Od początku obowiązywania przepisów o wakacjach kredytowych klienci banków skarżyli się na działanie banków, które utrudniały im złożenie wniosku. Część banków nie pozwalała na zrobienie tego przy pomocy bankowości elektronicznej.
Banki utrudniały skorzystanie z wakacji kredytowych
– Ustawodawca wprowadził wakacje kredytowe, aby ulżyć osobom posiadającym kredyty hipoteczne w trudnym czasie wysokich stóp procentowych. Przepisy pozostawiają wybór konsumentom, na jaki okres lub okresy chcą zawiesić spłatę rat i czy chcą wnioskować o to jednorazowo, czy sukcesywnie. Ograniczanie tego uprawnienia przez banki jest bezprawne, oznacza bowiem utrudnianie skorzystania z ustawowych praw konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK prowadzi postępowanie w sprawie ograniczeń nakładanych na wnioski o wakacje kredytowe. Efektem są dwie pierwsze kary nałożone na Bank Pocztowy i BNP Paribas.
Niedogodności dla konsumentów
Jak czytamy w komunikacie UOKiK, bank BNP Paribas początkowo w systemie bankowości elektronicznej umożliwiał złożenie wniosku tylko na 1 lub 2 miesiące III kwartału 2022 r. Zaniechał tej praktyki 8 września 2022 r. Natomiast Bank Pocztowy do 17 października 2022 r. dopuszczał w swoim systemie bankowości elektronicznej jedynie wnioski na zawieszenie maksymalnie 4 rat w 2022 r., przy czym na jednym wniosku mogły być to wyłącznie następujące po sobie miesiące.
– Praktyki BNP Paribas i Banku Pocztowego powodowały niedogodności dla konsumentów, którzy musieli kilkakrotnie składać wnioski i pilnować terminów. Mogły sprawić, że konsumenci zrezygnowali z ubiegania się o zawieszenie spłaty późniejszych rat. Dlatego nałożyłem na oba banki kary finansowe w łącznej wysokości blisko 3 mln zł – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Kara nałożona na BNP Paribas to ponad 2,7 mln złotych. Z kolei Bank Pocztowy ma zapłacić ponad 230 tys. złotych. Po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UOKiK oba banki będą też musiały opublikować je na swoich stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
Czytaj też:
Dyrektywa Omnibus. UOKiK przyjrzy się sklepomCzytaj też:
Giełda kryptowalut z zarzutami UOKiK. Miała wprowadzać klientów w błąd