Polacy wskazali tematy kampanii. Dominują kwestie gospodarcze

Polacy wskazali tematy kampanii. Dominują kwestie gospodarcze

Jarosław Kaczyński
Jarosław Kaczyński Źródło:PAP / Sebastian Borowski
Pracownia SW Research w sondażu dla rp.pl zapytała Polaków, o to co ich zdaniem powinno być głównym tematem kampanii przed zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi. Respondenci wskazywali przede wszystkim kwestie gospodarcze.

Już za nieco ponad trzy miesiące odbędą się wybory parlamentarne (najbardziej realnym terminem wydaje się 15 października). Pracownia SW Research w sondażu dla rp.pl zapytała Polaków, o to co ich zdaniem powinno być głównym tematem kampanii wyborczej przed wyborami do Sejmu?.

Inflacja i gospodarka na czele

Najwięcej, 37,2 proc. ankietowanych wskazało walkę z inflacją. Przypomnijmy, że według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) inflacja w czerwcu wyniosła 11,5 proc., wobec 13 proc. w maju. Inflacja zatem hamuje, ale ceny wciąż pozostają wysokie, zatem trudno się dziwić, że właśnie walka ze wzrostem cen interesuje Polaków najbardziej u progu kampanii wyborczej.

Jakie jeszcze istotne tematy w kampanii wskazywali respondenci? 17,1 proc. wymieniło stan polskiej gospodarki, zaś niespełna 15 proc. stan stan praworządności w Polsce. Według co dziesiątego uczestnika badania kampania powinna skupić się wokół reformy systemu ochrony zdrowia. Rzadziej jako tematy kampanii wskazywano pozycję Polski w Unii Europejskiej (4,9 proc.). reformę sądownictwa (3,8 proc.), czy reformę systemu edukacji (2,8 proc.). 4,4 proc. ankietowanych nie miało zdania w tej sprawie.

Inflacja interesuje młodych

– Walka z inflacją powinna być tematem przewodnim kampanii przed wyborami do Sejmu częściej w opinii kobiet (40 proc.) niż mężczyzn (34 proc.). Walka z wzrostem cen powinna być najważniejszą kwestią poruszaną przed wyborami według ponad połowy badanych (52 proc.) będących w wieku od 25 do 34 lat. Częściej niż pozostali na tę odpowiedź wskazywały osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym (45 proc.) i o zarobkach mieszczących się w granicach 2001 zł – 3000 zł netto (43 proc.). Z uwagi na miejsce zamieszkania inflację za główny temat kampanii uważają osoby z miast liczących do 20 tys. mieszkańców (42 proc.) – komentuje wyniki badania Piotr Zimolzak, wiceprezes agencji badawczej SW Research, cytowany przez rp.pl.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 27-28 czerwca 2023 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.

Czytaj też:
Nawet banki centralnie nie wiedzą, co dalej z inflacją
Czytaj też:
Andrzej Duda na wiecach PiS? Paweł Szrot dla „Wprost” o planach prezydenta

Źródło: Rzeczpospolita