Czy po pandemii będziemy wciąż wyjeżdżać w delegacje?

Czy po pandemii będziemy wciąż wyjeżdżać w delegacje?

Podróż służbowa
Podróż służbowa Źródło: Hotailors
Początkowy zachwyt komunikacją na odległość minął. Analizy pokazują, że ludzie chcą znów podróżować, nie tylko turystycznie, ale i służbowo. Pandemia zmieni jednak branżę delegacji.

Kluczowe dla branży turystycznej i podróży służbowych będzie oczywiście przywrócenie międzynarodowych połączeń lotniczych. Dziś jednak panuje niepewność. Chociaż Unia Europejska chce jak najszybciej przywrócić loty wewnątrz swoich granic, totwarcie Europy na resztę świata jest wstrzymane co najmniej do połowy czerwca.

Nawet Chiny ograniczają zagraniczne linie lotnicze do jednego lotu w tygodniu (samolot może być zapełniony tylko w 75 proc.), Stany Zjednoczone będą uzależniały otwarcie granic od porozumień z poszczególnymi krajami. Tylko przywrócenie lotów wewnątrz USA oraz Unii Europejskiej pozwoli na stopniowe przywrócenie podróży służbowych. Dla światowej gospodarki kluczowe jednak będą połączenia między trzema największymi graczami: Europą, Chinami i Stanami Zjednoczonymi.

Co z obostrzeniami sanitarnymi?

Podróżowanie – zarówno turystyczne jak i zawodowe – będą jednak utrudniały obostrzenia dotyczące hoteli i miejsc publicznych, m.in. konieczność zachowania odległości czy utrudnienia w prowadzeniu spotkań i konferencji. Mimo to wszystkie liczące się analizy pokazują, że ludzie wrócą do podróżowania. Początkowy zachwyt komunikacją na odległość minął.

– Lockdown uświadomił wszystkim, że praca w domu, na ciągłych telekonferencjach jest męcząca. Zaburza podział pomiędzy pracą, a czasem wolnym. Badania wśród pracowników na całym świecie pokazują, że zdecydowana większość chce zacząć podróżować po zakończeniu pandemii –mówi Michał Szeksztełło, dyrektor operacyjny Hotailors, firmy zajmującej się obsługą podróży służbowych pracowników nieetatowych m.in. dla Google i Vodafone.

Potrzeba oszczędności i racjonalizacji

Nastąpią zmiany zarówno w branży turystycznej, jak i w branży podróży służbowych. Kryzys wymusi na firmach oszczędności i optymalizację kosztów. Kluczowe będą takie działania, które pozwolą na odpowiednie zarządzanie wydatkami, ale bez cięć, które mogą osłabić pozycję firm na rynku.

Na pewno zwiększy się rola freelancerów czy pracowników na kontraktach B2B. Zapewni to firmom dużo większą elastyczność w ustalaniu na bieżąco poziomu kosztów. Ci pracownicy, tak samo jak pracownicy etatowi, będą podróżowali, ale firmy będą potrzebowały innych rozwiązań niż dotychczasowe, by sprawnie zarządzać wyjazdami.

Elastyczność w cenie

Wzrost znaczenia pracowników zewnętrznych w trakcie i po pandemii potwierdza Arun Srinivasan, dyrektor generalny SAP Fieldglass, w oficjalnym komunikacie: – Jest większa potrzeba budowania elastyczności siły roboczej, aby organizacje mogły szybko się rozwijać, uzupełniając istniejącą bazę pracowników poprzez różne źródła talentów, gdy zapotrzebowanie rośnie. W wielu przypadkach stwierdzono, że najsensowniejszym sposobem zatrudniania jest wykorzystywanie pracowników zewnętrznych, przy jednoczesnym przestrzeganiu wytycznych firmy i przepisów prawnych. Również w przypadku podróży służbowych – tłumaczy Arun Srinivasan.

– To jest najlepszy czas na myślenie o wprowadzeniu innowacji, aby lepiej przygotować się do działania w trudnym otoczeniu rynkowym – dodaje Filip Błoch, prezes Hotailors.

Jak będą wyglądały delegacje? Analitycy przewidują, że lista kluczowych dla podróży w czasach pandemii zagadnień, to:

  • Cyfryzacja/digitalizacja. Dotychczas – co zaskakujące – zarządzanie podróżami służbowymi w wielu firmach odbywało się bez użycia nowoczesnych technologii. Żeby rozsądnie optymalizować koszty i sprawnie zarządzać licznymi pracownikami nieetatowymi firmy będą musiały przejść proces transformacji cyfrowej i sięgnąć po sprawdzone rozwiązania cyfrowe.
  • Kontrola 24/7. Kryzys pokazał słabość wielu firm – brak możliwości szybkiego reagowania na zmiany oraz brak dokładnej wiedzy, gdzie i w jaki sposób optymalizować koszty. Przedsiębiorstwa będą poszukiwały narzędzi, które dają dostęp do informacji na bieżąco.
  • Rezerwacje. Zwiększenie liczby i roli freelancerów wymusi jeszcze jedną zmianę – potrzebę umożliwienia im dokonywania samodzielnie rezerwacji, ale w ramach firmowych polityk podróży.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa podróży. Dotyczy to szczególnie pracowników nieetatowych. Potrzebne będzie objęcie ich firmową polityka podróży, wiedza na temat czynników ryzyka w krajach docelowych, możliwość lokalizacji pracowników, zapewnienie pełnego wsparcia serwisów obsługi podróżujących.
  • Elastyczność. Dużą rolę będą odgrywały możliwości błyskawicznego anulowania lub zmiany rezerwacji oraz ubezpieczenia.
  • Ekologia. Rosnąca świadomość podróżujących wymusi na firmach prowadzenie działań proekologicznych, równoważących pozostawiany ślad węglowy.

Czytaj też:
Pandemia niszczy podróżowanie. Na jak długo i jakie będą straty?
Czytaj też:
W delegację częściej, ale i taniej – dzięki Kolorowym Kartom PKP Intercity