Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy. Kiedy pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej?

Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy. Kiedy pracodawca nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej?

Praca zdalna
Praca zdalna Źródło: Pixabay
Sejm przyjął zapowiadaną od wybuchu pandemii nowelizację Kodeksu pracy, która wprowadza na stałe możliwość pracy zdalnej. Ankietowani pracownicy są z takiej zmiany zadowoleni, pracodawcy mają obawy.

Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy przygotowaną przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Za zmianami było 430 posłów, a przeciw 12. Nikt nie wstrzymał głosu. Uchwalona ustawa trafi teraz do Senatu, gdzie będzie przedmiotem obrad.

Praca zdalna. Kiedy pracodawca nie będzie mógł odmówić?

Zgodnie z nowelizacją, praca zdalna będzie pracą wykonywaną całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Szczegóły w tym zakresie będą uzgodnione przy zawieraniu umowy o pracę albo już w trakcie zatrudnienia bez konieczności jej potwierdzania w formie pisemnej.

Pracodawca – co do zasady – nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej m.in. kobietom w ciąży, rodzicom którzy wychowują dziecko do 4. roku życia i osobom które opiekują się niepełnosprawnym członkiem rodziny.

Pracodawca będzie zobowiązany do zapewnienia pracownikowi wykonującemu prace zdalną materiałów i narzędzi, w tym urządzeń technicznych. Pokryje on również koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej.

Z niedawnego badania ClickMeeting wynika, że tylko co czwarty Polak (26 proc.) wie, że rząd chce uregulować w Kodeksie pracy zasady pracy zdalnej. Ponad połowa respondentów (52 proc.) nie ma wiedzy w tej kwestii. Zmiany w przepisach w zakresie pracy zdalnej pozytywnie ocenia 29 proc. badanych, zaś co dziesiąty ankietowany wypowiada się o nich negatywnie. Aż 61 proc. badanych nie ma zdania w tym temacie.

Zmiany korzystne dla pracowników, a pracodawcy nie są tego pewni

W październiku tego roku ankietowani na zlecenie platformy ClickMeeting zostali zapytani o to, czy planowana nowelizacja jest korzystna zarówno dla pracowników, jak i samych pracodawców. W odniesieniu do pracodawców 26 proc. badanych uważa, że zapowiadane przepisy są dla nich korzystne, 13 proc. deklaruje, że są one niekorzystne, a 51 proc. osób zaznaczyło odpowiedź „Nie wiem”. Natomiast jeśli chodzi o pracowników, aż 40 proc. Polaków uważa, że zmiany te są dla nich korzystne, 13 proc. uważa, że są one niekorzystne, a 48 proc. osób przyznało, że nie wie, co sądzić na ten temat.

⅓ Polaków chciała zmian w Kodeksie Pracy wcześniej

Według 32 proc. Polaków projekt nowelizacji Kodeksu Pracy w odniesieniu do pracy zdalnej powinien być wprowadzony wcześniej. Aż 44 proc. badanych nie ma na ten temat zdania, 9 proc. uważa, że nowe przepisy powinny pojawić się później, a 16 proc. ankietowanych jest zdania, że to odpowiedni czas. Co ciekawe aż 52 proc. Polaków zadeklarowało, że nie słyszało nic na ten temat, a 22 proc. badanych nie jest pewna, czy takie informacje do nich dotarły. Z pewnością o zapowiadanej nowelizacji słyszało 26 proc. Polaków.

Kontrole trzeźwości pracowników

Przyjęta wczoraj przez Sejm nowelizacja Kodeksu pracy reguluje także zasady przeprowadzania przez pracodawców prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników. Zgodnie z przyjętymi przepisami, taka kontrola nastąpi, jeżeli będzie to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia. Pracodawca będzie mógł w tym celu użyć alkomatu lub narkotestu.

Kodeks pracy zastąpi tzw. ustawę covidową

Do tej pory praca zdalna była regulowana przez tzw. ustawę covidową z marca 2020 roku. Gdy nowelizacja Kodeksu pracy wejdzie w życie, zastąpi specustawę w tym zakresie.

W razie zagrożenia epidemicznego pracodawcy nadal będą mogli wydawać pracownikom polecenia pracy zdalnej, ale jużna podstawie Kodeksu pracy. Zmiana podstawy prawnej spowoduje konieczność wcześniejszego przygotowania procedur – oceny ryzyka zawodowego, wzorów informacji BHP, oświadczeń dla pracowników i najtrudniejsza do oszacowania część, czyli kwota ryczałtu za zwrot kosztów pracy zdalnej. Wszystko po to, by, gdy dojdzie do konieczności nagłego skierowania pracowników do pracy z domu, sprawnie przeprowadzić cały proces.

Nowelizacja zacznie obowiązywać już w 2023 roku.

Czytaj też:
Trudne wyliczenie kosztów przy pracy zdalnej. Mogą być z tego kłopoty
Czytaj też:
Praca zdalna. Szefowie uważają, że w domu jesteśmy mniej wydajni