Polska kusi globalne marki

Polska kusi globalne marki

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polska, w której obecnych jest 34 proc. wszystkich marek uczestniczących w badaniu, awansowała z miejsca 22. w 2011 r. na pozycję 19. w 2012 r. wśród krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych detalistów 123RF
Polska po raz pierwszy znalazła się w czołowej dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych według tegorocznej edycji raportu „Globalizacja handlu detalicznego” opublikowanego przez firmę doradczą CBRE. Co więcej, w Warszawie znajduje się więcej międzynarodowych sieci supermarketów niż w Nowym Jorku czy Londynie.
Badanie firmy CBRE analizuje obecność 326 wiodących międzynarodowych sieci detalicznych (w tym markowych sklepów różnych branż, supermarketów, restauracji i kawiarni) w ponad 200 miastach na różnych kontynentach, aby poznawać trendy w globalnej ekspansji detalicznych sieci handlowych na poziomie regionów, krajów i miast.

Polska, w której obecnych jest 34 proc. wszystkich marek uczestniczących w badaniu, awansowała z miejsca 22. w 2011 r. na pozycję 19. w 2012 r. wśród krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych detalistów. Dodajmy, że pod koniec 2011 r. w Polsce dostępnych było 8,8 mln mkw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie. ? Wzrost siły nabywczej, stabilna sytuacja gospodarcza oraz rosnący poziom sprzedaży detalicznej, sięgający 3 tys. dol. na osobę rocznie, sprawiają, że Polska postrzegana jest jako jeden z niewielu już rynków, gdzie wciąż istnieje niezaspokojony popyt ? komentuje wyniki badania Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE Polska.

Według raportu CBRE detaliści kontynuowali w 2011 r. ekspansję na kolejnych rynkach, a co najmniej jedna nowa sieć pojawiła się w ubiegłym roku w 74 proc. krajów uwzględnionych w badaniu. Międzynarodowe sieci detaliczne powiększyły w zeszłym roku liczbę swoich sklepów o 2,1 proc., podobnie jak rok wcześniej, co pokazuje, że rozwijają się i wchodzą na nowe rynki mimo niepewnej sytuacji gospodarczej.

Analiza krajów wzbudzających największe zainteresowanie wśród światowych sieci handlowych pokazuje, że Wielka Brytania (56,7 proc.) nadal utrzymuje się na 1. miejscu w rankingach, wyprzedzając Zjednoczone Emiraty Arabskie (53,1 proc.) oraz Stany Zjednoczone (50,3 proc.). Wśród miast uznanych za najbardziej atrakcyjne przez sieci handlowe Londyn odzyskał niekwestionowane 1. miejsce (55,5 proc.), po tym jak w zeszłym roku musiał dzielić się nim z Dubajem.

Warszawa (30,2 proc.), jedno z miast, które w porównaniu z ubiegłym rokiem awansowały najbardziej, bo aż o 10 miejsc, znalazła się na 36. pozycji, wyprzedzając takie europejskie miasta, jak Amsterdam, Lizbona, Bruksela czy Budapeszt. W ubiegłym roku nad Wisłą zadebiutowało sześć sieci handlowych: marka mody damskiej z Wielkiej Brytanii Dorothy Perkins, brytyjska marka oferująca niedrogie ubrania F&F, amerykańska marka GAP oferująca ubrania i akcesoria, marka modowa American Eagle (wkrótce otwarcie pierwszego sklepu), Foot Locker i amerykańska sieć sklepów z zabawkami Toys'R'Us.

Warszawa jest miastem popularnym również wśród  międzynarodowych sieci supermarketów ? aż 33,3 proc. z nich posiada w stolicy przynajmniej jeden sklep. Jedyne miasto z większą liczbą międzynarodowych sieci supermarketów to Tokio, gdzie obecnych jest 38,9 proc. tych sieci. Oznacza to, że w Warszawie, którą zamieszkuje niewiele ponad 2 mln osób, znajduje się większa liczba międzynarodowych sieci supermarketów niż w miastach takich jak Nowy Jork (22,2 proc. światowych sieci supermarketów) czy Londyn (27,8 proc.).