Firma oszukiwała przez ponad 20 lat. UOKiK nałożył gigantyczną karę

Firma oszukiwała przez ponad 20 lat. UOKiK nałożył gigantyczną karę

UOKiK
UOKiK Źródło:Shutterstock / MOZCO Mateusz Szymanski
UOKiK nałożył na spółkę Kärcher 26 mln zł kary za to, że przez ponad 20 lat ceny sprzedaży urządzeń i systemów czyszczących marki były sztucznie zawyżane. Kara byłaby jeszcze wyższa, gdyby firma nie zdecydowała się na pewien ruch.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informuje, że zgromadzony materiał dowodowy wskazuje, że Kärcher od końca lat 90. w porozumieniu ze swoimi dystrybutorami ustalał minimalne i sztywne ceny detaliczne produktów. Był to sprzęt do wykorzystania domowego i profesjonalnego, np.: myjki, urządzenia wysokociśnieniowe, odkurzacze, mopy, zamiatarki, szczotki elektryczne, froterki czy urządzenia do czyszczenia wykładzin. Do 2005 roku spółka narzucała swoim sieciom sprzedaży ceny produktów zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i w internecie. Po roku 2005 ustalane były głównie ceny w sklepach internetowych.

UOKiK karze Kärcher za wieloletnią zmowę

– Zmowa rozpoczęła się już pod koniec lat 90., co oznacza, że przez ponad 20 lat nie można było kupić w Polsce produktów popularnej marki Kärcher taniej niż po odgórnie narzuconych cenach. To bulwersująca sprawa przede wszystkim ze względu na okres trwania zmowy rynkowej. Porozumienie dotyczyło początkowo sklepów stacjonarnych, a następnie sprzedaży internetowej – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd podaje, że w umowach pisemnych zawieranych przez Kärcher z dystrybutorami i ogólnych warunkach współpracy handlowej znajdowały się m.in. postanowienia, zgodnie z którymi dystrybutorzy mieli prawo kształtować ceny produktów tylko na warunkach ustalanych przez firmę. Oznacza to, że nabywcy produktów marki Kärcher nie mogli ich kupić taniej niż po odgórnie narzuconych cenach. Przedsiębiorcy, którzy sprzedawali produkty po niższych cenach, byli karani odbieraniem rabatów, pozbawianiem wsparcia marketingowego, a w skrajnych przypadkach możliwe było nawet wypowiadanie umów współpracy. Część sprzedawców aktywnie uczestniczyła w procederze dyscyplinowania reszty podmiotów, informując spółkę o niższych cenach.

Kara mogła być jeszcze wyższa

UOKiK nałożył na Kärcher 26 mln zł kary. Szef urzędu zwraca uwagę, że kara byłaby znacząco wyższa, gdyby nie to, że firma skorzystała z programu łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorstwo przyznało się do złamania prawa i współpracowało z Urzędem na etapie postępowania. Przekazano też nieznane wcześniej informacje i dowody, m.in. dotyczące czasu trwania zmowy oraz produktów, których ceny były odgórnie narzucane.

Urząd informuje, że spółka złożyła wstępnie wniosek o przystąpienie do procedury dobrowolnego poddania się karze, jednak po zapoznaniu się z wysokością kary wycofała się z tej procedury. Takie działanie sugeruje, że mimo istnienia niezbitych dowodów na zawarcie porozumienia, Kärcher planuje złożenie odwołania od decyzji do właściwego sądu. Jednocześnie spółka nie uzyskała odstąpienia od nałożenia sankcji pieniężnej. Nakłaniała bowiem innych przedsiębiorców do uczestnictwa w porozumieniu, a posiadane przez prezesa UOKiK przed złożeniem wniosku leniency informacje pozwalały na wszczęcie postępowania antymonopolowego również bez współpracy ze strony spółki.

Czytaj też:
Dyrektywa Omnibus obnażyła fałszywe promocje. Są pierwsze skargi do UOKiK
Czytaj też:
Firma oszukiwała rolników? Jest kara UOKiK