Abonament RTV to opłata, którą osoby posiadające radio, telewizor lub obydwa te odbiorniki, są zobowiązane odprowadzać do Poczty Polskiej.
Polacy za zniesieniem abonamentu
Z sondażu agencji Smartscope dla Interii wynika, że zdecydowana większość, bo aż 80 proc. Polaków uważa, że abonament powinien zostać zniesiony, z czego 61 proc. "zdecydowanie" opowiada się za tą koncepcją. Zaledwie co dziesiąty respondent chce zachowania opłaty abonamentowej.
Niemal 85 proc. zwolenników zniesienia abonamentu to osoby z wyższym wykształceniem. Twórcy badania zwracają uwagę, że stosunkowo mało jest zwolenników tego pomysłu w gronie najmłodszych badanych, do 24. roku życia (70 proc.). Dla porównania, w grupie wiekowej 55-64, abonamentu nie chce prawie 90 proc. ankietowanych.
Najbardziej lekceważona opłata
Gdyby skonstruować ranking najbardziej lekceważonych opłat, z pewnością abonament znalazłby się w czołówce. Jego ściągalność jest w Polsce bardzo niska, z różnego rodzaju szacunków wynika, że opłaty dokonuje zaledwie jedna trzecia tych, którzy powinni.
W teorii abonament ma umożliwić mediom publicznym realizację misji. Praktyka pokazuje jednak, że różnie z tym bywa. Osoby unikające płacenia abonamentu często podnoszą argument, iż nie chcą finansować mediów z którymi się nie zgadzają.
Pomysł likwidacji abonamentu RTV pojawił się niedawno w Sejmie. W marcu posłowie rozpatrywali obywatelski projekt ustawy o zniesieniu opłat abonamentowych przygotowany przez opozycję. Zakładał on także likwidację stacji TVP Info. Został odrzucony w pierwszym czytaniu.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 29 marca-3 kwietnia 2023 r. na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej ze względu na wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania. Wielkość próby – 1115 osób. Badanie realizowano przy zastosowaniu techniki CAWI – na panelu badawczym.
Czytaj też:
Miliony Polaków nie muszą płacić abonamentu. Wiemy, kto jest zwolniony z opłatCzytaj też:
Kogo sprawdzą pracownicy Poczty Polskiej? Operator wyjaśnia, gdzie wejdą kontrolerzy