CPK dostało urzędową promesę. Budowa megalotniska coraz bliżej

CPK dostało urzędową promesę. Budowa megalotniska coraz bliżej

Projekt CPK
Projekt CPK Źródło:materiały prasowe
Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał promesę zezwolenia na założenie lotniska cywilnego spółce CPK. To ważny krok na drodze do budowy portu lotniczego pod Warszawą, przybliżający do wydania kolejnych pozwoleń.

Promesa zezwolenia na założenie lotniska cywilnego stanowi potwierdzenie, że jeśli spółka CPK spełni wymagania, otrzyma pozwolenie i będzie mogła budować port lotniczy. Dokument jest załączany do wniosku o decyzję lokalizacyjną, poprzedzającą z kolei wniosek o pozwolenie na budowę. „Otrzymanie promesy przez CPK umożliwia spółce utrzymanie ambitnego harmonogramu. Przypomnijmy, że w czerwcu Minister Infrastruktury zatwierdził Plan Generalny. Było to jednoznaczne z określeniem planu rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r”. – czytamy w komunikacie spółki.

CPK coraz bliżej

W czerwcu 2023 roku zatwierdzony został Plan Generalny, czyli dokument wymagany w Ustawie Prawo Lotnicze do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy nowego lotniska. Plan Generalny to uzupełnienie Master Planu, który zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców na temat lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego.

Na początku lipca spółka opublikowała szczegóły Master Planu. Dokument przedstawia etapy rozwoju lotniska CPK: od jego uruchomienia, które jest planowane w 2028 r., poprzez kolejne fazy, aż do 2060 r. – granicznej daty prognozy lotniczej dla rynku polskiego stworzonej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).

Master Plan jest zgodny z prognozami IATA, które powstały w trzech scenariuszach – niskim, bazowym i wysokim – uwzględniając m.in. wpływ pandemii COVID-19. W scenariuszu bazowym poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty ok. 2035 r., co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 r., przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Prognozowany ruch transferowy w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ma stanowić około 40 proc. i wzrosnąć w długim okresie do poziomu 45 – 50 proc.

Jak będzie wyglądał port lotniczy w Baranowie?

Po północnej stronie terminala powstanie dworzec kolejowy z sześcioma podziemnymi peronami obsługujący połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Dzięki nowym, budowanym przez spółkę liniom dla Kolei Dużych Prędkości i modernizacji istniejącej sieci kolejowej czas przejazdu między lotniskiem CPK i Warszawą a największymi miastami w Polsce nie przekroczy 2,5 godziny.

Projektowana linia kolejowa, która zostanie oddana do użytku wraz z uruchomieniem lotniska, połączy Warszawę i Łódź z CPK, wpinając lotnisko w system Kolei Dużych Prędkości. Dworzec kolejowy CPK stanowić będzie środek węzła kolejowego łączącego CPK z liniami m.in. w stronę Warszawy, Łodzi i Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa.

Czytaj też:
Co z Lotniskiem Chopina po otwarciu CPK? Ministerstwo odpowiada
Czytaj też:
Horała o mniejszościowym udziałowcy CPK. Na liście tajemniczy inwestor