Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami. Z roku na rok zwiększa się odsetek osób, które starają się unikać produktów szkodzących środowisku. Potwierdzają to zarówno liczne raporty, jak i analizy sprzedażowe. „Konsumenci gotowi są płacić średnio o 12 proc. więcej za produkty, które spełniają kryteria zrównoważonego rozwoju” — tak wynika z najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company. Zdaniem ekspertów na wzrost świadomości związanej z ochroną środowiska największy wpływ mają ekstremalne zjawiska pogodowe i obawy dotyczące zmian klimatu.
Ochrona środowiska. Pokolenie Z i seniorzy są zaniepokojeni zmianami klimatu
Jak podkreślają autorzy badania, już dziś dla co drugiego konsumenta wpływ produktu na środowisko jest jednym z najważniejszych argumentów, który decyduje o wyborze towaru. – Rosnąca świadomość konsumentów jest kluczowym czynnikiem, który będzie kształtował przyszłość handlu — zapewnia Jacek Poświata, dyrektor zarządzający firmy doradczej, która opracowała raport. – Obserwujemy, jak z roku na rok wzrasta wrażliwość kupujących na kwestie związane z ochroną środowiska, takie jak zrównoważone metody produkcji czy możliwość poddania produktu recyklingowi — dodaje.
W podobnym tonie wobec zagrożeń dla środowiska wypowiadają się zarówno osoby młode, jak i seniorzy na całym świecie. Z badania wynika, że niemal trzy czwarte przedstawicieli pokolenia Z jest zaniepokojonych zmianami klimatu. Te obawy podziela 68 proc. osób, które mają co najmniej 60 lat. Ponad połowa kupujących zapewnia, że ich niepokój związany z globalnym ociepleniem nasilił się w ostatnich dwóch latach. To właśnie wtedy mieliśmy do czynienia z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi.
Wpływ konsumpcji na środowisko naturalne ma olbrzymie znaczenie
Ekspertów niepokoi fakt, że mieszkańcy krajów rozwijających się znacznie bardziej przejmują się kwestią ochrony środowiska, niż to ma miejsce w państwach rozwiniętych. Na czołowych miejscach tej listy znalazły się takie kraje jak Indie (85 proc.), Brazylia (81 proc.) czy Indonezja (78 proc.) podczas gdy najbogatsze państwa, w tym Wielka Brytania, Holandia, Niemcy czy Stany Zjednoczone uplasowały się na dalszych miejscach, osiągając wynik około 55 proc.
Ku zaskoczeniu ekspertów firmy doradczej najgorzej w tej stawce wypadła Japonia. Tylko 31 proc. ankietowanych z kraju kwitnącej wiśni wyraziło obawy o wpływ konsumpcji na środowisko naturalne.
Ekologiczne produkty. Większość z nas nie potrafi ich odróżnić
W kwestii ochrony środowiska jest jeszcze wiele do zrobienia. „Mimo rosnącej świadomości ekologicznej kupujący wciąż mają problemy z rozpoznaniem towarów wytworzonych w zrównoważony sposób” — czytamy. Jak twierdzą autorzy badania mimo rosnącej świadomości ekologicznej, kupujący wciąż mają problemy z rozpoznaniem towarów wytworzonych w zrównoważony sposób. Trzy czwarte badanych, mając przed sobą dwa produkty, nie potrafiło wskazać tego o mniejszym śladzie węglowym.
Zdaniem Katarzyny Wal, starszej menedżerki w Bain & Company kupujący, poszukując ekologicznych produktów, opierają się w dużej mierze na certyfikatach i specjalnych oznaczeniach. – Okazuje się jednak, że wielu z nich nie rozumie, co właściwie oznacza dany symbol czy nazwa — zaznacza.
Czytaj też:
VeloBank: finansujemy transformację energetycznąCzytaj też:
Nowe priorytety młodych pracowników. Pokolenie Z oczekuje wysokich zarobków