Użytkownicy szukają eksperckiej wiedzy. Firmy stawiają na podcasty.
Artykuł sponsorowany

Użytkownicy szukają eksperckiej wiedzy. Firmy stawiają na podcasty.

Firmy stawiają na podcasty, zdjęcie ilustracyjne
Firmy stawiają na podcasty, zdjęcie ilustracyjne Źródło:Unsplash / Austin Distel
Jak pokazują badania, podcasty są bardzo skuteczną formą komunikacji, rozpoznawalną już dla 85 proc. wszystkich użytkowników internetu. Popularność formatu wykorzystują również firmy i jak się okazuje ich produkcje cieszą się w sieci sporą popularnością.

Dynamiczny rozwój podcastów i pomysłowość twórców sprawiły, że format bardzo szybko ewoluował i uległ profesjonalizacji. Niegdyś nagrywane w niemal garażowych warunkach, dziś charakteryzują się wysoką jakością studyjnej produkcji.

Beneficjentami tego rozwoju są również firmy. Kiedyś trudne w odbiorze, nudne i naszpikowane toporną reklamą treści, dziś merytoryczne i angażujące treści doceniane przez użytkowników – tak zmieniły się podcasty firmowe. Według najnowszego raportu „Podcasty 2023” przygotowanego przez „Wprost” i Studio PLAC, już 23 proc. wszystkich użytkowników wybiera właśnie podcasty przygotowane przez firmy.

Merytoryka i ekspercka wiedza

Użytkownicy wsłuchujący się w podcasty firmowe, szukają w nich przede wszystkim profesjonalnej wiedzy ekspertów reprezentujących poszczególne przedsiębiorstwa. Takie treści są dla nich również źródłem wyczerpujących informacji na temat konkretnych produktów i pozwalają lepiej poznać stojącą za nimi markę.

Producenci podcastów zwracają uwagę, że działy komunikacji w firmach dostrzegły, że użytkownikom zależy na merytorycznej treści, a nie powierzchownej reklamie.

– Firmy nauczyły się tworzyć jakościowe treści. Użytkownicy zmęczeni nachalną internetową reklamą, szukając informacji o produktach, czy usługach zaczynają wybierać takie podcasty, bo są po prostu merytoryczne. Znajdują tam nie reklamę, a wypowiedzi ekspertów w konkretnych dziedzinach, którzy w bardzo wyczerpujący sposób dzielą się specjalistyczną wiedzą. Widzę to w codziennej pracy, bo produkowane u nas podcasty są bardzo merytoryczne i po prostu ciekawe – mówi Krzysiek Rzyman, jeden z założycieli podcastowego Studia PLAC.

Na rynku wytworzył się również wyraźny podział między kanałami na YouTube a podcastami. Użytkownicy na YouTube przychodzą głównie w poszukiwaniu niezobowiązującej rozrywki, zaś sięgając po podcasty odczekują rzetelnej i pełnej cennych informacji treści.

– Podcast jest o tyle kuszącą formą dla biznesu, że w przeciwieństwie do komunikacji na Instagramie czy YouTube, kojarzony jest przede wszystkim z merytoryką. Dlatego firmy chcą wykorzystywać ten format, żeby pokazać, że pracują w nich prawdziwi eksperci, którzy w dodatku potrafią dzielić się wiedzą – mówi współzałożyciel Studia PLAC Marcin Łukasik.

Firmy angażują się w sponsoring

Firmy nie tylko produkują własne podcasty, lecz także coraz częściej decydują się na obecność w podcastach różnych twórców poprzez sponsoring. Z danych zebranych w raporcie „Podcasty 2023” przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna wynika, że znakomitej większości użytkowników (85 proc.) nie przeszkadza obecność sponsorów w ich ulubionych podcastach.

– Obserwujemy znaczny wzrost w liczbie podcastów, które od samego początku startują ze sponsorem. Nie jest to niczym zadziwiającym, bo dla marek jest to bardzo atrakcyjny format. Podcast to bardzo intymna forma komunikacji, skutkiem czego buduje silne relacje między twórcą a słuchaczami. Co więcej, jest to też długa relacja, bo nie są to zaledwie kilkuminutowe filmiki. Jeśli ktoś poświęcania na słuchanie jakiejś treści od 15 minut do godziny, to znaczy, że jest zaangażowany – wyjaśnia Łukasik.

Czytaj też:
Podcast jako podstawa komunikacji marketingowej? To się sprawdza
Czytaj też:
Raport Podcasty 2023. Czego Polacy słuchają najchętniej?