Amerykańskie linie lotnicze United Airlines zamówiły 15 samolotów naddźwiękowych, które mogą się poruszać z dwukrotnie większą prędkością niż normalne samoloty. Maszyny mają być następcą Concorde’a, czyli naddźwiękowego samolotu pasażerskiego o napędzie turboodrzutowym, którego ostatni lot odbył się w 2003 r. Zgodę na loty naddźwiękowych samolotów będą musiały wydać jednak Urząd Lotnictwa Cywilnego z Wielkiej Brytanii i Federalna Administracja Lotnictwa USA.
United Airlines kupiło samoloty Overture od firmy Boom Supersonic. Maszyny będą mogły osiągnąć ponad 2 tys. km/h. Podróż z Nowego Jorku do Londynu ma się skrócić do 3,5 godz. Loty próbne mają wystartować w 2026 roku, a podróże pasażerskie mają wystartować trzy lata później. Umowa zakłada, że amerykańskie linie lotnicze mogą zamówić dodatkowe 35 samolotów.
USA. United Airlines kupiło samoloty naddźwiękowe Overture. Loty komercyjne w 2029 r.
Pierwsze zamówienie ma zostać sfinalizowane w momencie, kiedy maszyny „spełnią restrykcyjne wymagania dotyczące bezpieczeństwa, eksploatacji i zrównoważonego rozwoju”. Overture ma przewozić mniej pasażerów niż istniejące poddźwiękowe odrzutowce pasażerskie i ma mieć od 65 do 88 miejsc, czyli mniej niż Concorde. Miejsca mają być wyceniane na podstawie taryfy klasy biznesowej.
Samoloty naddźwiękowe stały się obiektem krytyki ze strony organizacji działających na rzecz ochrony środowiska. Te podkreślały, że takie maszyny potrzebują znacznie więcej paliwa niż zwykłe samoloty pasażerskie. Amerykańskie linie lotnicze zapowiedziały jednak, że do 2050 roku uda się osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla. Overtune ma być pierwszym dużym samolotem komercyjnym, który będzie wykorzystywał w 100 proc. zrównoważone paliwo lotnicze.
Czytaj też:
UFO z ostatnich lat to niekoniecznie statki kosmiczne. Co w raporcie amerykańskiego wywiadu?