Sieciowa rewolucja czyli jak konsumujemy muzykę. Raport NuPlays na temat polskiego rynku muzycznego

Sieciowa rewolucja czyli jak konsumujemy muzykę. Raport NuPlays na temat polskiego rynku muzycznego

Dodano:   /  Zmieniono: 

Internet jest dla prawie połowy Polaków głównym źródłem pozyskiwania muzyki. Blisko 60 procent konsumentów w wieku 15-50 lat w ogóle nie kupuje już płyt CD, a internet stał się głównym miejscem zdobywania muzyki dla 42 procent respondentów wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie NuPlays.pl.

Internet i różnica pokoleń

Raport z badań zleconych przez NuPlays - serwis oferujący pliki i gadżety muzyczne oraz transmisje na żywo z koncertów - pokazuje,jak ogromne znaczenie dla funkcjonowania przemysłu muzycznego w Polsce ma dzisiaj internet. Wskazuje również na zainteresowanie Polaków wydarzeniami muzycznymi na żywo, takimi jak koncerty i festiwale.

Badanie wyraźnie uwydatnia różnicę pokoleniową jaka rysuje się odnośnie sposobu korzystania z muzyki dla osób przed 30. rokiem życia liczy się przede wszystkim internet i nowe technologie. Natomiast osoby, które przekroczyły tę granicę wiekową ciągle chętniej sięgają po CD, a nawet po płyty winylowe. Raport wychwytuje także większą skłonność osób reprezentujących tę grupę wiekową (35-50 lat) do płacenia za muzykę. O ile w populacji do 24. roku życia aż 50 procent badanych ściąga muzykę za darmo z sieci, to wśród osób, które przekroczyły 35 lat połowa nadal kupuje płyty CD w tradycyjnych sklepach muzycznych lub sklepach internetowych.

Sieć głównym źródłem muzyki, ale za darmo

Warto przy tym odnotować, że w grupie 42 procent Polaków, którzy zdeklarowali, że sieć jest ich głównym źródłem pozyskiwania muzyki, nie płaci za nią dokładnie jedna trzecia (33 procent). Jednak tyle samo procent deklaruje kupowanie płyt CD i plików muzycznych mp3. W najmłodszej grupie badanych (15-24 lata) odsetek ten wynosi ponad 50 procent. Aż 57 procent badanych w ogóle nie kupuje już płyt CD, a odsetek osób, które wydają na ten cel więcej niż 200 zł miesięcznie wynosi tylko 1 procent.

Koncerty mają się dobrze

Raport NuPlays pokazuje również, że Polacy dość chętnie wydają pieniądze na koncerty. Uczestnictwo w różnego rodzaju płatnych imprezach muzycznych na żywo deklaruje blisko 20 procentów badanych, przy czym prawie jedna trzecia z nich (32 procent) przeznacza na bilety co najmniej 100 zł miesięcznie.

Badanie potwierdza także, że wróciła moda na kolekcjonowanie płyt winylowych. Są one obiektem zainteresowania dla ponad 5 procent uczestników badania, przy czym najchętniej sięgają po nie osoby po 35. roku życia. Blisko 70 procent kupujących, na czarne płyty wydaje powyżej 20 zł miesięcznie (co jest zrozumiałe ze względu na wysoką cenę tych nośników).

Streaming tak, ale bez abonamentu

Co ciekawe, na pytanie o korzystanie z serwisów streamingowych prawie co piąty badany (17 procent) odpowiedział, że korzysta z tej formy pozyskiwania muzyki. Jednak tylko 2% wszystkich badanych zdeklarowało, że ma wykupiony abonament w tego typu serwisie i jest on głównym źródłem pozyskiwania przez niego muzyki.

Raport przygotowany został na podstawie wyników badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2013 roku z wykorzystaniem ankiety internetowej techniką RTS. Analizą objęto grupę 800 osób w wieku 15-50 lat.

***

O NuPlays

NuPlays to internetowy serwis stanowiący połączenie internetowego sklepu z MP3 i platformy sprzedażowej dla artystów i wytwórni. Umożliwia sprzedaż muzyki oraz dowolnych gadżetów i usług z nią związanych: ubrań, CD, winyli, koncertów, usług i przedmiotów kolekcjonerskich.

Serwis umożliwia także odpłatne transmitowanie koncertów na żywo przez internet do fanów w dowolnym miejscu na świecie.

Dla artystów, którzy jeszcze nie mają swoich gadżetów, NuPlays udostępnia usługę NuPlays On Demand: koszulki, które produkują i dostarczają się same wprost do fanów!

Więcej informacji dostępnych jest na http://blog.nuplays.pl/oraz http://nuplays.pl/

Źródło: NuPlays S.A.

dostarczył:
netPR.pl