Stare wagony metra odchodzą na emeryturę, ale nie trafią na złom. Jechaliśmy ostatnim kursem

Stare wagony metra odchodzą na emeryturę, ale nie trafią na złom. Jechaliśmy ostatnim kursem

Metro
Metro Źródło: Wprost
W swoją ostatnią trasę wyjechał w środę 29 marca skład nr 07 warszawskiego metra. Stare, rosyjskie wagony zostaną przekazane do Kijowa i tam wyjadą na tory, a później posłużą jako skład części zamiennych.

Punktualnie o 11.50 skład o numerze 07, przyzdobiony polską i ukraińską flagą wjechał na peron przy stacji Młociny. Stamtąd wyjechał w swoją ostatnią, pożegnalną trasę, zabierając ze sobą tłumy fotografów, pasjonatów komunikacji i zupełnie nieświadomych podniosłej chwili pasażerów.

Historyczny moment

Ostatni przejazd składu 07 przyciągnął tłumy pasjonatów. Niemal co drugi pasażer miał w ręku telefon i filmował całe zajście.

– Nie wiem, czy to kwestia sentymentu. Po prostu interesuję się komunikacją, zwłaszcza metrem – mówi młody chłopak, robiąc zdjęcia mijanych stacji. – I udało mi się już zaliczyć wszystkie wagony, bo jechałem też przedostatnim kursem – dodaje.

– A ja po prostu lubię te stare wagony. Jasne, nowe są wygodniejsze i pewnie szybsze, ale te mają jakiś taki klimat – odpowiada inny uczestnik podróży.

– Przepraszam, a dlaczego tu wszyscy zdjęcia robią? – pyta niczego nieświadoma starsza pani.

Galeria:
Ostatni przejazd metra

Metro dla Kijowa

Umowę na przekazanie wagonów metra do Kijowa podpisały w styczniu władze Warszawy i kijowski mer Witalij Kliczko. W ramach wsparcia na Ukrainę pojedzie 10 składów warszawskiej kolei podziemnej.

– Chcemy pomóc tak bardzo, jak możemy i na pewno nie przestaniemy pomagać. Rozmawiamy nie tylko o potrzebach na dzisiaj, bo jesteśmy pewni, że Ukraina wygra tę wojnę, rozmawiamy także o przyszłości. Pomożemy w rekonstrukcji Ukrainy. Warszawa została całkowicie zniszczona, stąd wiemy, jak miasto może odrodzić się jak feniks z popiołów – mówił w Kijowie, Rafał Trzaskowski.

Pierwszym wagonem, który pojedzie do Kijowa, jest właśnie skład 07. Pociąg po zakończeniu swojej ostatniej, pożegnalnej trasy, zjechał do elektrowozowni na Kabatach i jest tam teraz przygotowywany do transportu na Ukrainę.

– Będą z niego zdemontowane wszystkie zbędne elementy, takie jak ogranicznik prędkości, który w kijowskim metrze nie jest stosowany, czarne skrzynki, oraz system łączności – mówi w rozmowie z „Wprost” rzeczniczka warszawskiego metra Anna Bartoń.

Zdemontowane zostaną także lusterka i odbiorniki prądu, żeby w transporcie nie uległy uszkodzeniu. Później wagony zostaną załadowane na lawety.

Metro w Warszawie

Rosyjskie i radzieckie wagony

Wagony, które trafią do Kijowa, to pociągi serii 81, czyli pierwsze, jakie kiedykolwiek po stolicy jeździły. Zanim trafią na tory, będzie trzeba je przerobić, bo w Ukrainie obowiązuje inny rozstaw torów. Poza tym są technicznie bardzo podobne do tych, które po stolicy Ukrainy już jeżdżą. A to bardzo ważne, bo Kijów potrzebuje nie tylko nowych pociągów, ale i części, dzięki którym mógłby naprawiać stare.

– Kijowskie metro i inni operatorzy serii 81 mają duże trudności z dostępem do części, bo obowiązująca dyrektywa zabrania sprowadzania ich z Rosji – tłumaczy Anna Bartoń.

Pierwsze polskie metro

Pierwsze, radzieckie wagony serii 81, dotarły do Polski już w 1990 roku, czyli 5 lat przed otwarciem warszawskiego metra. W 1995 roku istniało już 14 trzywagonowych składów, którymi obsługiwano trasę Kabaty — Politechnika. Ostatniego zakupu rosyjskich wagonów dokonano w 2006 roku, by wydłużyć składy do sześciu wagonów.

Obecnie warszawskie metro posiada 22 składy wagonów serii 81. 10 z nich powędruje na Ukrainę, jeden, o numerze 02, składający się wyłącznie z najstarszych wagonów produkcji radzieckiej, zostanie w Warszawie jako pamiątka. Jeszcze nie podjęto decyzji o tym, co stanie się z pozostałymi. – Na pewno będą one sukcesywnie wycofywane i zastępowane nowymi pociągami Skoda Warsovia — mówi Anna Bartoń.

Czytaj też:
Latające taksówki w Chicago. Na lotnisko w 10 minut zamiast godziny
Czytaj też:
Związkowy sparaliżowali ruch w Niemczech. Domagają się co najmniej 500 euro podwyżki

Metro w WarszawieMetro w WarszawieMetro w WarszawieMetro w WarszawieMetro w Warszawie
Źródło: WPROST.pl