Tendencja spadkowa na rynku pakowanych dań gotowych utrzyma się w 2014 roku

Tendencja spadkowa na rynku pakowanych dań gotowych utrzyma się w 2014 roku

Dodano:   /  Zmieniono: 
  • Tendencja spadkowa na rynku pakowanych dań gotowych utrzyma się w 2014 roku
  • Dyskonty miały największy udział w zakupach kategorii

 

Warszawa, 12 lutego 2014 r. W 2013 roku rynek pakowanych dań gotowych w Polsce zanotował znaczny spadek w odniesieniu do roku poprzedniego. Obserwowany spadek nastąpił w ujęciu ilościowym i wartościowym. Według analityków instytutu GfK, w 2014 roku negatywny trend utrzyma się zarówno, jeśli chodzi o ilość, jak i wartość kupowanej kategorii.

Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK, w 2013 roku co trzecie polskie gospodarstwo domowe kupiło produkty z kategorii pakowanych dań gotowych, wydając na nie średnio 25 zł. W skali całego kraju daje to zakupy w łącznej ilości 13 500 tys. kg (16 proc. mniej niż w roku ubiegłym). Przekłada się to na wydatki na poziomie 105 300 tys. zł, co oznacza 14-procentowy spadek w porównaniu do roku 2012. W ciągu 12 miesięcy pojedyncze gospodarstwo domowe dokonało zakupu pakowanych dań gotowych średnio 3,5 razy i kupiło przeciętnie 3,2 kg produktów z tej kategorii. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wynosiła przeciętnie 7 złotych.

Agnieszka Łapińska, analityk kategorii w dziale Consumer Panel Services GfK komentuje: Biorąc pod uwagę miejsce zakupu pakowanych dań gotowych, widoczne jest duże i rosnące znaczenie dyskontów. W 2013 roku w dyskontach zakupiono prawie 40 proc. całkowitego rocznego wolumenu tej kategorii. 16 proc. gospodarstw domowych kupowało dania gotowe w dyskontach, z kolei w hipermarketach i supermarketach po 10 proc.

Udział produktów markowych w rynku pakowanych dań gotowych szacuje się na poziomie 60 proc. Wśród marek własnych największe znaczenie mają produkty sieci Biedronka i Lidl. W 2013 roku produkty markowe w kategorii dań gotowych zakupiło 23 proc. polskich gospodarstw domowych (spadek z 27 proc. w roku 2012). Marki własne sieci kupowało 17 proc. gospodarstw (w porównaniu do 19 proc. w 2012 roku).

Spadkowy trend w zakupach kategorii pakowanych dań gotowych zauważalny jest we wszystkich segmentach rynku. Także wśród produktów o największym znaczeniu w kategorii, czyli różnego rodzaju fasoli (fasolka po bretońsku, fasolka z dodatkami) oraz gołąbków. Wymienione produkty stanowią prawie połowę w wolumenie zakupów całej kategorii.

*Kategoria pakowanych dań gotowych zawiera dania mięsne i warzywne niemrożone i nieschłodzone. Produkty te nie wymagają gotowania, są gotowe do spożycia po podgrzaniu. Mogą występować w następujących opakowaniach: słoik, puszka, plastikowe opakowanie, karton.

O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 13 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje,  zaawansowane technologie oraz metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach. W 2012 roku Grupa GfK wypracowała sprzedaż na poziomie 1,51 miliarda euro.

Źródło: GfK Polonia

dostarczył:
netPR.pl
 0

Czytaj także