Dlaczego warto założyć biznes online?
Artykuł sponsorowany

Dlaczego warto założyć biznes online?

e-biznes
e-biznes
Wielu Polaków nie lubi swojej pracy. Z badania przeprowadzonego w roku ubiegłym wynika, że nawet co czwarty Polak nie czuje się dobrze w zatrudniającej go firmie. Powody tej niechęci są różne. Jedni nie lubią współpracowników, inni narzekają na szefów, a kolejni utyskują na niskie zarobki. Po co więc męczyć się w pracy, która nie dość, że nie sprawia przyjemności, to nie popłaca? Czy nie lepiej byłoby zarabiać w domu? Nie jest to łatwe, ale możliwe. Takie możliwości daje biznes online.

Bez biura, bez ograniczeń, bez inwestycji

Założenie biznesu internetowego nie jest takie trudne, jakby się mogło wydawać. Wprawdzie pewna wiedza jest niezbędna, ale nie jest ona aż tak tajemna, aby nie można było jej w miarę szybko zdobyć.

Co istotne, firma w sieci to często biznes bez inwestycji. Wiele osób zainteresowanych założeniem własnej działalności, porzuca ten pomysł ze względu na brak środków. To oczywiste. Pieniądze potrzebne są na telefon, zakup towaru, sprzętu itd. W przypadku internetu biznes wymaga tylko śladowych inwestycji. Najważniejszy (poza pomysłem) jest laptop i łącze internetowe. Przyda się też kilkaset złotych na domenę, hosting i reklamę, ale na tym podstawowe wydatki się kończą. Wszystko dlatego, że e-biznes polega na tworzeniu generujących dochód aktywów, a nie ich zakupie, jak ma to miejsce w firmie prowadzonej w modelu tradycyjnym.

Biznes online nie wymaga też wynajmowania biura. Prowadzić można go z kuchni, salonu czy sypialni, co daje dodatkowe oszczędności, ale też inne korzyści. E-przedsiębiorca nie traci czasu na dojazdy, ma czas na dodatkowe czynności czy ustala odpowiadające mu w pracy godziny. Jednak e-biznes prowadzić można nie tylko z zacisza własnego mieszkania. Przedsiębiorcę nie ogranicza tu w zasadzie nic poza łączem internetowym. Jakby tego było mało, biznes w tej formie generuje dochody nawet wtedy, kiedy właściciel śpi zajmuje się czymś innym. Duża różnica, porównując to z pracą na etacie, w której zarabia się wtedy, kiedy jest się w niej obecnym. To samo tyczy się większości biznesów, które zarabiają w godzinach otwarcia firmy.

Firma online to jednak nie tylko brak ograniczeń terytorialnych dla przedsiębiorcy, ale też samego biznesu. O ile tradycyjne firmy działają na lokalnym rynku, gdyż do większego zasięgu, muszą być poważnym graczem na rynku, o tyle biznes online nie ma granic. Dzięki sieci pozyskiwać można klientów z całego świata.

Rozwój i swoboda

W normalnej pracy czas w niej spędzony wymieniany jest na pieniądze. W innym wypadku oznaczałoby to, że szybsze wykonanie wyznaczonych zadań, będzie oznaczać zakończenie dnia pracy. O to jednak trudno. W Przy biznesie internetowym czas nie jest wymieniany na pieniądze, ale aktywa, które generują przychód.

Oznacza to, że nie trzeba pracować po 8 godzin dziennie. W zamian można osobiście ustalać czas pracy i być elastycznym. Równie dobrze biznes online w pierwszym jego stadium, może być tylko dodatkiem do etatu. Wówczas poświęcać można na niego czas po pracy i wolne weekendy. Mając większą swobodę, łatwiej ustalić swój plan dnia. Praca w sieci pozwala na pracę o dowolnej porze dnia i nocy, w dni powszednie i w weekendy, w domu i poza nim.

Duża swoboda to również szansa na rozwój. Pracując na etacie, wielu pracowników nie ma czasu na to, aby oddać się swoim pasjom. Możliwości takie daje biznes internetowy, dzięki któremu można rozwijać swoje hobby, zdobywać nowe kompetencje, jak i szlifować posiadane już umiejętności.

Samodzielnie i bez stresu

Tradycyjny biznes ma to do siebie, że prędzej czy później zachodzi obowiązek zatrudnienia pracownika. W biznesie online, zamiast zatrudniać, wystarczy outsourcing, czyli zlecenia na zewnątrz. Nie ma też potrzeby wiązania się z takimi podmiotami umowami, a jeśli już są one zawierane, to będą to umowy cywilnoprawne. E-przedsiębiorcy preferują jednak rozliczanie się na podstawie FV.

Praca w stacjonarnej firmie wiąże się też często z ogromnym stresem. Pracownicy są wystawiani na próbę nerwów ze strony przedsiębiorców wymagających pracy szybszej i dokładniejszej. Do tego dochodzą wymagania klientów, jak i konflikty czy sytuacje sporne ze współpracownikami. To wszystko powoduje, że pracownik jest kłębkiem nerwów. Takich problemów nie ma przedsiębiorca prowadzący biznes online.

Z jakimi problemami muszą zmierzyć się prowadzący e-biznes?

Biznes internetowy niesie w sobie wiele korzyści. Często nie wymaga większego nakładu finansowego i pozwala na swobodę. Żeby nie było jednak tak różowo, należy mieć na uwadze, że taka forma prowadzenia firmy to również pewne problemy i zagrożenia.

Przede wszystkim biznes w sieci to ogromna konkurencja. Jako że nie ma tu żadnych ograniczeń terytorialnych, rywalizować trzeba z firmami z innych regionów Polski, rzadziej Europy czy świata. Trudno znaleźć niszę, która nie zaspokaja potrzeb klientów. Firmy online oferują kursy, e-booki, kubki, biżuterię handmade i inne mniej oraz bardziej popularne aktywa. Nie jest to sytuacja prosta do przezwyciężenia, ale konkurencji nie da się usunąć, a więc należy zacząć z nią rywalizować. Im szybciej przedsiębiorca dostosuje się do realiów i panujących warunków, tym lepiej dla jego biznesu. W końcu, z pewnością znajdzie się coś, co będzie wyróżniać jego biznes online. Czynnikami przeważającymi szalę na stronę założonej właśnie firmy mogą być lepsza jakość, szerszy wybór, niższe ceny, dodatkowe bonusy czy szybsza i tańsza dostawa.

Kolejny problem po części wynika z poprzedniego. Jako że dla wielu najistotniejszym czynnikiem jest cena, duża konkurencja powoduje ciągłe ich zaniżanie, co może doprowadzić do sytuacji, że prowadzenie biznesu będzie średnio opłacalne. Zadaniem przedsiębiorcy jest pokazanie klientowi, że warto dopłacić za oferowane aktywa, gdyż w zamian dostaje się coś ekstra, czego konkurencja nie zagwarantuje. Wbrew temu, co myśli wielu właścicieli e-biznesów, ciągłe obniżanie cen nie jest najlepszym rozwiązaniem nie tylko pod kątem finansowym. Zabieg ten utwierdza w końcu klienta, że oferowane produkty nie są warte nic więcej.

Nieodłącznym elementem biznesu online są też problemy techniczne. Przedsiębiorca, który ma własną stronę internetową, podpięte do niej płatności online czy system komentarzy, w końcu musi zmierzyć się z jakąś awarią. Najważniejsze, aby w takiej sytuacji zareagować jak najszybciej. Tu przyda się wsparcie. Najprościej jest opiekę techniczną powierzyć specjalistom, zlecając to firmie zewnętrznej. Taka usługa niesie w sobie wiele korzyści. Nie tylko pozwala na szybkie usunięcie usterek. Specjaliści pomagają też w instalacji i konfigurowaniu wszelkich wtyczek, pracują nad systemami zabezpieczeń, jak i regularnie wykonują backup.

Nieporozumienia i negatywne komentarze mogą również przełożyć się na brak zaufania do e-firmy. Tym bardziej że taki podmiot nie posiada stacjonarnego punktu, do którego mogliby przyjść klienci. Dlatego świadomość marki i zaufanie, budować trzeba z wykorzystaniem do tego sieci. Oferta przedstawiona przez internet musi być więc przygotowana tak, aby zdjąć z odbiorcy ewentualne obawy. Jednocześnie, nie oznacza to tego, aby zakłamywać rzeczywistość i koloryzować oferowane aktywa. Fakty na temat prezentowanego dobra muszą być przedstawione rzetelnie i odpowiadać na pytania klienta. Przy braku umiejętności tworzenia atrakcyjnych opisów, zlecić to można zawodowym copywriterom. Niestety, w drodze oszczędności, wiele biznesów online pomija ten ważny czynnik, co przekłada się na efektywność sprzedaży.

Jak reklamować biznes online?

Najważniejszym narzędziem e-przedsiębiorcy jest strona internetowa. W dobie tak dużej konkurencji, tak jak w przypadku firm stacjonarnych, również i biznes online wymaga zaangażowania w promocję. Zwłaszcza na początku, kiedy potencjalni klienci nie wiedzą o funkcjonowaniu takiej firmy.

Podstawą jest pozycjonowanie organiczne. W budowaniu mocnej pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google pomaga content marketing, przez który rozumie się atrakcyjne i merytoryczne dla klienta treści. Umieszczać można je na blogu strony lub zlecać w formie wpisów sponsorowanych na portalach zewnętrznych. Tu należy jednak pamiętać, że link linkowi nierówny. Największą wartość dla algorytmów wyszukiwarek mają witryny o długiej historii i z wysoką oceną PageRank.

Poza wartościową treścią liczą się też dobrze napisane, zawierające słowa kluczowe opisy produktów i kategorii. Przełoży się to na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji większą liczbę odwiedzających witrynę użytkowników.

W działaniach reklamowych nie można jednak ograniczać się tylko do strony internetowej. Swój biznes promować należy także przez kanały Social Media, a więc Facebook, Instagram czy Twitter. Dzięki nim, w krótkiej chwili dotrzeć można do wielu potencjalnych klientów z całego świata.

Pomocne mogą być też kampanie Google AdWords, które poza reklamą przekazują informacje na temat tego, czego szukają użytkownicy w sieci. Dla przedsiębiorców, którzy nie mieli wcześniej do czynienia z tym systemem, zrealizowanie skutecznej kampanii z wykorzystaniem Google AdWords może być jednak zbyt trudne. Podobnie jak przy tworzeniu treści pod SEO, przyda się wówczas pomoc agencji interaktywnej. "Firmy rozpoczynające działalność online często nie zdają sobie sprawy z tego jak niski jest margines błędu i jak często wysoki jest próg wejścia. W takiej sytuacji najlepiej nawiązać współpracę z doświadczonym partnerem, który ma na koncie skuteczne działania w danej branży i zna jej specyfikę" - mówi Kacper Kaźmierowicz, SEM Manager z agencji AdPeak.

Biznes online - to w końcu warto?

Własna firma, oferująca usługi przez internet, może być więc doskonałą alternatywą dla etatu. Obecnie o sukces w biznesie online, ze względu na znacznie większą niż jeszcze kilka lat wcześniej konkurencje, jest o wiele trudniej. Nie jest to jednak rzecz niemożliwa. Tym bardziej że żadne ograniczenia terytorialne tu nie występują. Klientami firmy mogą być ludzie z całego świata. Liczy się jednak pomysł, profesjonalne podejście do tematu i odpowiednie działania reklamowe, w których też - a jakże by inaczej - pomoże internet. Dodając do tego elastyczny czas pracy, więcej czasu dla siebie i bliskich, nieograniczone możliwości zarobkowe i brak użerania się z pracodawcami czy współpracownikami, warto zainteresować się tą formą biznesu. Również dlatego, że nie niesie to w sobie niemal żadnego ryzyka, przynajmniej finansowego. Spróbować z pewnością warto. Jeśli nie poświęcając się od razu takiej firmie w całości, to wykorzystując na jej rozwój czas wolny. Biznes online, przynajmniej w początkowym stadium, może być również dodatkowym źródłem dochodu dla pracy na etacie.

Źródło: AdPeak