Ważne zmiany dotyczące Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Wiemy kto zyska

Ważne zmiany dotyczące Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Wiemy kto zyska

Ważne zmiany dotyczące przewozów autobusowych
Ważne zmiany dotyczące przewozów autobusowych Źródło:Pixabay
Rząd przyjął dziś projekt nowelizacji ustawy o  o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Beneficjentem przyjętych dziś zmian będą cztery regiony.

Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej funkcjonuje od lipca 2019 roku. Umożliwia on tworzenie nowych linii oraz likwidację tzw. białych plam komunikacyjnych (chodzi o miejsca, w których nie ma komunikacji zbiorowej).

Środki z Funduszu przeznaczane są na dofinansowanie działań samorządów dotyczących zapewnienia przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Wsparcie przyznawane jest w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Które regiony otrzymają wsparcie?

W przyjętej dziś przez rząd noweli przedłożonej przez Ministerstwo Infrastruktury pojawia się możliwość przesunięcia niewykorzystanych środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż ta o którą wnioskowały samorządy.

Z tego rodzaju sytuacją mieliśmy do czynienia w czterech województwach. Chodzi o Mazowsze, Podkarpacie, Pomorze, a także województwo śląskie.

Rząd planuje również utrzymanie do końca 2023 roku zwiększonej stawki dopłaty w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Rozwiązanie to pozwoli zapewnić większą stabilność funkcjonowania Funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń.

Rządzący zwracają uwagę na rosnącą liczbę uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. W 2019 roku było to ok. 1,5 tys. linii komunikacyjnych, podczas gdy w ramach naboru na 2022 roku jest ich już blisko 5 tys.

Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Czytaj też:
Rząd przyjął nowelę ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych