Przedstawiamy najciekawsze projekty z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) czyli jak firmy potrafią pomagać tym, którzy tego najbardziej potrzebują – czy to planecie czy lokalnym społecznościom.
ePruf – Program 60+
Program 60+ jest szeroką, ogólnopolską inicjatywą farmaceutów, lekarzy i wielu firm sektora farmaceutycznego, którego celem jest obniżenie cen leków dla osób po 60. roku życia. Dzięki niemu seniorzy zaoszczędzili dotychczas ponad 152 mln zł. Z inicjatywy programu realizowana jest społeczno-edukacyjna kampania na rzecz osób 60+ zrzeszająca instytucje i organizacje statutowo zaangażowane w poprawę bytu seniorów. Celem kampanii jest prowadzenie szerokiej debaty społecznej na temat potrzeb osób starszych, w tym wprowadzenia niezbędnych zmian świadomościowych, które pomogą rozwiązywać ich problemy i podnieść komfort życia. Organizatorem programu jest należąca do Pelion Healthcare Group spółka ePruf, a partnerem m.in. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Przyjaźni bieganiu
PKP Cargo - największy, polski, kolejowy przewoźnik towarowy – statystycznemu Kowalskiemu kojarzy się przede wszystkim z przewożeniem węgla. Niewielu jednak wie, że spółka prowadzi działania na rzecz nie tylko ochrony środowiska, ale także promocji biegania. Od 2012 roku w PKP Cargo działa program „Firma przyjazna bieganiu”. Celem akcji jest przede wszystkim propagowanie wśród pracowników aktywnego i zdrowego trybu życia. Spółka nawiązała współpracę z Fundacją „Biegamy z sercem”, dzięki czemu promuje łączenie aktywności sportowej pracowników z pomocą innym. „Bieganie z sercem”, bieganie dla dzieci potrzebujących wsparcia, to jeden z filarów projektu. Drugi natomiast ma wymiar bardziej sportowy. Pracownicy spółki biorą udział w ogólnopolskich biegach maratońskich i swoją postawą promują aktywny styl życia. Projekt aktywnie wspierany jest przez komunikację wewnętrzną, realizowaną w Spółce.
Biedronka dba o zdrowie razem z pracownikami
Odpowiedzialna polityka pracownicza staje coraz bardziej istotnym elementem strategii polskich firm. W tym kontekście działania sieci Biedronka mogą być wzorem dla wielu polskich przedsiębiorstw. W 2013 roku sieć już po raz dziewiąty zaprosiła swych pracowników do udziału w bezpłatnych badaniach profilaktycznych „Razem zadbajmy o zdrowie”. W tej edycji programu wysłano zaproszenia do wzięcia udziału w badaniach do ponad 40 tys. pracowników. Akcji towarzyszyła także szeroka kampania promująca zdrowy tryb życia, skierowana również do klientów. Od 2005r. Biedronka wysłała już ponad 165 tys. zaproszeń na badania profilaktyczne dla kobiet i mężczyzn.
Tornister pełen uśmiechów
Ponad 20 tysięcy podręczników i zestawów książek o wartości blisko miliona złotych przekazały bezpłatnie podopiecznym Caritas wydawnictwa z Porozumienia Nowoczesna Edukacja. W tegorocznej akcji wzięła udział rekordowa liczba 9 wydawców: WSiP, Nowa Era, Pearson, Oxford University Press, Macmillan, Cambridge University Press, Żak, LektorKlett i Zamkor. Głównym celem kampanii „Tornister pełen uśmiechów” jest zwiększenie szans edukacyjnych uczniów poprzez zebranie funduszy na zakup i wyposażenie wyprawek szkolnych dla najbardziej potrzebujących dzieci i młodzieży. Kampania realizowana jest po raz piąty. W ciągu czterech ubiegłych lat udało nam się zebrać 37 tys. wyprawek. Finał akcji odbył się 25 sierpnia w Przemyślu gdzie wręczono gotowe wyprawki 5 tysiącom uczniów.
Skokowe szkółki piłkarskie
Od 2010 r. SKOK Wołomin wspiera Akademię Młodego Piłkarza GOOL – czyli szkółki piłkarskie dla dzieci w wieku od 4 do 11 lat. Dzięki tej współpracy w ciągu 3 lat Akademia otworzyła 15 szkółek na terenie województwa mazowieckiego, w których ćwiczy blisko 500 dzieci. Zakupiony został nowy, profesjonalny sprzęt, dedykowany dla dzieci w tym wieku. Akademia organizuje 2 razy w roku imprezy okolicznościowe, tj.: Wielka Rywalizacja Miast AMP GOOL i Wielki Turniej Mikołajkowy AMP GOOL o Puchar Prezesa SKOK Wołomin. Oba wydarzenia gromadzą całe rodziny, które w atmosferze pikniku rodzinnego spędzają aktywnie czas.
e-Aktywni 50+
Wielkopolski operator telekomunikacyjny, firma Inea, podjął walkę z wykluczeniem cyfrowym osób powyżej pięćdziesiątego roku życia, które nie korzystały z internetu. Zorganizowano cykl szkoleń w zakresie obsługi komputera i korzystania z sieci. Dorośli uczyli się m.in. jak korzystać z poczty elektronicznej, wyszukiwać informacje w sieci, robić zakupy przez internet, korzystać z portali społecznościowych, bezpieczne korzystać z internetowej obsługi rachunku bankowego oraz ochrony danych przed zagrożeniami w sieci. Dotychczas w ramach akcji e-Aktywni 50+ przeszkolono ok. 1000 osób.
Energia słów
Polska Grupa Energetyczna odkrywa nowe źródło energii odnawialnej – polskie słowa. Dzięki akcji „Energia słów”, PGE wyjaśnia najmłodszym zagadkę wytwarzania prądu z odnawialnych źródeł energii. W ramach akcji „Energia słów” powstają edukacyjne bajki przybliżające temat pozyskiwania zielonej energii z wody, biomasy i wiatru. Współautorem edukacyjnych opowiastek może być każdy. Wystarczy przekazać słowa za pomocą aplikacji dostępnej na stronie akcji „Energia słów”, a zaangażowani w nią artyści ułożą z nich bajki, o tym skąd się bierze prąd i czym są zielone źródła energii. W ten sposób słowa służą jako odnawialny surowiec energetyczny.
Teraz Polska – instytucja z misją
Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” od ponad dwudziestu lat wyróżnia najlepsze polskie marki – produkty, usługi, ale także innowacyjne przedsięwzięcia i gminy. Fundacja – działająca pod Honorowym Patronatem Prezydenta RP – systematycznie rozszerza swoją aktywność w zakresie wspierania społecznej odpowiedzialności biznesu. Wraz z Krajową Izbą Gospodarczą jest organizatorem Konkursu o Tytuł Pracodawca Godny Zaufania – w którym wyróżniane są firmy, realizujące ciekawe i skuteczne koncepcje z zakresu polityki pracowniczej. Angażuje się również w budowanie pomostów między światem nauki a biznesem, organizując debaty i konferencje z udziałem wybitnych ekspertów.
Pracownie Orange
Pracownie Orange to program, który powstał, by ułatwić członkom małych społeczności dostęp do informacji, wiedzy i technologii. W jaki sposób? Od 2009 roku w 50 miejscowościach powstały multimedialne Pracownie Orange. Są one otwarte dla wszystkich, nie tylko jako miejsce rozwijania kompetencji cyfrowych, ale także jako przestrzeń spotkań, w której są realizowane wartościowe projekty integrujące lokalną społeczność. Łącznie może z nich korzystać blisko 250 tys. osób.
Odpowiedzialne Ministerstwo Skarbu Państwa
„Rozwój odpowiedzialnego biznesu” Akademia CSR jest ogólnopolską akcją Ministerstwa Skarbu Państwa i redakcji Pulsu Biznesu, której inicjatorem jest minister Rafał Baniak. Jej celem jest wspieranie kapitału społecznego w dziedzinie CSR. Konferencje rozwiewają obawy przedsiębiorców, związane ze stosowaniem założeń społecznej odpowiedzialności biznesu. Ważnym aspektem spotkań jest promowanie dobrych praktyk spółek Skarbu Państwa wśród mniejszych firm i stworzenie biznesu bardziej prośrodowiskowym.
Galeria:
Najciekawsze projekty CSR
Program 60+ jest szeroką, ogólnopolską inicjatywą farmaceutów, lekarzy i wielu firm sektora farmaceutycznego, którego celem jest obniżenie cen leków dla osób po 60. roku życia. Dzięki niemu seniorzy zaoszczędzili dotychczas ponad 152 mln zł. Z inicjatywy programu realizowana jest społeczno-edukacyjna kampania na rzecz osób 60+ zrzeszająca instytucje i organizacje statutowo zaangażowane w poprawę bytu seniorów. Celem kampanii jest prowadzenie szerokiej debaty społecznej na temat potrzeb osób starszych, w tym wprowadzenia niezbędnych zmian świadomościowych, które pomogą rozwiązywać ich problemy i podnieść komfort życia. Organizatorem programu jest należąca do Pelion Healthcare Group spółka ePruf, a partnerem m.in. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Przyjaźni bieganiu
PKP Cargo - największy, polski, kolejowy przewoźnik towarowy – statystycznemu Kowalskiemu kojarzy się przede wszystkim z przewożeniem węgla. Niewielu jednak wie, że spółka prowadzi działania na rzecz nie tylko ochrony środowiska, ale także promocji biegania. Od 2012 roku w PKP Cargo działa program „Firma przyjazna bieganiu”. Celem akcji jest przede wszystkim propagowanie wśród pracowników aktywnego i zdrowego trybu życia. Spółka nawiązała współpracę z Fundacją „Biegamy z sercem”, dzięki czemu promuje łączenie aktywności sportowej pracowników z pomocą innym. „Bieganie z sercem”, bieganie dla dzieci potrzebujących wsparcia, to jeden z filarów projektu. Drugi natomiast ma wymiar bardziej sportowy. Pracownicy spółki biorą udział w ogólnopolskich biegach maratońskich i swoją postawą promują aktywny styl życia. Projekt aktywnie wspierany jest przez komunikację wewnętrzną, realizowaną w Spółce.
Biedronka dba o zdrowie razem z pracownikami
Odpowiedzialna polityka pracownicza staje coraz bardziej istotnym elementem strategii polskich firm. W tym kontekście działania sieci Biedronka mogą być wzorem dla wielu polskich przedsiębiorstw. W 2013 roku sieć już po raz dziewiąty zaprosiła swych pracowników do udziału w bezpłatnych badaniach profilaktycznych „Razem zadbajmy o zdrowie”. W tej edycji programu wysłano zaproszenia do wzięcia udziału w badaniach do ponad 40 tys. pracowników. Akcji towarzyszyła także szeroka kampania promująca zdrowy tryb życia, skierowana również do klientów. Od 2005r. Biedronka wysłała już ponad 165 tys. zaproszeń na badania profilaktyczne dla kobiet i mężczyzn.
Tornister pełen uśmiechów
Ponad 20 tysięcy podręczników i zestawów książek o wartości blisko miliona złotych przekazały bezpłatnie podopiecznym Caritas wydawnictwa z Porozumienia Nowoczesna Edukacja. W tegorocznej akcji wzięła udział rekordowa liczba 9 wydawców: WSiP, Nowa Era, Pearson, Oxford University Press, Macmillan, Cambridge University Press, Żak, LektorKlett i Zamkor. Głównym celem kampanii „Tornister pełen uśmiechów” jest zwiększenie szans edukacyjnych uczniów poprzez zebranie funduszy na zakup i wyposażenie wyprawek szkolnych dla najbardziej potrzebujących dzieci i młodzieży. Kampania realizowana jest po raz piąty. W ciągu czterech ubiegłych lat udało nam się zebrać 37 tys. wyprawek. Finał akcji odbył się 25 sierpnia w Przemyślu gdzie wręczono gotowe wyprawki 5 tysiącom uczniów.
Skokowe szkółki piłkarskie
Od 2010 r. SKOK Wołomin wspiera Akademię Młodego Piłkarza GOOL – czyli szkółki piłkarskie dla dzieci w wieku od 4 do 11 lat. Dzięki tej współpracy w ciągu 3 lat Akademia otworzyła 15 szkółek na terenie województwa mazowieckiego, w których ćwiczy blisko 500 dzieci. Zakupiony został nowy, profesjonalny sprzęt, dedykowany dla dzieci w tym wieku. Akademia organizuje 2 razy w roku imprezy okolicznościowe, tj.: Wielka Rywalizacja Miast AMP GOOL i Wielki Turniej Mikołajkowy AMP GOOL o Puchar Prezesa SKOK Wołomin. Oba wydarzenia gromadzą całe rodziny, które w atmosferze pikniku rodzinnego spędzają aktywnie czas.
e-Aktywni 50+
Wielkopolski operator telekomunikacyjny, firma Inea, podjął walkę z wykluczeniem cyfrowym osób powyżej pięćdziesiątego roku życia, które nie korzystały z internetu. Zorganizowano cykl szkoleń w zakresie obsługi komputera i korzystania z sieci. Dorośli uczyli się m.in. jak korzystać z poczty elektronicznej, wyszukiwać informacje w sieci, robić zakupy przez internet, korzystać z portali społecznościowych, bezpieczne korzystać z internetowej obsługi rachunku bankowego oraz ochrony danych przed zagrożeniami w sieci. Dotychczas w ramach akcji e-Aktywni 50+ przeszkolono ok. 1000 osób.
Energia słów
Polska Grupa Energetyczna odkrywa nowe źródło energii odnawialnej – polskie słowa. Dzięki akcji „Energia słów”, PGE wyjaśnia najmłodszym zagadkę wytwarzania prądu z odnawialnych źródeł energii. W ramach akcji „Energia słów” powstają edukacyjne bajki przybliżające temat pozyskiwania zielonej energii z wody, biomasy i wiatru. Współautorem edukacyjnych opowiastek może być każdy. Wystarczy przekazać słowa za pomocą aplikacji dostępnej na stronie akcji „Energia słów”, a zaangażowani w nią artyści ułożą z nich bajki, o tym skąd się bierze prąd i czym są zielone źródła energii. W ten sposób słowa służą jako odnawialny surowiec energetyczny.
Teraz Polska – instytucja z misją
Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” od ponad dwudziestu lat wyróżnia najlepsze polskie marki – produkty, usługi, ale także innowacyjne przedsięwzięcia i gminy. Fundacja – działająca pod Honorowym Patronatem Prezydenta RP – systematycznie rozszerza swoją aktywność w zakresie wspierania społecznej odpowiedzialności biznesu. Wraz z Krajową Izbą Gospodarczą jest organizatorem Konkursu o Tytuł Pracodawca Godny Zaufania – w którym wyróżniane są firmy, realizujące ciekawe i skuteczne koncepcje z zakresu polityki pracowniczej. Angażuje się również w budowanie pomostów między światem nauki a biznesem, organizując debaty i konferencje z udziałem wybitnych ekspertów.
Pracownie Orange
Pracownie Orange to program, który powstał, by ułatwić członkom małych społeczności dostęp do informacji, wiedzy i technologii. W jaki sposób? Od 2009 roku w 50 miejscowościach powstały multimedialne Pracownie Orange. Są one otwarte dla wszystkich, nie tylko jako miejsce rozwijania kompetencji cyfrowych, ale także jako przestrzeń spotkań, w której są realizowane wartościowe projekty integrujące lokalną społeczność. Łącznie może z nich korzystać blisko 250 tys. osób.
Odpowiedzialne Ministerstwo Skarbu Państwa
„Rozwój odpowiedzialnego biznesu” Akademia CSR jest ogólnopolską akcją Ministerstwa Skarbu Państwa i redakcji Pulsu Biznesu, której inicjatorem jest minister Rafał Baniak. Jej celem jest wspieranie kapitału społecznego w dziedzinie CSR. Konferencje rozwiewają obawy przedsiębiorców, związane ze stosowaniem założeń społecznej odpowiedzialności biznesu. Ważnym aspektem spotkań jest promowanie dobrych praktyk spółek Skarbu Państwa wśród mniejszych firm i stworzenie biznesu bardziej prośrodowiskowym.
Galeria:
Najciekawsze projekty CSR