Sieciowy zakupoholizm. Kupujemy więcej, niż potrzebujemy. Tak sądzi co szósty klient

Sieciowy zakupoholizm. Kupujemy więcej, niż potrzebujemy. Tak sądzi co szósty klient

Zakupy internetowe
Zakupy internetowe Źródło:Pexels
Polacy pokochali zakupy w sieci. Coraz więcej osób kupuje online. Największą zaletą, poza szybkimi i wygodnymi zakupami, jest możliwość zwrotu niechcianego produktu. Internetowy shopping sprawia, że co szósty klient kupuje znacznie więcej rzeczy, niż ich potrzebuje. Bo wie, że może zwrócić, nie potrafi się zdecydować lub chce porównać różne produkty.

Uwielbiam zakupy w sieci. Ja ciągle coś zamawiam online, a później, jak nie trafię z rozmiarem lub produkt nie spełni moich oczekiwań, to odsyłam zakupiony towar. Najczęściej kupuję ubrania dla siebie i dzieci — mówi Anna, 40-letnia przedstawicielka handlowa z Warszawy w rozmowie z Wprost.pl. Kobieta przyznaje, że zwraca nawet jedną trzecią zamówionych rzeczy, ale nie zamierza zrezygnować z tej formuły kupna.

Zakupy online. Wygoda i oszczędność czasu

Zaznacza, że zakupy przez internet to dla niej nie tylko wygoda, ale i duża oszczędność czasu. Kolejną zaletą jest niższa cena. Niektóre rzeczy w sieci są znacznie tańsze niż w sklepie stacjonarnym. – W tym tygodniu zamówiłam przybory szkolne i podręczniki do liceum dla dzieci oraz bardzo ładne buty dla siebie — dodaje. Wyszukane produkty zamawia, zarówno będąc w pracy, jak i z domu.

Miłośniczką zakupów online jest również Marzena, specjalistka ds. public relations. – Zamiast chodzić po pracy po sklepach, wystarczy tylko kilka kliknięć. Można to zrobić nawet podczas krótkiej przerwy w pracy — mówi. Za największą zaletę zakupów internetowych uważa opcję szybkich zwrotów bez konieczności ponownego chodzenia do sklepu.

Jeśli zwracam zamówienia online, to najczęściej przez nieodpowiedni rozmiar lub niezgodność towaru ze zdjęciami. Niestety często zdarza się, że na stronie internetowej coś wygląda efektownie, a gdy przychodzi paczka, okazuje się, że jest niskiej jakości materiał, a nawet inny kolor — twierdzi.

Większość młodych konsumentów kupuje w sieci. Czynią to regularnie

W podobnym tonie wypowiada się Ela, specjalistka od marketingu cyfrowego. – Mam kilka ulubionych sklepów, w których zawsze zamawiam ten sam rozmiar. Niestety zdarza się, że różne ubrania tej samej marki mają odmienne rozmiary. Czasami rozmiar M jest dobry, innym razem za mały, a niekiedy jest za duży. Uważam, że ubrania powinny być prezentowane na różnych figurach, wtedy łatwiej jest trafić z fasonem — zaznacza.

Aż 90 proc. młodych konsumentów kupuje online. Ponad połowa czyni to regularnie. Zdaniem ekspertów szybkie zwroty w e-commerce, z których tak chętnie i często korzystają klienci, to największa zaleta internetowych zakupów. Potwierdzają to najnowsze raporty.

Z badania przeprowadzonego przez polskiego lidera płatności online za zakupy w sieci, wynika, że 94 proc. Polaków jest świadomych możliwości zwrócenia zakupionych w sieci produktów w ciągu 14 dni, bez podania przyczyny. I chętnie korzystają z tego prawa.

Zakupy w sieci. Zaletą jest zwrot towaru bez podania przyczyny

Ponad połowie ankietowanych osób (55 proc.) zdarzyło się zwracać produkty kupione przez internet, a jedna czwarta z nich uczyniła to minimum 2-3 razy w ostatnim roku. Najczęściej powodem odesłania zamówienia jest niewłaściwy rozmiar lub wadliwy produkt. Takiego zdania, zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku jest niemal co trzeci respondent (po 36 proc.).

Na trzecim miejscu znalazły się produkty, które nie spełniają oczekiwań kupujących. Z tego powodu zwraca zamówione artykuły 28 proc. badanych osób. Niemal co czwarty badany rezygnuje z otrzymanej przesyłki, gdy zobaczy produkt niezgodny z opisem (26 proc.), a co piąty (21 proc.), gdy zamówione artykuły różnią się od tych prezentowanych na zdjęciach.

Zakupy online. O co powinny zadbać e-sklepy?

„Dane te pokazują, że e-sklepy, chcąc ograniczyć liczbę nadmiernych zwrotów, powinny zwrócić szczególną uwagę na oferowany asortyment, jak również jego sposób prezentacji i dokładność udostępnianych opisów” – twierdzą autorzy badania. Z raportu wynika również, że 80 proc. osób zamawia produkty świadomie, chociaż czasem z nich rezygnuje, ale co szósty ankietowany (17 proc.) kupuje więcej produktów przez internet, niż potrzebuje.

Kupujący przyznają, że robią tak z myślą, że część z nich zwrócą. Zamawiają towar np. w celu porównania rozmiarów czy właściwości. Niektóre powody wydają się błahe, w innych chodzi o nieumiejętność szybkiego podjęcia decyzji.

Najczęściej kupujący zamawiają nadmiar produktów ze względu na darmową dostawę w sklepie. Takiego zdania był co jedenasty ankietowany klient. Tyle samo osób zamawia dodatkowe produkty, gdyż nie ma pewności co do kupowanego artykułu. Jeszcze inni kupują więcej, niż potrzebują z okazji trwających wyprzedaży — tak czyni 6 z 17 proc. grupy osób niezdecydowanych lub ze względu na możliwość późniejszej zapłaty za zakupy (3 proc. z tej grupy).

Czytaj też:
Ponad 1 tys. zł na szkolną wyprawkę. Tyle planuje wydać co szósty rodzic
Czytaj też:
Mimo obaw dzielimy się swoimi danymi. Liczymy na korzyści