Według Zrzeszenia Przewoźników, zwiększy to koszty transportu i obniży konkurencyjność polskich firm przewozowych. W przypadku jednego pojazdu ciężarowego, który w ciągu roku przejeżdża około 120 tys. km, koszty wzrosną o około 6 tys. zł.
Zrzeszenie reprezentuje ponad 4 tysiące firm przewozowych.
O wprowadzeniu opłaty zdecydował w piątek Sejm, nowelizując ustawę o autostradach płatnych. Ustawa przewiduje także powołanie Krajowego Funduszu Drogowego, pozwala ponadto koncesjonariuszom budującym autostrady emitować obligacje, z których dochody mają stanowić dodatkowe źródło finansowania inwestycji.
Wpływy z opłaty paliwowej (około 1 mld zł rocznie) mają być lokowane na koncie Krajowego Funduszu Drogowego (w Banku Gospodarstwa Krajowego), który będzie tymi pieniędzmi gospodarował, z przeznaczeniem na budowę, modernizację i utrzymania autostrad i dróg krajowych. Po piątkowym głosowaniu ustawa trafiła do Senatu.
rp, pap