Raport powstał w ramach projektu„Grow with Greater Warsaw”, który ma wspierać rozwój eksportu firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw z aglomeracji warszawskiej, na zlecenie miasta. Warszawski Obszar Funkcjonalny stanowi 8% powierzchni całego województwa mazowieckiego.
W 2015 roku eksporterzy zarejestrowani na terenie WOF stanowili 15,5% wszystkich eksporterów z Polski i wyeksportowali 106 różnych grup produktów na rynki zagraniczne. Główne kraje, do których eksportowane były produkty z WOF, to Niemcy, Czechy, Wielka Brytania i Francja. Łączna liczba kierunków eksportowych wyniosła 208, jak wynika z opracowania.
Głównymi trzema grupami produktów eksportowanych z aglomeracji warszawskiej za granicę w 2015 roku były sprzęt gospodarstwa domowego (8,6%), wyroby chemii użytkowej i kosmetyczne (5,9%), a także mięso i wyroby zakonserwowane z mięsa (4,8%). Ponadto autorzy raportu wskazali na pięć podstawowych specjalności eksportowych z terenu WOF: innowacyjne tworzywa sztuczne, maszyny przyszłości (Przemysł 4.0), rozwiązania informatyczne (ICT) i elektronika, nowoczesna moda i projektowanie, zrównoważone przetwórstwo spożywcze, w ramach których prowadzone będą działania wspierające MŚP w rozwoju eksportu.
– Przeprowadzone przez nas badania wśród przedsiębiorców pozwoliły określić obszary pożądanego wsparcia firm przy rozwijaniu działalności eksportowej. Najczęściej wskazywanym przez nich wyzwaniem jest brak wystarczającej wiedzy dotyczącej uwarunkowań administracyjno-prawnych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz wiedzy dotyczącej specyfiki działania na innych rynkach. Są to potrzeby, którym chcemy wyjść naprzeciw podczas planowania programu wsparcia dla przedsiębiorców – powiedział dyrektor zespołu ds. sektora publicznego w PwC Dionizy Smoleń cytowany w komunikacie.
– Intencją tego projektu jest określenie realnego potencjału eksportowego MŚP Warszawy i 39 gmin. Dzięki wynikom diagnozy wiemy nie tylko, ile i dokąd eksportują nasi przedsiębiorcy, ale przede wszystkim wiemy jak stworzyć dla nich konkretną i idealnie dopasowaną do potrzeb ofertę wsparcia eksportu. Wiemy, jak ustawić nasze działania tak, aby były 'szyte na miarę' dla sektora MŚP i faktycznie pomogły im rozpocząć lub rozwijać eksport swoich produktów i usług oraz budować markę naszego regionu na całym świecie – dodał zastępca prezydenta Warszawy Michał Olszewski.
Całkowita wartość eksportu województwa mazowieckiego wyniosła 101,2 mld zł w 2015 r., tj. 13,7% całkowitej wartości eksportu z Polski w 2015 r.