Na pytanie, dlaczego pracujesz w sprzedaży bezpośredniej, większość osób udziela odpowiedzi, które można zamknąć w słowach kluczach: edukacja, wsparcie, innowacje i elastyczność.
Mimo kryzysów związanych z pandemią i sytuacją polityczno-gospodarczą sprzedaż bezpośrednia rośnie w siłę i budzi coraz większe zainteresowanie – również ze względu na szeroką ofertę edukacyjną. Dzięki szkoleniom i elastycznej strukturze firmy działające w modelu sprzedaży bezpośredniej wyjątkowo szybko adaptują się do zmieniającej się rzeczywistości. Branża sprzedaży bezpośredniej jako jedna z niewielu w tak płynny sposób przejęła nowoczesne narzędzia oferowane przez zaawansowane technologie i rosnącą cyfryzację i wykorzystała je na swoją korzyść. Doceniają to zarówno osoby współpracujące, jak i klienci, co znajduje odzwierciedlenie w liczbach – w zeszłym roku wg raportu Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej branża zanotowała wzrost.
System szkoleń
Osoby, które chcą rozpocząć współpracę z firmami sprzedaży bezpośredniej, nie muszą posiadać kompetencji przedsiębiorczych ani szczegółowej wiedzy z zakresu finansów – firmy sprzedaży bezpośredniej oferują szkolenia i wsparcie, które mają na celu rozwijanie potrzebnych umiejętności u osób współpracujących. Dla wielu osób to właśnie szkolenia są główną motywacją do rozpoczęcia działalności – kursy zapewniane w wielu firmach konkurują jakością z najlepszymi szkoleniami biznesowymi czy menedżerskimi.
- Dzięki szkoleniom można rozwinąć umiejętności kluczowe w sprzedaży bezpośredniej, co jest dużą zaletą dla osób, które rozpoczynają pracę w tym sektorze. Współpracę można rozpocząć praktycznie „z marszu”, kiedy tylko zechcemy realizować ten pomysł. Poprzez model biznesowy Avon pomagamy kobietom realizować swój potencjał, dając pole do rozwoju zawodowego na własnych zasadach – mogą pracować jak chcą, kiedy chcą, ile chcą – mówi Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska.
Praktycznie każda z firm ma swoje programy szkoleniowe przeznaczone dla osób rozpoczynających współpracę.
– Poza szkoleniami produktowymi zapewniamy również rozwijanie umiejętności z zakresu komunikacji, negocjacji, budowania relacji, opieki posprzedażowej, zarządzania czasem czy samodyscypliny. Regularne szkolenia i warsztaty często skupiają się na technikach sprzedażowych, umiejętnościach prezentacji, obsłudze klienta i budowaniu sieci kontaktów. Dzięki nim osoby współpracujące mogą zyskać niezbędne umiejętności do skutecznego prowadzenia działalności sprzedażowej i odnoszenia sukcesów – mówi Wojciech Ćmikiewicz, dyrektor generalny Vorwerk Polska.
- Firmy sprzedaży bezpośredniej mogą oferować szkolenia dotyczące podstawowych aspektów finansowych, takich jak zarządzanie budżetem sprzedażowym. Wiele osób współpracujących z nami to niezależni przedsiębiorcy i w ciągle zmieniających się przepisach posiłkują się wsparciem profesjonalnych biur finansowo-księgowych. Praktycznie wszystkie firmy oferują wsparcie doradcze i mentoring doświadczonych liderów. Mogą udzielać wskazówek, dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem w obszarze przedsiębiorczości, rozwoju osobistego i finansów. Te osobiste wsparcie i kierowanie mogą znacznie przyspieszyć rozwój kompetencji i wiedzy u osób współpracujących – dodaje.
– Dodatkowo branża sprzedaży bezpośredniej może również zapewniać wsparcie w zakresie promocji, np. poprzez udostępnienie narzędzi marketingowych, szkoleń z zakresu marketingu czy wsparcia w organizacji i prowadzeniu lokalnych działań promocyjnych – mówi Konrad Szałkiewicz, dyrektor Herbalife Polska.
Umiejętności nabyte podczas pracy w sprzedaży bezpośredniej są uniwersalne. Sprzedaż na rynku dotyczy nie tylko produktów, lecz także własnej osoby, świadczonych usług czy posiadanych kompetencji. Wiele osób współpracujących z firmami sprzedaży bezpośredniej postrzega umiejętności pozyskane w pracy z klientem jako kluczowe w budowaniu własnej osobowości przedsiębiorcy.
– Sprzedaż bezpośrednia uczy jak radzić sobie w sytuacjach odmowy i rezygnacji z zakupu. Umożliwia to rozwinięcie odporności psychicznej oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co jest przydatne w wielu aspektach życia zawodowego i osobistego – mówi Konrad Szałkiewicz.
System motywacyjny
Dla większości firm sprzedaży bezpośredniej – jak i współpracujących z nimi sprzedawców – bardzo ważnym elementem działalności są programy motywacyjne. Firmom zależy na tym, żeby osoby z nimi współpracujące były zmotywowane, dobrze wyszkolone i miały pasję do działania. W ramach struktur firm organizowane są spotkania, konferencje, warsztaty, na których partnerzy mogą dzielić się doświadczeniami, uczyć się od siebie nawzajem i budować relacje. Tworzenie wspólnoty sprzyja wzajemnej motywacji, wsparciu i długotrwałej współpracy.
- Osoby współpracujące są nagradzane za osiągnięcia, mogą otrzymywać prowizje, premie, brać udział w konkursach sprzedażowych czy programach lojalnościowych. Działa to motywująco i buduje więź między firmą a osobami współpracującymi. Bardzo ważnym obszarem motywacji jest docenianie i celebrowanie sukcesów naszych partnerów. Budowanie silnej, zmotywowane społeczności również odgrywa ważną rolę w strategii firm sprzedaży bezpośredniej – mówi Wojciech Ćmikiewicz.
– Jako firma działająca globalnie inwestujemy ponad 100 milionów dolarów rocznie w szkolenia i nagrody dla naszych Konsultantek na całym świecie, aby pomóc im w budowaniu ich działalności i rozwijaniu nowych umiejętności. W ciągu ostatnich 2 lat przeszkoliliśmy w Polsce 181 000 osób – mówi Agnieszka Isa.
Elastyczność
Elastyczność jest jedną z największych zalet współpracy z firmami sprzedaży bezpośredniej. Decydując się na współpracę, nie trzeba rezygnować z aktualnego zatrudnienia. Dla każdego współpracującego praca ma inny zakres, charakter i jest zależna od indywidualnego podejścia. Firmy sprzedaży bezpośredniej dzięki swojej otwartości zyskują współpracowników, którzy na regularną pracę na etat nie chcą lub nie mogą się zdecydować – w grupie tej są m.in. młode matki czy studenci.
– Współpraca z firmą sprzedaży bezpośredniej może być dodatkowym zajęciem, połączeniem pasji do danej dziedziny z zarabianiem dodatkowych pieniędzy na drobne wydatki, ale też może się przerodzić w pełnowymiarowy własny biznes, stanowiący podstawowe źródło dochodu w bardziej rozbudowanej strukturze – mówi Agnieszka Isa.
Rozwój i edukacja – zrównoważony rozwój
Coraz więcej osób decyduje się na współpracę z firmami sprzedaży bezpośredniej, ponieważ taki rodzaj zatrudnienia bardziej odpowiada ich stylowi życia. Coraz istotniejszym czynnikiem dla wielu z nich stają się kwestie światopoglądowe – podejście firm do kwestii zrównoważonego rozwoju i ekologii. Na tym polu firmy sprzedaży bezpośredniej wdrażają rozwiązania, będące nierzadko wzorem dla branży.
- W ubiegłym roku poczyniliśmy duże postępy w zakresie ograniczenia śladu węglowego – 827 ton CO2 nie trafiło do atmosfery dzięki wdrożonym projektom, zaoszczędziliśmy 5200 m2 wody, a żaden odpad produkcyjny nie trafił na składowisko – wszystkie zostały zagospodarowane i unieszkodliwione. Nie można także zapomnieć o tym, że Avon jako pierwsza globalna firma kosmetyczna zaprzestała testowania kosmetyków na zwierzętach i nie robimy tego na całym świecie – mówi Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska.
– Avon zadeklarowało, że do 2030 r. zredukuje do zera emisyjność netto dwutlenku węgla do atmosfery, sprawi by 100% ich opakowań nadawało się do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania oraz zwiększy udział biodegradowalnych składników w formułach kosmetyków – dodaje.
Edukacja w większości firm działających w modelu sprzedaży bezpośredniej jest jednym z najistotniejszych czynników. Sektor doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że zmotywowani, dysponujący nowoczesnymi narzędziami współpracownicy to rozwój całej branży. Firmy sprzedaży bezpośredniej funkcjonują na zasadach współpracy – angażują ludzi, dając im edukację, ale pozostawiając wolność i elastyczność. To między innymi właśnie te przewagi przyczyniają się do renesansu sprzedaży bezpośredniej w Polsce.