Dziś największy w historii debiut spółki technologicznej. Facebook zebrał 16 mld dol. o ponad 5 mld więcej, niż prognozowano jeszcze tydzień temu.
FB, symbol giełdowy Facebooka, już od dziś będzie można śledzić w notowaniach Nasdaq. Firma Marka Zuckerberga, której wartość szacowana jest teraz na 104,2 mld dol., zebrała na parkiecie 16 mld dol. Sprzedała 421,2 mln akcji w cenie 38 dol. za sztukę.
Początkowo Facebook chciał uzyskać na parkiecie między 10,6 a 11,8 mld dol. Na kilka dni przed debiutem giełdowym rosły obawy o słabszy wzrost i nierealistyczną ewaluację spółki (jeszcze tydzień temu ok. 96 mld dol., czyli 24-krotna równowartość rocznych przychodów), która musi znaleźć lepszy sposób na to, żeby przełożyć rosnącą liczbę użytkowników ? teraz ok. 900 mln ? na większe wpływy reklamowe, w tym z urządzeń mobilnych.
Sprzedaż w 2011 r. wzrosła o 88 proc., do 3,71 bln dol., podczas gdy w tym roku firma badawcza Emarketer oczekuje wzrostu sprzedaży na poziomie 64 proc. Źródła zbliżone do Facebooka jeszcze tydzień temu podawały sprzeczne informacje na temat zapisów na akcje ? według informatorów Reutersa inwestorzy instytucjonalni wykazują popyt na więcej akcji, niż jest w ofercie, ale nie brakowało głosów o mniejszym zainteresowaniu ze strony dużych inwestorów.
Po dzisiejszym debiucie rynkowa kapitalizacja Facebooka będzie dwa razy mniejsza niż wartość rywali z Google.
Początkowo Facebook chciał uzyskać na parkiecie między 10,6 a 11,8 mld dol. Na kilka dni przed debiutem giełdowym rosły obawy o słabszy wzrost i nierealistyczną ewaluację spółki (jeszcze tydzień temu ok. 96 mld dol., czyli 24-krotna równowartość rocznych przychodów), która musi znaleźć lepszy sposób na to, żeby przełożyć rosnącą liczbę użytkowników ? teraz ok. 900 mln ? na większe wpływy reklamowe, w tym z urządzeń mobilnych.
Sprzedaż w 2011 r. wzrosła o 88 proc., do 3,71 bln dol., podczas gdy w tym roku firma badawcza Emarketer oczekuje wzrostu sprzedaży na poziomie 64 proc. Źródła zbliżone do Facebooka jeszcze tydzień temu podawały sprzeczne informacje na temat zapisów na akcje ? według informatorów Reutersa inwestorzy instytucjonalni wykazują popyt na więcej akcji, niż jest w ofercie, ale nie brakowało głosów o mniejszym zainteresowaniu ze strony dużych inwestorów.
Po dzisiejszym debiucie rynkowa kapitalizacja Facebooka będzie dwa razy mniejsza niż wartość rywali z Google.