Za pomocą profilu zaufanego można logować się do usług publicznych i składać podpis zaufany. Dla wielu osób to już podstawowy sposób kontaktowania się z instytucjami publicznymi, więc utrata dostępu do usługi spowoduje sporo problemów z załatwianiem różnych spraw, np. złożeniem wniosku o świadczenia, wyrobieniem karty ubezpieczenia zdrowotnego EKUZ, złożeniem wniosku o dowód osobisty.
31 października wygasły profile zaufane ponad 5,5 mln osób. Nie wszyscy w porę przedłużyli swój dostęp.
Jak odblokować dostęp do profilu zaufanego
Kto nie przedłużył ważności profilu zaufanego, wciąż ma możliwość odzyskania dostępu do niego. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, w jaki sposób to zrobić.
„Zaloguj się na swoje konto i w zakładce Załóż nowy profil zaufany wybierz jedną z opcji – lub " – instruuje resort.
Jeśli użytkownik nie ma konta lub nie może się na nie zalogować, trzeba wejść stronę pz.gov.pl, użyć przycisku "Zarejestruj się" i wybrać jedną z dostępnych tam opcji potwierdzenia tożsamości. Można to zrobić za pomocą:
- bankowości elektronicznej,
- wideo weryfikacji,
- wykorzystania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
- potwierdzenie tożsamości w jednej z placówek, m.in. w oddziałach w ZUS, urzędach gmin i urzędach skarbowych.
Po potwierdzeniu profilu można już z niego korzystać.
W razie pytań lub problemów z założeniem konta lub nowego profilu zaufanego można skorzystać z centrum pomocy poprzez adres mailowy [email protected] lub dzwoniąc na numer +48(42)253 54 50 – od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00.
Profil zaufany jest ważny przez trzy lata. W czasie pandemii jego ważność była przedłużana automatycznie, ale od teraz trzeba to robić samodzielnie. W kolejnych latach trzeba będzie powtarzać tę procedurę.
Czytaj też:
Lewica wraca do pomysłu testu przedsiębiorcy. „Powinniśmy się zastanowić"Czytaj też:
Marcin Horała o przyszłości CPK: W najgorszym wariancie powrócimy do tego za 4 lata