcy Danii, Holandii, Irlandii i Szwecji mieli okazję zobaczyć, w jaki sposób reklamuje się Polska. – Często nie zdajemy sobie sprawy, ale Polska jest na 18. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych państw na świecie, w Europie jesteśmy na 11. miejscu. Dwa lata temu marka „Polska” znalazła się wśród 20 najdroższych marek na świecie – mówi Rafał Szmytke, prezes POT.

W ubiegłym roku do Polski przyjechało 16 mln turystów zagranicznych, o ponad milion więcej niż w 2012 r. Turystyka generuje ponad 5 proc. naszego PKB, a przychody z tej gałęzi gospodarki wzrosły z ponad 5 mld zł w 2000 r. do blisko 15 mld zł w 2015 r. – Kampanie, które realizujemy, mają nie tylko przynieść efekty w postaci konkretnych liczb, lecz także wzmocnić pozytywny wizerunek Polski za granicą. Stanowią również narzędzie budowania wizerunku Polski na arenie międzynarodowej – dodaje Szmytke.

Więcej możesz przeczytać w 51/2015 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Czytaj także